Z direktorjem največjega dobavitelja električne energije na Štajerskem, Bojanom Horvatom, smo se pogoarjali aktualnem stanju na področju dobave električne energije.
Energija plus d.o.o. je največji dobavitelj električne energije v štajerski regiji. Kako ocenjujete poslovno leto 2014? Ste zadovoljni z doseženimi rezultati?
Kot kaže bo poslovno leto 2014 za Energijo plus nadpovprečno uspešno, kljub temu, da splošna gospodarska in družbena situacija nista najbolj naklonjeni doseganju dobrih poslovnih rezultatov. Z znanjem in učinkovitim delom smo v preteklem letu izkoristili večino priložnosti na nabavnem trgu in na ta način uspeli doseči rezultat, ki bo boljši od načrtovanega.
Kakšen je vaš trenutni položaj na trgu glede na zaostreno konkurenco in nestabilno poslovno okolje?
Energija plus se je v zadnjih letih prelevila iz ponudnika električne energije v ponudnika širše palete energentov in storitev, ki se navezujejo na energetsko oskrbo in učinkovito rabo energije. Na ta način želimo v največji možni meri izkoristiti priložnosti, ki jih trg ponuja in zagotoviti kontinuiran razvoj ter rast družbe. V takšnem pristopu vidimo pomembno priložnost za krepitev konkurenčnosti. Kar se trenutnega položaja tiče pa lahko rečem, da smo v zadnjem obdobju stabilizirali svoj tržni položaj in ga pri nekaterih skupinah naših kupcev začeli ponovno povečevati. K temu, poleg naših stalnih tržnih in komunikacijskih aktivnosti, pomembno prispevajo tudi razmere na trgu, ko so cene energentov dokaj stabilne in relativno nizke.
Kako se spopadate s težko socialno situacijo vaših odjemalcev?
V naši regiji, SV Sloveniji, kjer smo najbolj prisotni, je socialna situacija pomemben dejavnik, ki vpliva na naše vsakdanje delo. V zadnjih letih se dnevno srečujemo z žalostnimi zgodbami posameznikov, ki vse težje ali pa celo niso več zmožni poravnavati obveznosti za porabljeno energijo. Skupaj z drugimi ustanovami (Rdeči križ, Karitas, Centri za socialno delo….) poskušamo v okviru naših možnosti ljudem pomagati. Žal pa imamo postavljene tudi meje, saj moramo funkcionirati kot normalna gospodarska družba. Tako lahko v posameznih primerih pride tudi do odstopa od pogodbe oziroma prekinitve pogodbenega razmerja, kar ima za posledico tudi ustavitev dobave energije. Trudimo pa se, da je teh primerov čim manj.
Kakšnih posebnih ugodnosti so deležni vaši obstoječi in morebitni novi kupci oz. kaj je vaša ključna razlika s konkurenco?
Za kupce se je vsak dan potrebno in vredno boriti, pa naj gre za nove ali tiste, ki so nam zvesti že več let, da ne rečem desetletij. Pri tem je naša osnovna usmeritev, da prodajne cene oblikujemo oziroma spreminjamo tako, kot se le te spreminjajo na trgu. Zato obdobno cene prilagajamo takrat, ko padajo in tudi takrat, ko rastejo. V zadnjih letih smo jih zniževali. Nazadnje februarja lani. Seveda pa dokaj pogosto kupcem ponudimo tudi kakšne fiksne akcijske cene energije za obdobja do dveh let, bonuse za nove kupce in različne načine poravnavanja obveznosti, ki jim še dodatno znižajo stroške. Recimo več energentov na enem računu in eni položnici, plačevanje s kreditnimi karticami brez provizije, možnost plačil na občinskih blagajnah in podobno.
Veliko slišimo tudi o učinkoviti rabi energije oz. URE. Kakšen je vaš prispevek k temu področju?
Od vsega začetka smo v Energiji plus posebno pozornost namenili tudi področju URE, saj smo ga identificirali kot pomembno razvojno priložnost. Že tri leta z nepovratnimi sredstvi spodbujamo investicije v različne ukrepe učinkovite rabe energije pri poslovnih kupcih in javnem sektorju. Moram reči, da smo bili pri tem kar uspešni in smo na ta račun uspeli prihraniti približno 23.000 MWh oziroma 6.000 ton CO2 izpustov. V skaldu s spremenjeno zakonodajo, ki ureja to področje pa se bomo v prihodnje tudi lotili kar nekaj investicij s katerimi želimo doseči ali pa celo preseči zahtevane energijske prihranke. Ciljamo predvsem na področje učinkovitega ogrevanja in hlajenja, ukrepe učinkovite rabe v industriji in energetske sanacije javnih zgradb.
Kot primer dobre prakse omenjate kotlovnico Pobrežje. V zadnjem času smo v medijh lahko prebrali, da ima podoben projekt na Vrazovi težave. Kaj je ključna razlika med obema projektoma in zakaj se vaš sooča z manj težavami?
Iluzija je, da bi tovrstni projekti predvsem pa obdobje uporabe oziroma upravljanja potekali popolnoma brez težav. Tega smo se zavedali že od vsega začetka in zato poskušali že v fazi zasnove prenove kotlovnice, v fazi usklajevanja investicije s predstavniki etažnih lastnikov in tudi sedaj, ko prenovljena kotlovnica deluje že drugo leto, vse postopke, odločitve in operativne aktivnosti peljati čim bolj transparentno. Drugega projekta ne poznam dovolj dobro, da bi lahko potegnil paralele. Mi se ukvarjamo predvsem z iskanjem rešitve, kako se najbolj približati željam posameznikov, da bi bila večina čim bolj zadovoljna z režimom ogrevanja, ki ga je možno zagotavljati z obstoječim sistemom. Najbolj pomemben pa je nenehen in odprt dialog, v okviru katerega je potrebno težave reševati sproti.
Kako ocenjujete neuradno napovedano namero Vlade RS o združitvi obeh energetskih stebrov? Kaj to pomeni za Energijo plus, vaše odjemalce in kupce?
O tem žal vem premalo, da bi lahko konkretneje ocenil namero Vlade RS, če seveda ta realno sploh obstaja. Osebno menim, da razdrobljenost sektorja, ki je dejansko v večinski in v nekaterih primerih popolni državni lasti, upravljanega na takšnih principih, kot veljajo trenutno, ne daje učinkov, ki si bi jih želeli oziroma si jih želimo. Najverjetneje ni ključen problem samo fizična razdrobljenost, temveč predvsem različnost interesov, ki so delno posledica odsotnosti jasne strategije razvoja energetike v RS in delno posameznikov, ki družbe upravljajo oziroma vodijo. Predvsem zaradi slednjega so vse dosedanje namere po spremembah klavrno končale že v fazi idej. Združitev potencialov, ki v Sloveniji obstajajo, z namenom trasiranja in premagovanja poti do čim višje stopnje energetske samooskrbe ali neodvisnosti, bi morala biti naša prva prioriteta. Žal se o združitvi potencialov pogovarjamo šele sedaj, ko so se težave v posameznih družbah energetskega sektorja nakopičile do te mere, da so javno znane ali pa da se bo to zgodilo kmalu. Glede na odsotnost omenjene strategije se v družbah kot je Energija plus poskušamo strateško orientirati na osnovi projekcij razvoja trga in ocene trenutnega položaja. Ko pri tem ocenjujemo potrebo po povezovanju s sorodnimi družbami pa tehtamo tudi koristi, ki bi jih od tega imeli naši kupci oziroma trg na sploh. Teoretično se ob združevanju del poslovnih stroškov zniža, kar ima lahko pozitivne učinke tudi pri kupcih. Podobne učinke pa ima tudi širitev poslovanja, ki je trenutno naša prioriteta in v kateri vidimo še nekoliko večje pozitivne učinke za naše kupce.
V času po poplavah ste se odločili pomagati vašim odjemalcem, ki so bili prizadeti. Kakšen je bil odziv?
Že drugič v zadnjih treh letih smo našim kupcem, ki so jih prizadele poplave, priskočili na pomoč, saj smatramo, da je tudi to del našega poslanstva. Odziv je bil precejšen saj smo za ta namen v obeh primerih skupaj namenili približno 90.000 €.
Kaj za vas pomeni družbena odgovornost in kako se je lotevate?
Poleg omenjene pomoči del prihodka namenjamo tudi sponzoriranju kulture, športa in izobraževanja ter doniramo sredstva predvsem v humanitarne namene. Letno za te namene namenimo približno 100.000 €, kar v skladu z našimi pravili javno objavimo na naših spletnih straneh.
Nedavno ste predstavili tudi novo mobilno aplikacijo in sodobne informacijske rešitve. Kašen je napredek na tem področju?
Poleg širitve palete naših produktov in storitev, nenehno posodabljamo in razvijamo tudi naš informacijski sistem. Uporaba sodobnih komunikacijskih naprav omogoča nam in našim kupcem enostavnejše urejanje zadev, ki se tičejo pogodbenega razmerja, spremljanja porabe posameznih energentov v različnih časovnih obdobjih, informiranje in podobno. Zato smo se v preteklem letu odločili, da temeljito prenovimo poslovni informacijski sistem. S prenovo, ki jo bomo v glavnem končali sredi tega leta, bomo znižali stroške ter predvsem dosegli hitrejše in učinkovitejše delovanje celotnega informacijskega sistema. S tem pa hitrejše reševanje težav s katerimi se soočajo naši kupci. Prav tako se bo razširil nabor informacij in storitev, ki jih bodo kupci lahko uporabljali preko spleta ali pa kar s pomočjo svojih pametnih telefonov. Na ta način želimo našim kupcem prihraniti čim več dragocenega časa, ki ga bodo lahko namenili za svoje osebne aktivnosti.
Kakšni so sicer načrti Energije plus za prihodnost?
Kot rečeno je naš pomemben razvojni cilj postati konkurenčen ponudnik celovitih energetskih storitev, ki bodo poleg prodaje energentov, vključevale tudi področje učinkovite rabe energije in obnovljive vire energije. Precej pozornosti bomo namenjali investicijam, ki bodo prinašale energetske prihranke, pa čeprav se to mogoče na prvi pogled zdi kontradiktorno. Potencial za razvoj vidimo tudi v obnovljivih virih energije, saj brez njih cilja visoke stopnje energetske samooskrbe ne bomo mogli doseči. Ne nazadnje pa stavimo tudi na usposobljene in kreativne sodelavce, brez katerih vse našteto ni moč doseči, zato bomo tudi v prihodnje vlagali v njihovo znanje in na novih področjih našega delovanja zagotovili možnost novih zaposlitev, ki so v našem okolju še vedno problem.
Gospodarstvo