Povezovanje s svetovnim spletom lahko na več načinov olajša življenje, hkrati pa predstavlja tveganje za najrazličnejše prevare. Ob tem je izrednega pomena poskrbeti za zdravo mero pri uporabi novih tehnologij, da nam bodo te koristile in ne škodile.

Vsako leto februarja praznujemo dan varne rabe interneta. Ker nas je epidemija vse prisilila v preživljanje še več časa pred zasloni, je letos bolj kot kadarkoli prej pomembno, da se posvetimo tako varni kot odgovorni rabi. Letošnji dogodek je posvečen dobremu počutju pri uporabi interneta. Ekipa Safe.si, slovenska članica evropske mreže centrov za varnejši internet, ob tem poudarja, da naj bi nam tehnologija marsikaj olajšala, nam življenje izboljšala, ne pa da nas moti in odvrača od njega, slabša naše zdravje in nas oddaljuje od odnosov z bližnjimi. Zato so se usmerili v iskanje takšnih načinov uporabe, ki pozitivno prispevajo k splošnemu fizičnemu in psihičnemu dobremu počutju in zdravju. Ob omejevanju fizičnih stikov smo spoznali mnogo prednosti novih tehnologij, a na nas je, da ves čas skrbimo za pravo ravnovesje med njihovimi dobrimi in slabimi učinki.

Prava mera ali že zasvojenost?

Kljub vztrajanju predsodkov o velikem digitalnem razkoraku med mlajšimi in starejšimi ter pomanjkanju motivacije in sposobnosti starejših za prilagajanje spreminjajoči se tehnološki krajini je realnost pogosto precej drugačna. Veliko starejših priznava prednosti novih tehnologij, nekateri jih uporabljajo tako pogosto kot njihovi mlajši kolegi ter tudi pri starejših prevladuje mnenje, da koristi tehnologije močno odtehtajo njene izzive. V zadnjem letu se je koristnost digitalnih naprav še posebej izkazala, ob tem pa je na teži pridobilo tudi vprašanje odgovorne uporabe. Kaj je še zmerna raba in kaj že pretirana ter s tem škodljiva, je ključno predvsem z dolgoročnega vidika, iskanje pravega ravnovesja pa je lahko prava umetnost. Za začetek sta koristna že razmislek o tem ter zavestno samoomejevanje, kajti zasvojenost ne izbira, neugodne okoliščine epidemije pa so lahko še posebej plodne za njen razvoj. Dobro je vedeti, da je vzrok težav z nespečnostjo lahko modra svetloba, torej buljenje v zaslone tik pred spanjem. Med uporabo različnih naprav je smiselno poskrbeti za aktivne odmore, dobrodošlo je že, da se zazremo skozi okno. Kljub možnostim športnih vadb na daljavo, ki so jih začeli uporabljati tudi starejši, pa je še vedno najboljše redno gibanje v naravi.

Zaščitimo se!

Prvi korak varne uporabe svetovnega spleta je previdnost. Poskrbite, da bodo vaši osebni podatki ostali zasebni in na profesionalni ravni. Tako kot vaše zasebnosti nikoli ne bi delili s popolnim neznancem, je zagotovo ne želite razdajati milijonom ljudi na spletu. Hekerji ter tudi tržniki bi radi izvedeli vse o vas in veliko se lahko naučijo iz vašega brskanja po spletu in uporabe družbenih omrežij. Povsod, kjer je to na voljo, uporabljajte nastavitve za zaščito vaše zasebnosti v spletu. Včasih so te nastavitve namerno dobro skrite, bodite vztrajni, s tem pa prevzemite odgovornost za svoje podatke. Posebej previdni bodite pri prenosih in ne prenašajte aplikacij, ki so videti sumljive ali prihajajo s spletnega mesta, ki mu ne zaupate. Pogosta šibka točka spletne varnosti so gesla, zato vedno izbirajte zapletena gesla, ki jih je težje razvozlati. S temi in nekaj drugimi koraki boste ohranjali zasebnost in varnost uporabe digitalnih orodij, brez katerih si ne glede na našo starost ne znamo več predstavljati življenja.

Projekt »Razvoj celovitega poslovnega modela za delodajalce za aktivno in zdravo staranje zaposlenih (Polet)« sofinancirata Evropska unija iz Evropskega socialnega sklada ter Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti Republike Slovenije.