V mariborskih domovih za starejše se trudijo obvarovati stanovalce pred okužbo s koronavirusom, ob tem pa skušajo ostati pozitivni in narediti vse, da ne bi njihovim oskrbovancem ničesar manjkalo.

Domovi za starejše so v zadnjih dneh postavljeni pred največjo preizkušnjo v zgodovini svojega delovanja. Koronavirus je zajel ves svet, vse sloje, ne ozira se na starost in spol, ne versko pripadnost, saj lahko udari prav vsakega, kjerkoli. A še posebej izpostavljeni so starejši in obnemogli, ki jih že tako pestijo številne zdravstvene težave. Zdravstveno osebje in drugi zaposleni v domovih so v tem času pred velikim izzivom. Po najboljših močeh se trudijo ustaviti širjenje virusa, pri tem pa tvegajo tudi svoje zdravje in zdravje svojih bližnjih. Zanimalo nas je, kako se v mariborskih domovih te dni spopadajo z grožnjo smrti, ki so ji sicer priča vsak dan, a še nikoli na tako neusmiljen način.

Večina zaposlenih dela 12 ur dnevo, določena je ekipa, ki bi skrbela za okužene

Karantena, odrezanost od svojcev in prepoved druženja lahko na starostnike vplivajo zelo negativno. V Domu pod gorco, kjer so sprejeli stroge ukrepe, skušajo zato svojim varovancem dneve popestriti z raznimi prilagojenimi aktivnostmi. “Glede na trenutno situacijo imamo prilagojen tedenski program aktivnosti, ki vključuje vsakodnevno telovadbo, ob lepem vremenu organiziramo telovadbo tako, da so stanovalci na balkonu in jim delovni terapevt kaže vaje iz dvorišča. Ob slabem vremenu pa se stanovalci razmigajo na hodniku pred sobami,” opisuje direktor Gregor Žigon njihov vsakdanjik.

Od aktivnosti imajo tudi petje, peko palačink in jajčk, branje knjig tako v manjši skupini kot individualno za stanovalce, ki so nepremični, vsak dan pa stanovalcem razdelijo na listku misel dneva. “Izvajajo se tudi okrnjene fizioterapevtske terapije po sobah. Stanovalci po sobah izdelujejo tudi razne izdelke izvajajo pa tudi meditacije za stanovalce,” še dodaja Žigon.

V Domu pod gorco za stanovalce na etažah skrbijo srednje medicinske sestre, bolničarji, strežnice in varuhinje. Zahtevnejše medicinsko tehnične posege izvajajo diplomirane medicinske sestre, ki skrbijo tudi za koordinacijo dela na etažah. V tem času večina zaposlenih dela 12 ur dnevno vsak drugi dan in če je le možno, vedno na isti etaži. S tem zagotavljajo prisotnost manjšega števila zaposlenih naenkrat in stalnost ekip na etažah. Določeno imajo tudi ekipo zaposlenih, ki bo v primeru pojava okužbe s koronavirusom skrbela za izolirane stanovalce.

“Stik s svojci zagotavljamo z video pogovori preko SKYPE in VIBER, ves čas smo dosegljivi za podajanje informacij o zdravstvenem stanju in počutju stanovalcev. Nekateri svojci si želijo tudi videti svoje najbližje, zato stanovalce na njihovo željo pripeljemo na balkon ali teraso, da si lahko na varni razdalji pomahajo ali izmenjajo nekaj besed. Ob spremembah zdravstvenega stanja svojce redno obveščamo. Socialni stik s svojci ohranjamo tudi s pošiljanjem fotografij po pošti in preko MMS-a, pošiljanjem kartic ipd,” še dodaja Žigon. Preskrba z zdravili in kozmetiko je nemotena, prav tako pa poskrbijo za priboljške in slaščice, ki so jih oskrbovancem prej prinašali svojci.

Zdravstveno stanje oskrbovancev pozorno spremljajo

Tudi v Domu starejših občanov Tezno  so zadnji dnevi zaradi karantene povsem drugačni. V službi zdravstvene nege je zaposlenih 78 oseb, zaradi bolniškega staleža pa med zaposlenimi ne beležijo večje odsotnosti.

“Stanovalci v Domu se dobro počutijo in so dobrega razpoloženja. Družijo se v svojih gospodinjskih enotah, kjer aktivnosti druženja in življenja normalno potekajo. Dnevno v skupine prihajajo delovni terapevti, poteka individualna fizioterapija, skupna telovadba po skupinah, individualna funkcionalna delovna terapija – trening, pomoč in spodbujanje pri osnovnih življenjskih opravilih. Zaposleni in javni delavci težje pomične in nepomične stanovalce v lepem vremenu spremljajo na sprehod na domski vrt, zdravstveno stanje stanovalcev še bolj pozorno spremljamo in o spremembah zdravstvenega stanja  sprotno in takoj seznanjamo svojce,” poudarja direktorica Jasna Cajnko. Stanovalcem na njihovo željo prinesejo potrebne stvari, stiki s svojci so mogoči preko telefonov, videoklicev, v domu pa so v ta namen nabavili tudi tablične računalnike.

Zdravstveno stanje stanovalcev še bolj pozorno spremljamo in o spremembah zdravstvenega stanja sprotno in takoj seznanimo svojce.

Osebje skrbi za vsakega posameznika

 V Domu Danice Vogrinec, največjem mariborskem domu za starostnike, se te dni še posebej trudijo zaščititi svoje stanovalce. V skrbi, da bi se v domu tudi sedaj  čim bolje počutili, zaposleni poskrbijo s kuhanjem kave, pogovori, dostavo časopisa, revij.

“Ker se zavedamo, da je povezanost s svojci ključnega pomena za naše stanovalce, nam pri navezovanju stikov s svojci pomaga tudi Telekom Slovenije, ki nam je omogočil tri dodatne mobilne telefone za vse 4 enote Doma,” navajajo. Za komunikacijo s svojci uporabljajo različne aplikacije kot so Viber, Skype itd., na željo stanovalcev pa tudi sami kontaktirajo svojce. Zaposleni pri svojem delu upoštevajo vse strokovne smernice in navodila pristojnih institucij ter pri svojem delu uporabljajo zaščitno opremo.

Po dogovoru z lekarno omogočajo nakup in dostavo plačljivih zdravih in ostalih potrebščin za stanovalce. Do nadaljnjega so sicer ustavili nova naročila za razvoz kosil na dom naročnika, pomoč na domu pa izvajajo le v nujnih primerih. Kot še navajajo, ne smejo svojci v dom prinašati ničesar. “Stanovalci imajo v domu vse kar potrebujejo. Naše osebje skrbi za vsakega posameznika.”

Za stike s svojci nabavili dodatne telefone

Tudi v Sončnem domu  se aktivnosti v trenutnih razmerah izvajajo v omejenem obsegu in ob doslednem upoštevanju vseh veljavnih strokovnih smernic. “Izvajamo individualno delovno terapijo in fizioterapijo, telovadbo po oddelkih, stanovalci se sprehajajo po domskem parku, v teh dneh smo velikokrat igrali tombolo, skupaj radi zapojemo, prebiramo in si pripovedujemo zanimive zgodbe, klepet ob kavici in čaju pa nas navda s pogumom in dobro voljo. Trudimo se, da v danih okoliščinah zagotovimo pogoje za dobro počutje naših stanovalcev. V teh razmerah si mnogokrat pomahamo, večkrat se drug drugemu tudi nasmejemo in si rečemo, da skupaj bomo pa zagotovo zmogli,” opisuje vsakdanjik v domu direktorica Tatjana Ribič.

Socialne stike se trudijo nadomeščati prav vsi zaposleni, ki so pripravljeni po končanem delovnem času nameniti svoj prosti čas za stanovalce, ki potrebujejo pogovor ali druženje. Pri tem upoštevajo vsa navodila za preprečevanje okužb in preventivno zaščito in smo pri tem kreativni.

“Naši sodelavci in sodelavke so svojcem kadarkoli na voljo za vprašanja. Prav tako lahko svojci v tem času ohranijo stike z dragimi preko telefona ali elektronske pošte. Pogovori in video klici stanovalcev s svojci so omogočeni s pomočjo dodatnih telefonov, ki smo jih nabavili v Sončnem domu. Poskušamo poiskati načine komuniciranja stanovalcev in svojcev tudi preko pametnih telefonov, videoklicev, Skype call-a,” še dodaja direktorica.