Kako dolgo traja, da občina ali javna institucija pridobi gradbeno dovoljenje v različnih delih Slovenije? Imajo določeni investitorji prednost pred drugimi in ali v postopkih obstajajo kakšne razlike? Da bi dobili jasnejšo sliko, smo se obrnili na Upravne enote Maribor, Ljubljana in Murska Sobota ter preverili, kakšne so njihove izkušnje in kje se postopki najbolj zapletejo.

Povprečen čas izdaje gradbenega dovoljenja za občinske in javne projekte variira

Povprečen čas izdaje se razlikuje od mesta do mesta, pri čemer ne delajo razlik glede na investitorja. Medtem ko na UE Ljubljana pravijo, da je ta odvisen predvsem od popolnosti vloge (vloge (izkazana pravica graditi za objekte, predložena ustrezna dokumentacija in mnenja) in vključevanja stranskih udeležencev v postopek, pa so bili na UE Maribor in Murska Sobota nekoliko bolj specifični. 

"Povprečen čas izdaje gradbenega dovoljenja od popolne vloge je cca. 45 dni," pravijo na UE Maribor, medtem ko je na UE Murska Sobota povprečni čas reševanja gradbenih zadev 90 dni od prejema popolne vloge.

Ali se postopki za javne institucije razlikujejo od postopkov za zasebne investitorje?

Upravne enote prav tako ne delajo razlik med postopki glede na javne institucije in zasebne investitorje. Izdaja gradbenih in uporabnih dovoljenj se odloča na podlagi Gradbenega zakona (GZ-1, Uradni list RS, št. 199/21, 105/22 – ZZNŠPP, 133/23, 85/24 - ZAID-A). "Upravni organ mora zadeve voditi po vrstnem redu prejetja. Zakon občinam ne daje pravice, da bi jih prioritetno reševali," dodajajo na UE Maribor.

Najpogostejše ovire, ki podaljšujejo čas izdaje dovoljenj, so nepopolne vloge

"Zadnja sprememba GZ-1 ni prinesla enostavnosti postopkov. Izziv predstavljajo predvsem mnenja mnenjedajalcev, ki naj bi bila po zakonu strokovno in pravno utemeljena in obrazložena (43. člen GZ-1). Predložena mnenja pogosto niso ne strokovno ne pravno utemeljena in obrazložena, zato je upravni organ skladno z določili 6. tč. 46. člena GZ-1, dolžan posameznega mnenjedajalca (predvsem občine) pozivati k dopolnitvi takšnega mnenja, kar vsekakor podaljšuje upravni postopek," so bili iskreni pri UE Ljubljana in dodali, da postopke prav tako podaljšuje pomanjkljivo pripravljena projektna dokumentacija.

Da so najpogostejša ovira prav nepopolne vloge, pravijo tudi na UE Maribor in Murska Sobota. "Investitorji nimajo izkazane pravice gradnje (predvsem za izvedbo komunalnih vodov), zgodi pa se tudi, da projektna dokumentacija ni izdelana v skladu v Pravilnikom o projektni in drugi dokumentacije ter obrazcih pri graditvi objektov (Ur.l.RS, št. 30/2023)," pravijo na UE Maribor, na UE Murska Sobota se strinjajo, da v "gradbenih postopkih predvsem manjkajo pravice graditi za izgradnjo komunalne infrastrukture (dostop, elektro priključek, vodovod, kanalizacija) in mnenja pristojnih mnenjedajalcev."

Upravne enote obljubljajo izboljšave v procesu izdaje gradbenih dovoljenj

"Trenutno so v obravnavi predlagane spremembe GZ-1 in ZUrep-3. Ministrstvo za javno upravo posodablja upravno poslovanje in zbira tudi pobude državljanov za hitrejšo in učinkovitejšo izvedbo teh aktivnosti," pravijo na UE Ljubljana.

Kot so nam povedali z UE Murska Sobota, bo s 5. januarjem 2026 na celotnem območju Slovenije glede gradbenih zadev uveden elektronski način poslovanja. Gre za sistem eGraditev, ki bi naj skrajšal postopke izdaje gradbenih dovoljenj. Mariborska upravna enota je denimo v ta sistem že vključena, in sicer od 20. februarja 2025.

Za kaj točno gre pri novem sistemu eGraditev? 

Kot so nam pojasnili z UE Maribor, "E-graditev omogoča neposredni vnos podatkov iz povezanih uradnih registrov in zbirk, pomoč pri pripravi projektne dokumentacije, oddajo vlog za pridobitev projektnih pogojev in mnenj, oddajo vlog v upravnih postopkih graditve objektov, prijavo pripravljalnih del in začetek gradnje, plačevanje dajatev in prispevkov, obravnavo vlog in prejemanje povratnih zahtev in odločitev upravnih organov in mnenjedajalcev, spremljanje stanja postopkov in javni vpogled v dokumentacijo integralnih postopkov z možnostjo priglasitve udeležbe v postopku." Do danes še niso prejeli nobene vloge preko novega sistema.

Kako se posamezne upravne enote primerjajo s povprečjem na državni ravni?

"Glede na statistične podatke traja postopek pridobitve gradbenega dovoljenja od vložitve do izdaje odločbe na UE Ljubljana v povprečju 197,28 dni. Na upravnih enotah v Republiki Sloveniji je najkrajši čas reševanja vloge do izdaje 31,59 dneva, najdaljši pa 332,21 dni," so za primerjavo povedali na UE Ljubljana.

"Mariborska upravna enota je druga največja upravna enota v Sloveniji. Imamo zelo veliko pripada zadev, saj pokrivamo veliko okoliških občin. Pri reševanju zadev smo v povprečju vseh upravnih enot v Sloveniji," so nam odgovorili na UE Maribor.

"Upravna enota Murska Sobota je po številu prejetih in rešenih zadev na posameznika že nekaj let visoko nad slovenskim povprečjem," pa se je pohvalila murskosoboška upravna enota.