Na Direkciji Republike Slovenije za infrastrukturo (DRSI) so priznali, da imajo težave s krajo in poškodovanjem prometnih znakov po vsej Sloveniji. “Beležimo, da je zaradi vandalizma na letni ravni poškodovanih med 800 in 1.000 kosov prometnih znakov na državnih cestah v Sloveniji, ki so v upravljanju direkcije.”
V lanskem letu je bilo na koncesijskem območju 6 (na območju Štajerske in Koroške) ukradenih okoli 70 prometnih znakov v vrednosti približno 7.000 evrov.
Pod vandalizem na DRSI štejejo “vsako poškodovanje prometne signalizacije na način, da le-ta ne službi več svojemu namenu”. Sem sodijo preluknjanje, zlom, zvin in odtujitev, pa tudi prelepljenje, podiranje, obračanje in podobno.
V zadnjem času izginjajo tudi snežni koli
Na DRSI največkrat zabeležijo odtujitev prometnih znakov za omejitev hitrosti na 40, 50 in 60 kilometrov na uro. Torej tistih znakov, ki jih ljudje najpogosteje uporabljajo za rojstnodnevne ‘dekoracije’. Izginjajo pa tudi krajevne table. Na DRSI so razkrili še: “V zadnjem času opažamo krajo plastičnih snežnih kolov iz smernikov in ograj.”
Prometni znaki so najpogosteje odtujeni na turističnih in regionalnih cestah, predvsem če potekajo skozi gozd oziroma druge odmaknjene lokacije.
Tisočak za znak
Za vsako krajo in poškodbo znaka koncesionar obvesti upravljavca ceste in pošlje prijavo oziroma poizvedbo na pristojno policijsko upravo, ta pa primerno ukrepa. Zakon o cestah natančno določa kazen za poškodbo, odstranitev, prestavitev, zakrivanje oziroma kakršnokoli spremembo prometne signalizacije in prometne opreme.
Za fizično osebo kazen za krajo ali poškodbo prometnih znakov znaša 1.000 evrov, za pravno osebo je zagrožena globa v znesku 4.000 evrov.
Tako deluje pregledniška služba
Da je prometni znak izginil, največkrat opazi pregledniška služba. Koncesionar, ki za DRSI izvaja gospodarsko javno službo rednega vzdrževanja, mora imeti namreč organizirano pregledniško službo. Ta redno po tedenskem planu izvedbe pregledov pregleduje odseke cest. Glavne ceste pregledujejo trikrat tedensko, regionalne in turistične pa enkrat na teden. Preglednik odtujitev ali poškodovanje signalizacije zabeleži in naroči zamenjavo znaka.
“Kako hitro bo znak nadomeščen, je odvisno tudi od tega, ali je le-ta na zalogi,” so pojasnili na DRSI. Dodali so: “Vrednost zamenjave ukradenega znaka za omejitev hitrosti znaša okoli 100 evrov, brez droga.”
Do prometnega znaka je mogoče priti tudi povsem legalno
Čisto prave prometne znake lahko povsem legalno kupijo tudi fizične osebe. Znake v Sloveniji proizvaja kar nekaj podjetij, med njimi tudi Signaco iz Mengša. Tam so pojasnili, da je pri njih mogoče naročiti tako običajne kot kakršne koli druge prometne znake: “Da, vsakdo lahko kupi prometne znake pri nas, ne sme pa jih postavljati na javne ceste. Fizična oseba lahko znake postavlja zgolj na zasebnem zemljišču, ko na primer ureja nek prometni režim parkiranja, vodenja prometa pred in za stavbo ter podobno.”
Cena prometnih znakov v podjetju Signaco znaša od 60 do 250 evrov. Cena je odvisna od oblike, velikosti in vrste odsevne folije. Izhodiščna cena je enaka za vse kupce, ima pa DRSI glede na količino popust.
Prometnim znakom lahko dodajo dopise in fotografije
V podjetju Signaco opažajo, da zadnjih nekaj let znake pogosto kupujejo fizične osebe: “Kupci so ugotovili, da znaki niso tako dragi, kot si največkrat predstavljajo, in da je to boljše kot kraja. Največkrat kupijo klasične omejitve hitrosti na 10, 20, 30, 40, 50 ali 60 kilometrov na uro. Še večkrat pa prilagojene znake z vstavljeno vsebino, na primer s sliko in dopisanim tekstom.” Na naročene prometne znake je navadno treba čakati 1 do 3 delovne dni, v času sezonskih konic pa 3 do 5 dni.
Prometne znake v podjetju Signaco izdelajo tudi po posebnih željah naročnika: dodajo lahko dopise in fotografije. Strošek za oblikovanje navadno znaša 25 evrov na uro. Če je znak enostaven za oblikovanje, je to že vključeno v ceno.