Dopolnjeno 18. leto starosti običajno povezujemo z opravljanjem vozniškega izpita, čeprav je tudi na naših cestah moč opaziti vedno več mladih voznikov, ki sicer še niso polnoletni, vendar so že za volanom osebnega avtomobila. Govorimo o tako imenovani vožnji s spremljevalcem, ki jo omogoča Zakon o varnosti cestnega prometa.
Več prednosti kot slabosti
Vožnja s spremljevalcem se je po mnenju stroke izkazala kot varen in učinkovit način pridobivanja vozniških izkušenj. Nikakor pa ni nadomestilo za redne in obvezne ure praktičnega usposabljanja v šoli vožnje, so nam povedali na Avto- moto zvezi Slovenije. Dodajajo, da lahko z izkušenim spremljevalcem na sovozniškem sedežu voznik začetnik postopno pridobiva znanje; od spremljevalca se uči vozniške zrelosti, nabira izkušnje in pridobiva vozniške navade. "Pri tem je seveda ključnega pomena, da je spremljevalec odgovorna oseba, ki bi rada svojega učenca naučila predvsem varne vožnje in pravilnega obnašanja v prometu," je pojasnil Manuel Pungertnik, vodja AMZS Šole vožnje in inštruktor varne vožnje. Pravi, da je zaradi tega lahko usposabljanje cenejše (manj ur vožnje v šoli vožnje), starši oziroma spremljevalci pa še pred pridobitvijo vozniškega dovoljenja poznajo kandidatov način vožnje.
Seveda pa lahko ima vožnja s spremljevalcem tudi svoje slabosti: "Če spremljevalec izvaja psihični pritisk na kandidata, če s svojim zgledom ne vpliva pozitivno na kandidata, če ne pozna dovolj dobro prometnih pravil in predpisov in podobno."
V AMZS torej pozdravljajo in podpirajo vožnjo s spremljevalcem, ob tem pa svetujejo, da se, preden se kandidat za voznika odloči za vožnjo s spremljevalcem, kandidat in spremljevalec posvetujeta z učiteljem vožnje, spremljevalec pa naj bo skupaj s kandidatom in učiteljem vožnje vsaj na kakšni uri usposabljanja v šoli vožnje. "Po naših izkušnjah vožnja s spremljevalcem, če jo spremljevalec vzame resno, vsekakor pozitivno vpliva tako na kandidata kot na spremljevalca."
Letos spremljevalca v evidenčni karton vožnje vpisalo 2525 kandidatov
Zanimalo nas je, koliko mladih voznikov se odloča za vožnjo s spremljevalcem. Na Javni agenciji RS za varnost prometa so nam pojasnili, da iz evidence o vozniških izpitih izhaja, da je v letu 2025 (do danes) vozniški izpit kategorije B opravilo 2525 kandidatov, ki so na upravni enoti vpisali spremljevalca v evidenčni karton vožnje. Vozniški izpit kategorije B pa je skupaj opravilo 4285 kandidatov.
V letu 2024 je vozniški izpit kategorije B opravilo 11.839 kandidatov, ki so na upravni enoti vpisali spremljevalca v evidenčni karton vožnje. Vozniški izpit kategorije B pa je skupaj opravilo 21.994 kandidatov.
Katere pogoje mora izpolnjevati mladi voznik, katere spremljevalec?
In kdo sploh lahko vozi s spremljevalcem? To so osebe, starejše od 16 let, ki so v šoli vožnje opravile teoretični del usposabljanja za voznika motornih vozil kategorije B. Poleg tega morajo opraviti teoretični del vozniškega izpita, v šoli vožnje končati praktični del usposabljanja in imeti sklenjeno polico dodatnega zavarovanja za mladega voznika. Izpolnjevati morajo še nekatere druge pogoje.
Kdor izpolnjuje te pogoje, lahko vozi osebni avto s spremljevalcem, dokler ne opravi vozniškega izpita kategorije B, vendar le največ dve leti od vpisa spremljevalca v evidenco o vozniških dovoljenjih in v evidenčni karton vožnje.
Določena pravila pa veljajo tudi za spremljevalce. Ti morajo biti stari najmanj 27 let, imeti najmanj pet let veljavno vozniško dovoljenje kategorije B, izrečenih pa jim ne sme biti več kot pet kazenskih točk. Med pogoji je tudi prebivališče v Sloveniji, poleg tega morajo biti vpisani v evidenčni karton kandidata, na vozilu pa mora biti, v času vožnje kandidata, nameščena oznaka L na zeleni podlagi. Velja tudi, lahko osebo, mlajšo od 18 let, spremlja druga oseba le pod pogojem, da s tem pisno soglašajo starši. Če je spremljevalec druga oseba, lahko v obdobju petih let usposablja največ dve osebi.
Med vožnjo motornega vozila mora imeti voznik pri sebi evidenčni karton vožnje in veljavno zdravniško spričevalo, spremljevalec pa veljavno vozniško dovoljenje za vožnjo vozil kategorije B. Te listine morata na zahtevo izročiti policistu na vpogled.
Spremljevalec je odgovoren za varnost vožnje in za prekršek, ki ga je storila oseba, ki se usposablja s spremljevalcem, razen če tega ni mogel preprečiti.
Kako je s stroški?
Ves čas vožnje bodočega voznika s spremljevalcem mora biti avto opremljen s predpisano tablico kvadratne oblike zelene barve, na kateri je črka »L« bele barve. Omenjeno magnetno tablico v velikosti 18 krat 18 centimetrov je mogoče kupiti v AMZS centrih po Sloveniji, seveda pa si jo lahko izposodite od tistega, ki je ne potrebuje več.
"Vožnja s spremljevalcem za kandidata (ali spremljevalca) ne predstavlja nobenih dodatnih stroškov, razen enkratnega plačila upravne takse ob vpisu spremljevalca v evidenco o vozniških dovoljenjih in v evidenčni karton vožnje na upravni enoti," so še nam pojasnili na AMZS.
Dodatno usposabljanje voznikov začetnikov (varna vožnja)
Vozniku začetniku se vozniško dovoljenje izda z veljavnostjo do dopolnjenega 21. leta starosti oziroma za dve leti po prvi pridobitvi vozniškega dovoljenja A2, A in B kategorije. Voznik začetnik lahko vozniško dovoljenje podaljša, ko opravi program dodatnega usposabljanja voznikov začetnikov in predloži potrdilo o opravljenem dodatnem usposabljanju. Z udeležbo na programu dodatnega usposabljanja lahko voznik začetnik začne, ko od pridobitve dovoljenja mine najmanj šest mesecev.
V šoli vožnje je poudarek na učenju v vsakdanjem cestnem prometu in spoštovanju osnovnih pravil vožnje ter obnašanju in kulturi, programi varne vožnje, tudi program dodatnega usposabljanja voznikov začetnikov, pa so zasnovani na osnovi kritičnih situacij in predvsem presenečenju, ki ga vsi lahko doživimo v prometu.
"Od naših (podzavestnih) reakcij pa je odvisno, ali bomo kritično situacijo uspešno rešili ali ne. Tega na cesti oziroma v vsakodnevnem prometu niti ne moremo trenirati. Za tak trening je primerno le varno in nadzorovano okolje poligona," so pojasnili.
Zakonov fizike se ne da pretentati
Program varne vožnje je zasnovan na način, da udeleženec teorijo neposredno preizkusi v praksi. Tako vozniki denimo v praksi preizkusijo, kako na enaki površini že minimalno prekoračena hitrost vpliva na zavorno pot vozila, kar tudi primerjajo z realnimi situacijami, kako se lahko zaradi neprilagojene hitrosti pri zdrsu zadnjega ali sprednjega dela vozila znajdejo v nerešljivi situaciji. "Preizkusi, ki jih vozniki opravljajo v varnem okolju poligona, jim dokazujejo, kaj je možno, in, kar je še bolj pomembno, česa se ne da rešiti – zakonov fizike se pač ne da pretentati," še dodajajo.
Pri dodatnem usposabljanju voznikov začetnikov se na koncu ne opravlja izpita pred komisijo. "Dodatnega programa usposabljanja za voznike začetnike se morajo udeleženci »zgolj« udeležiti, po končanem usposabljanju pa dobijo potrdilo o usposabljanju." Cena programa dodatnega usposabljanja voznikov začetnikov je zakonsko določena, posledično je enaka pri vseh izvajalcih. Znaša 150 evrov.
Poleg AMZS, ki program dodatnega usposabljanja voznikov začetnikov izvaja v svojem centru varne vožnje na Vranskem, je v Sloveniji še pet izvajalcev, ki imajo pooblastilo za izvajanje tega programa.