V Lovrencu na Pohorju gre h koncu obsežna sanacija plazu Činžat. Plaz se je sprožil v času močnega neurja in poplav avgusta 2023. "Karakteriziran je kot obsežnejši skalni podor, kjer je večja količina nestabilnega materiala. S spodnjega dela ceste je možno opaziti le del plazenja mase, ki se je premikala v celoti. Dobrih 80 metrov po pobočju nad cesto so se pojavile globoke razpoke, ki so nakazovale drsenje zemljinsko-kamninske mase v širini dobrih 50 in v višini vsaj 80 metrov. Velika širina krone plazu (zgornjega dela) je nakazovala na možnost večanja plazu za vsaj še 20 metrov po pobočju navzgor. Debelina že zdrsele preperine, pomešane s pobočnim gruščem in velikimi bloki kamninske podlage v zgornjem delu plazu, meri v debelino vsaj 1,5 metra, glede na morfologijo pobočja pa se je ocenilo, da je v spodnjem delu plazu debelina labilne mase vsaj štiri metre. Kasneje smo med sanacijo ugotovili, da je ponekod debelina labilne mase tudi deset metrov," nam je o plazu povedal lovrenški župan Marko Rakovnik.
Prišlo je do izpadanja velikih kamninskih blokov
Na strmem pobočju plazu se je tako nahajalo vsaj 10.000 kubičnih metrov mase, količina pa se je zaradi odlamljanja novih odlomnih robov še povečevala. Plaz je sprožal izpadanje velikih kamninskih blokov, ki so bili za spodaj ležečo cesto in promet izredno nevarni. Plazina je pri peti podprta s podpornim zidom, ki je vidno popuščal, zato ni bil izključen niti hipni zdrs celotne mase, je še opozoril župan.
Odsek ceste pod plazom je bil prenevaren, da bi se lahko po njem odvijal promet, zato do sanacije brežine oziroma do preklica velja popolna zapora cestišča. Promet poteka po obvozu.
[[image_1_article_74418]]
Celotna dela so ocenjena na 1,7 milijona evrov
Župan Rakovnik pojasni, da so na v občinski upravi nemudoma po sprožitvi plazu začeli s postopki pridobivanja dokumentacije za sanacijo ceste in plazu. Najprej so pridobili poročilo o terenskem pregledu s strani pooblaščenega geologa. V začetku leta 2024 je bila izdelana projektna dokumentacija za sanacijo, ki se jo nato pedali v pregled v recenzijo v državno tehnično pisarno.
[[image_2_article_74418]]
Skoraj celoten delež potrebnih sredstev je zagotovila država, občina pa je prispevala za pripravo dela investicijske dokumentacije. "Vrednost gradbenih del znaša 1.663.790,17 evrov (z DDV), celoten projekt (gradbena dela, gradbeni nadzor, dokumentacija) pa je ocenjen na 1.754.841,00 evrov (z DDV)."
Dela bodo v celoti zaključena v marcu
Izbrani izvajalec, podjetje GTB-PRO d.o.o. iz Topolšice, je s sanacijo plazu zaključil konec preteklega leta, sedaj pa poteka sanacija ceste neposredno pod plazom, ki še ni zaključena. "Izvedena so vsa rušitvena dela, dela spodnjega in zgornjega ustroja cestišča, odvodnjavanja in drenaž. Dograjena je že tudi večina podpornih armiranobetonskih zidov in robnih vencev, potekajo pa še dela obnove mostu, ki bodo predvidoma končana v mesecu marcu 2025. Takrat se bo izvedlo tudi asfaltiranje cestišča."
Projekt je obsegal:
- delno sanacijo lokalne ceste Činžat - Fišer žaga - koča Šumik s sanacijo mostu,
- dograditev in izgradnjo podpornih zidov,
- zaščito brežin.
Pri zaščiti brežin plazu je bilo ob stalnem strokovnem in geološkem nadzoru izvedeno čiščenje obstoječe brežine in podiranje dreves ter odstranitev panjev, za potrebe gradbišča so bile izvedene dostopnih poti. Iz površine približno 4300 kvadratnih metrov je izvajalec odstranil rahel material. Za zaščito brežine so bila vgrajena pocinkana sidra s sponkami za pridržanje visokotrdnostne zaščitne mreže in injektiranjem. Pod zaščitno mrežo je urejena kamnita zložba, dodatno zaščitena z berlinsko steno za varovanje pred padajočim materialom iznad saniranega področja.
[[image_3_article_74418]]
Sledi rekonstrukcija ceste skozi Činžat
Naslednji korak bo ureditev ceste skozi Činžat. Dela bodo po pojasnilih župana Marka Rakovnika obsegala rekonstrukcijo ceste od priključka na državno cesto mino bivše pošte do konca naselja Činžat. "Trenutno je projekt v fazi projektiranja. Izbiro izvajalca in začetek del načrtujemo v drugi polovici leta 2025."