Vlada je danes za obravnavo v državnem zboru po nujnem postopku pripravila predlog novele zakona o osebni izkaznici. Po njem bi biometrične osebne izkaznice začeli izdajati 28. marca 2022. Nove biometrične osebne izkaznice bodo tudi nosilke sredstev elektronske identifikacije in kvalificiranega potrdila za elektronski podpis, poroča STA.
Do uvedbe novih bo mogoča uporaba pretečenih osebnih izkaznic. Državljani lahko torej za izkazovanje istovetnosti in državljanstva na območju Slovenije uporabljajo osebne izkaznice, ki jim veljavnost poteče v obdobju od 29. marca 2020 do 27. marca 2022. Pri tem je pogoj, da se njihovi osebni podatki niso spremenili.
Veljavnost je v času od 29. marca lani do konca oktobra letos potekla 105.338 osebnim izkaznicam, ki še niso bile nadomeščene z novimi. V letu 2022 bo prenehalo veljati 350.158 osebnih izkaznic, od tega januarja 19.952, februarja 25.369 in marca 37.051.
Roki so se podaljšali
Po noveli zakona, ki je začela veljati 3. aprila, naj bi biometrične osebne izkaznice začeli izdajati že 3. januarja 2022. A razmere na trgu varnostnih tiskovin po navedbah vlade vplivajo na podaljšanje rokov za dobavo materialov in zaščitnih elementov. Poleg pravočasne dobave čipov je za pravočasen začetek izdaje novih osebnih izkaznic zelo pomembna tudi pravočasna dobava ostalih posebnih zaščitnih materialov.
Zaradi posledic pandemije covida-19 pa so razmere na trgu kritične, saj se zaradi pomanjkanja surovin na trgu podaljšujejo roki za dobavo materialov.
Se bomo fotografirali na upravnih enotah?
Vlada se je danes tudi seznanila s predlogom uvedbe zajema fotografije za izdajo identifikacijskega dokumenta pri pristojnem organu. “Republika Slovenija je dolžna zagotavljati maksimalno varnost in zanesljivost svojih uradno izdanih identifikacijskih dokumentov, dokumentov za izkazovanje istovetnosti in potovalnih dokumentov, zato je treba iskati rešitve, ki bodo onemogočale zlorabe fotografij v postopku vložitve vloge,” so zapisali na vladi.
Dodli so: “Pri tem ne zadostuje, da se zlorabe ugotavlja in že izdelane dokumente razveljavlja, temveč je treba zagotoviti ustrezne sistemske rešitve, ki zlorabe v celoti preprečujejo. Da bi preprečili tovrstne zlorabe, predlagamo uvedbo fotografiranja neposredno pri organih, pristojnih za izdajo identifikacijskih dokumentov. S tem se zmanjšuje tudi stroške in administrativne ovire, ki jih imajo posamezniki s pridobivanjem fotografij.”
Tako pride do zlorab
Posamezniki morajo ob vložitvi vloge za izdajo identifikacijskega dokumenta predložiti fotografijo v fizični oziroma v elektronski obliki, ki jo izdelajo posebej za to pooblaščeni fotografi. V postopku izdaje identifikacijskega dokumenta lahko pride do zlorabe v primeru, ko posameznik predloži fotografijo druge osebe, ki mu je podobna, ali morfirano fotografijo, na kateri sta združeni podobi dveh obrazov, kar uradna oseba težko opazi.
Zaradi fotografije, na kateri je bila druga oseba, ali morfirane fotografije je bilo od januarja lani do konca oktobra letos na upravnih enotah razveljavljenih 40 potnih listov.
Vlada je ministrstvo za javno upravo zavezala, da do 28. marca 2022 zagotovi opremo za zajem fotografij za izdajo osebnih izkaznic, potnih listin, vozniških dovoljenj in dovoljenj za prebivanje na vseh upravnih enotah in krajevnih uradnih ter diplomatskih predstavništvih in konzulatih Slovenije v tujini.
Tako to ministrstvo kot tudi ministrstva za notranje zadeve, za infrastrukturo in za zunanje zadeve ter služba vlade za digitalno preobrazbo pa bodo morali do 15. januarja pripraviti zakonske podlage za zajem fotografije za izdajo identifikacijskega dokumenta pri pristojnem organu. Določiti morajo tudi potrebne izjeme, kot so otroci in posamezniki, ki ne morejo osebno do pristojnega organa. Prav tako morajo preučiti potrebe po dodatni spremembi zakonodaje, ki bi omogočila digitalizacijo področja.