Dodatki za goriva trenutno segajo vse do okoli 100 evrov. Ti se zaradi višanja cen doplačajo tudi naknadno, po dogovoru s turistično agencijo.

Slika je simbolična

Turistične agencije imajo po dveh letih Covid-19 omejitev veliko dela. Veliko ljudi komaj čaka, da se ponovno odpravi na počitnice, toda letos je med potniki in zasluženimi počitnicami druga ovira – višanje cen. V celotni verigi rastejo cene, sploh pa vplivajo cene goriv, ki se drastično spreminjajo. Zaradi sprememb lahko pride do doplačila letalskega prevoza in to tudi po tem, ko je oseba paket preko turistične agencije že uredila – gre za dodatek za gorivo.

Sledijo cenam goriva, zato ne vedo, če se bo cena še višala

Res je, da se je žal cena goriva tako podražila, da so organizatorji prisiljeni obračunavati dodatek za gorivo“, so za nas pojasnili na agenciji Sonček. Enako situacijo imajo na agencijah Relax in Palma. Ob tem poudarjajo, da skušajo podražitve za svoje stranke kar se da omiliti.

V Relaxu poudarjajo, da se cene goriva dnevno višajo, posledično pa se dvigujejo cene, ki jih agencijam zaračunavajo letalski prevozniki. Dogovorjena cena je v času podpisa pogodb o letalskih prevozih in priprave cen aranžmajev znašala 700 evrov na tono goriva, kar je tudi na ravni, na kateri so se cene goriv gibale zadnje desetletje. Trenutno je cena goriva nad 1400 evrov na tono, so navedli za STA.

Na Sončku so nam pojasnili, da se dodatek za gorivo razlikuje med posameznimi organizatorji, odvisen je tudi od dolžine leta, toda giblje se od 0 do 96 evrov (Egipt). “Nekateri organizatorji so zaračunavali tudi za že vplačane rezervacije, drugi samo za nove. Nekateri prikažejo ločeno ceno aranžmaja in dodatka za gorivo, drugi dajo dodatek že v novo ceno. Kot posrednik sledimo njihovim navodilom,” ob tem razložijo.

Dodatek je torej odvisen od številnih dejavnikov: od organizatorja, letalskega prevoznika, trajanja leta, aktualne cene goriva … zato tudi toliko različnih višin dodatkov. Stranke vselej opozorimo, naj se pozanimajo o končni ceni aranžmaja, da ne primerjajo hrušk in jabolk.

Dodatek je torej odvisen od številnih dejavnikov: od organizatorja, letalskega prevoznika, trajanja leta, aktualne cene goriva … zato tudi toliko različnih višin dodatkov. Je pa treba poudariti, da imamo v svoji ponudbi veliko destinacij, kjer je pa dodatek za gorivo že zajet v ceno aranžmaja, tako da tukaj naknadnih doplačil za gorivo ni (Egipt, Turčija, odhodi iz avstrijskih letališč …). Stranke vselej opozorimo, naj se pozanimajo o končni ceni aranžmaja, da ne primerjajo hrušk in jabolk, ” povedo na agenciji Sonček. “Cena dodatka je zaenkrat stabilna in žal ne vemo, kam bodo šle cene goriva in ali se bo še višala“, ob tem dodajo.

Na turističnih agencijah sicer opozarjajo, da gre za nepredvidljivo in nepričakovano situacijo, ki je niso vključiti v času priprave turističnih paketov. Cene do 100 evrov lahko sicer agencije zaračunavajo v skladu z zakonom o varstvu potrošnikov, natančneje pa je opredeljeno v splošnih pogojih poslovanja.

Takšne so obveznosti agencij ob podražitvah

Na Zvezi potrošnikov Slovenije pojasnjujejo, da lahko turistična agencija poviša ceno potovalnega aranžmaja tudi po tem, ko je pogodba že sklenjena, a le če je ta možnost določena v pogodbi, če pogodba vsebuje določilo, da je potrošnik upravičen tudi do znižanja cene in če pogodba vsebuje način izračuna spremembe cene.

Dovoljeni razlogi za povišanje cene so naslednji:

  • povišanje cene je neposredna posledica sprememb cene prevoza zaradi sprememb cene goriva;
  • sprememba davkov ali pristojbin za potovalne storitve, vključno s turističnimi taksami, pristajalnimi pristojbinami ali pristojbinami za vkrcanje ali izkrcanje na letališčih, ali
  • spremembe menjalnih tečajev valute, povezanih s turističnim paketom.

Turistična agencija mora o povišanju cene jasno in razumljivo obvestiti potrošnika vsaj 20 dni pred začetkom turističnega paketa. Obvestilo mora vsebovati obrazložitev povišanja in izračun povišanja. Teoretično gledano bi lahko potrošniki dobili vrnjene dodatke za gorivo, če bi se cene goriva 21 dni pred odhodom znižale, kar ni še sicer nihče potrdil, da se je že zgodilo, ampak do takšnih dogodkov lahko pride ob ekstremnih nihanj cen, s katerimi se letos soočamo.

Kaj lahko storijo potrošniki?

Če povišanje cene presega osem odstotkov dogovorjene cene turističnega paketa, lahko potrošnik ali pristane na povišanje, ali pa odstopi od pogodbe brez plačil odstopnine. V primerih, ko povišanje cene ne presega osmih odstotkov, potrošnik od pogodbe ne more odstopiti brez finančnih posledic, pojasnjujejo na Zvezi potrošnikov Slovenije.

Če se potrošniku zdi podražitev previsoka, ampak ne presega osem odstotkov, se lahko torej odloča med možnostjo, da dodatek vseeno doplača ali pa odstopi od pogodbe in “plača posledice”. V primeru odpovedi, čeprav presega osem odstotkov dogovorjene cene, pa se ne povrne stroškov vizumov, cepljenj in podobnega.

Stranke glede na vsesplošne podražitve razumejo, da je tudi pri turističnem aranžmaju prišlo do podražitve. V kolikor se s tem doplačilom ne bi strinjale in bi bilo višje od 8% vrednosti aranžmaja, bi lahko brezplačno odpovedale rezervacijo. A takšnih primerov praktično ne beležimo.

Stranke glede na vsesplošne podražitve razumejo, da je tudi pri turističnem aranžmaju prišlo do podražitve. V kolikor se s tem doplačilom ne bi strinjale in bi bilo višje od 8% vrednosti aranžmaja, bi lahko brezplačno odpovedale rezervacijo. A takšnih primerov praktično ne beležimo, so res zgolj posamezne izjeme, ” povedo na Sončku.

Zaradi komplikacij s podražitvami (še) večja gneča na agencijah

Na agenciji Palma pojasnjujejo, da pri odločitvah zasledujejo načelo transparentnosti in enakega pristopa do vseh potnikov. Potniki so o metodologiji in višini dodatka za gorivo tudi pri Palmi obveščeni vnaprej v splošnih pogojih, višino doplačila pa agencija delno subvencionira. “Res je, da so cene turističnih aranžmajev višje, saj prihaja v celotni verigi do dvigov cen. Vse to je pogojeno tudi z omejenimi kapacitetami ponudnikov,” navajajo ob tem. Bodo pa storili vse, da skupaj s partnerji na destinacijah omilijo spremembe cen in pogojev, so povedali za STA.

Se pa turistične agencije zaradi podražitev soočajo z dodatnim delom, čeprav so svetovalci v poslovalnicah že tako preobremenjeni. “Že od aprila naprej beležimo nadpovprečno število rezervacij. To moramo pripisati predvsem manjkajočim rezervacijam iz obdobja First Minute, ko prodaja še ni stekla tako kot v predkoronskem času. Ljudje so z rezervacijo počakali večinoma na maj in junij, zato je potrebno zdaj nekaj več strpnosti v poteku rezervacije, ” so za nas povedali na agenciji Sonček.

Zaradi gneče in hitrega polnjenja kapacitet v poletju pa ni za pričakovati kakih ugodnih last minute ponudb, ki so bile sicer aktualne v takšnem času, pojasnjujejo na Relaxu.

Riziko odpovedi, povečanje cen avtobusnih prevoznikov, kaj še lahko pričakujemo?

Pri pogodbah na področju potovanj je sicer potrebno preveriti tudi določila o odpovedi. Potrošniki se namreč ob višanju cen soočajo tudi s plačevanjem višjega dodatka za riziko odpovedi. V zadnjem času so, kot dodajajo v Relaxu, “enormni” tudi pritiski za povečanje cen avtobusnih prevoznikov. “To bo prav gotovo vplivalo na cene aranžmajev, kjer so vključeni avtobusni prevozi,” so dodali. Tako da dodatek za bencin na čarterskih letih še zdaleč ni edina podražitev, s katero se soočajo potrošniki na turističnih agencijah.