Marsikdo ne ve, da je v občini Rače – Fram lepa zbirka kultnih britanskih avtomobilov, ki jih je med drugim vozil tudi legendarni Mr. Bean. Govorimo seveda o minijih, ki jih v slovenskih garažah ni več veliko in lahko v tujini dosegajo zavidljive cene. Kar nekaj tovrstnih avtomobilov, verjetno največ v Sloveniji, ima v garaži Gregor Obronek, ki več kot 20 let živi na Štajerskem. Rojen je bil v Novem mestu, ukvarja se z Ajurvedo, naravno in najstarejšo znano medicino na svetu, in aromaterapijo oziroma eteričnimi olji.
Za njegovega očeta je mini pomenil neuresničene sanje
Že kot otrok je imel Gregor izbran okus za avtomobile. Zmeraj so mu bila všeč vozila s karakterjem, do preobrata pa je prišlo, ko je njegov oče prodal stoenko. “Takrat je oče gledal zelo žalostno. Sprva sem mislil, da mu je hudo za Zastavo 101, izkazalo pa se je, da je na parkirišču gledal minija. Povedal mi je, da so to njegove neuresničene sanje. Star sem bil okoli 13 let in ko sem si ogledal minija, sem bil najprej zgrožen, da gre za tako majhno škatlo, kasneje pa sem postal bolj pozoren nanje,” pravi Gregor. Družina je sicer v Novem mestu živela nasproti IMV tovarne, v kateri so v začetku 70. let delno sestavljali minije in Austine 1300. Gre za današnji Revoz.
Prisega le na klasične minije, izdelane do leta 2000
Kmalu so miniji našemu sogovorniku prirasli k srcu. Oče mu ga kljub obljubam sicer ni nikoli kupil, je pa sam spremljal vse oglase v tedanji Jugoslaviji, ki so bili tako ali drugače povezani s to znamko avtomobila. Zgodovina originalnega minija sicer sega v leto 1959, ko je britanski inženir grškega rodu sir Alec Issigonis razvil majhen avtomobil, ki je navdušil s prostornostjo v majhni karoseriji, udobjem in živahnimi voznimi lastnostmi. Obronek prisega le na klasične minije, ki jih je izdelovalo več tovarn, povezanih v koncern BMC (British Motor Corporation). Danes je lastnik novega minija BMW in znamka je tako prešla v nemške roke.
V Sloveniji je v tem trenutku okoli 150 klasičnih minijev, približno polovica jih je registriranih. Gregor Obronek je do svojega prvega minija prišel, ko je bil star nekaj čez 20 let. Takrat se je odpravil v Italijo, kjer je na avtoodpadu posebej kupil karoserijo, rezervne dele in motor, ter avtomobil sestavil doma. “V tistih časih je bilo v Sloveniji minije zelo težko dobiti. Tisti, ki so jih imeli, jih niso želeli prodati, kar pa je bilo na voljo, pa je bilo gnilo in polno rje. V Italiji pa so bili ti avtomobili zaradi podnebja karoserijsko precej ohranjeni.”
Še danes ima Obronek tega minija v garaži, prav tako pa tudi vse ostale, ki jih je kupil in restavriral. V vseh teh letih ni prodal nobenega. Od njegovih šestih minijev so nekateri proizvedeni v tovarni Morris, drugi v tovarni Austin, eden je Riley Elf. “Najbolj dragocen v zbirki je Mini Cooper S 970 iz leta 1964, ki je v procesu restavriranja. Teh avtomobilov so izdelali manj kot tisoč in veljajo za najbolj redke minije na svetu. Naslednji mini, ki je zelo redek, je v karavanski izvedbi iz leta 1966, njegova posebnost je, da na karoseriji nima lesa. Riley elf iz leta 1966 ima tovarniško nekoliko spremenjen sprednji in zadnji del, velja pa za najprestižnejšega serijsko proizvedenega minija z usnjeno notranjostjo, mehkejšim vzmetenjem, lesom, … Imamo še tri klasične minije; eden je dirkalni s turbo pogonom, drugi je popolnoma klasičen za ženo, tretji pa nekoliko novejši iz zadnje serije leta 1998 s sodobnejšo tovarniško opremo,” pojasni Gregor Obronek. Vsi miniji imajo status starodobnikov (stari več kot 30 let), zgodnejši model je pa youngtimer (med 25 in 30 let).
Novomeški IMV kombi iz leta 1972 so predelali v avtodom
Poleg tega pri Obronkovih najdemo še MG-je, eden med njimi je oldtimer, druga sta stara okoli 25 let. Ti avtomobili so ob miniju iz leta 2005 v vsakodnevni uporabi. Ponosni so tudi na kombi IMV iz leta 1972, ki je prav tako povezan z zgodovino minijev. Tovarna IMV iz Novega mesta je namreč svoj čas sodelovala s koncernom BMC. Začeli so uvažati minije in dobili pravico do zastopstva in prodaje britanskih vozil, kombi IMV pa je dobil angleški motor. “Novomeški kombi je edino vozilo, ki je v celoti načrtovano in narejeno v Jugoslaviji, izjema sta motor in menjalnik.” Obronkovi so kombi, ki ima še vedno tovarniško rdečo barvo, predelali v bivalni avtomobil. Že ko je bil sin star dve leti in pol, je družina z minijem potovala po Evropi, nekajkrat celo do Anglije, in v njem tudi prenočevala. Sedaj se na mednarodna mini srečanja raje odpravijo s kombijem, ker v njem lažje spijo in kuhajo.
Na vprašanje, zakaj je izbral ravno minije, Gregor Obronek odgovori: “V miniju sem takrat našel vse. Bil sem majhen, takšen je bil tudi avto, bil je nizek, športen in za tiste čase izredno hiter. Ko sem ga kot otrok videl, kako se pelje v ovinke, sem se vanj zaljubil. Mislim tudi, da ni avta, ki se lepše vžge. Na njem mi je prav vse všeč in ni niti enega detajla, ki bi ga spremenil. Enostavno ga je vzdrževati. Sam nisem avtomehanik, pa sva s sinom znala vse prav postoriti pri motorju in menjalniku.” Tudi karoserijo sta sprva urejala sama, danes jima pri tem pomagajo prijatelji, ki se s tem profesionalno ukvarjajo. “V devetem razredu sem si kot projekt izbral restavriranje Riley Elfa. Takrat sva z očetom veliko delala na njem, zdaj je že skoraj končan,” pove sin.
Že vrsto leto organizirajo srečanje lastnikov minijev
V prihodnje se bosta posvetila obnovi treh minijev; eden je potreben obnove, drugega je potrebno sestaviti, tretjega dokončati. Sin pravi, da bo tudi njegov prvi avto, ko bo opravil vozniški izpit, mini. “Naša družina tradicijo slovenskih minijev ohranja že več kot 20 let in tudi v prihodnje ti avtomobili ostajajo pri naši hiši!” Sicer Obronkovi vsako leto, zadnji vikend v avgustu, organizirajo srečanje lastnikov minijev. V lanskem letu so se zbrali in vozili po Halozah, letos načrtujejo druženje in vožnjo po obronkih Pohorja. Čez dva tedna se oče in sin odpravljata na Balkansko Minijado, največje srečanje minijev v Srbiji, ki je nastalo prav na pobudo Gregorja Obronka in združuje ljubitelje minijev na Balkanu in bližnjih državah že 14 let.