Direkcija RS za infrastrukturo (DRSI) je v letu 2018, z namenom izboljšanja varnosti voznikov enoslednih vozil, v sodelovanju s Fakulteto za gradbeništvo, prometno inženirstvo in arhitekturo Univerze v Mariboru, Fakulteto za strojništvo Univerze v Ljubljani in DRI d.o.o. pripravila usmeritve za opremljanje in vzdrževanje cest ter obcestnega prostora za večjo varnost motoristov.
Motoristi oziroma “powered two wheelers (PTW)“ sodijo v skupino ranljivih udeležencev v prometu zaradi več vzrokov: niso obdani s ”ščitom”, dinamika vožnje dvoslednih vozil se razlikuje od dinamike vožnje enoslednega vozila (dvosledno: volan, enosledno: krmilo in kot nagiba). Motoristi imajo majhno maso glede na preostale vrste motoriziranih udeležencev, ki prihajajo iz nasprotne strani) in majhen prečni profil glede na preostale vrste motoriziranih udeležencev (težja zaznavnost). Ukrepi za zagotavljanje pasivne varnosti so praviloma prilagojeni dvoslednim vozilom in lahko enoslednim vozilom pomenijo nevarnost, motorna kolesa imajo v primerjavi z dvoslednimi vozili večje razmerje kW/kg.
Priljubljenost motornih koles v Sloveniji ves čas narašča. V Sloveniji je, po zadnjih podatkih MZI, število izdanih vozniških dovoljenj tako za kategorijo A kot tudi za kategorijo B približno 195.000. Število registriranih motornih koles se povečuje in s porastom števila motoristov na cestah se povečuje tudi verjetnost njihove udeležbe v prometnih nesrečah. Konec leta 2018 je bilo v Sloveniji registriranih 130.935 motornih koles in koles z motorjem. Čeprav je v zadnjih letih skupno število prometnih nesreč v Sloveniji v upadanju, pa se je število nesreč, v katerih so bili udeleženi vozniki motornih koles, povečalo. Delež hudo poškodovanih in umrlih motoristov je glede na skupno število poškodovanih in umrlih v prometnih nesrečah bistveno višji, kot je njihov delež v strukturi prometa.
Postavitev belih in rumenih stebričkov je pilotni projekt
Postavitev belih in rumenih stebričkov za vodenje skozi ovinke je pilotni projekt Direkcije RS za infrastrukturo in Fakultete za strojništvo Univerze v Ljubljani. Njihov osnovni namen je bil v izboljšanju varnosti motoristov, kot pa so nam sporočili z direkcije, so se izkazali kot uporabni tudi za voznike dvoslednih vozil.
V sklopu projekta je bil izveden tudi monitoring vpliva pasivno varnih stebričkov (PVS) na vožnjo motoristov skozi krivine. Na podlagi monitoringa sta bili poleg ostalih ugotovitev izpostavljeni predvsem dve ugotovitvi, in sicer:
- PVS in PVS z dodatnimi obojestranskimi znaki za vodenje skozi ovinke so vplivali na zmanjšanje hitrosti v ovinkih ter
- motoristi so se posledično v krivinah oddaljili stran od sredinske črte (nevarnega območja), kar pomeni, da so se pomaknili bolj proti sredini smernega vozišča, kar je seveda tudi bolj varno.
Bel stebriček je namenjen vizualnemu usmerjanju motoristov, rumen pa je namenjen vodenju in usmerjanju ali ločevanju prometnih tokov.
V Pravilniku o prometni signalizaciji in prometni opremi na cestah je navedeno, da je bel stebriček namenjen vizualnemu usmerjanju motoristov, rumen pa je namenjen vodenju in usmerjanju ali ločevanju prometnih tokov. Namen pasivno varnih stebričkov bele barve je izboljšanje vodenja skozi nepregledne ovinke v daljših in »S« krivinah oz. krivinah, kjer voznik ne more predhodno oceniti poteka ceste in posledično lahko pride do presenečenj. Medtem ko so rumeni pasivno varni stebrički namenjeni označevanju slabše zaznavnih priključkov, da voznika opozorijo na potencialno nevarnost vključevanja vozil iz stranske ceste na glavno cesto. Kot nadgradnja pasivno varnih stebričkov za vodenje skozi ovinke je za ostrejše krivine s smiselnim upoštevanjem Pravilnika o prometni signalizaciji in prometni opremi na cestah možna tudi uporaba obojestranskih znakov na pasivno varnih stebričkih.

Prikaz obojestranskih znakov za vodenje v ovinkih na pasivno varnih stebričkih na G2-105/0256 Novo mesto(Revoz)-Metlika
Odzivi moto klubov in motoristov so pozitivni
In kako so bele in rumene stebričke sprejeli vozniki? “Odzivi s strani moto klubov, ki jih je prejela DRSI, so bili zelo pohvalni in pozitivni.” V Motoklubu Novo mesto so za Motorevijo AMZS zapisali: “Označitve krivin s stebrički in znaki se nam zdijo fenomenalne. Zelo dobra rešitev, saj takšna označitev daje ustrezno informacijo (opozorilo) vozniku motorja, kaj lahko pričakuje (kako poteka krivina) in s tem se motorist lažje pripravi na manever. Motoristi vsekakor podpiramo takšen pristop, za katerega menimo, da je eden boljših glede na izkušnje, ki jih imamo iz ostalih držav.” Tudi v Motoklubu Ajzenponar so zadovoljni z rešitvijo: “Smo zelo veseli takšne rešitve, ki dejansko upošteva motoristove potrebe. Označitev krivin s stebrički in znaki nudi motoristu varno usmerjanje in stebrički so vsekakor boljši od ograj, saj ob padcu ne poškodujejo ali celo ubijejo motorista”.
Na območju severovzhodne Slovenije trenutno še ni postavljenih tovrstnih usmerjevalnih stebričkov.
Na cestah, ki so v upravljanju DRSI, je do danes evidentiranih 1.088 usmerjevalnih stebričkov bele barve in 144 usmerjevalnih stebričkov rumene barve. Kot poroča infoPot, lahko nove stebričke že vidimo na odsekih Preddvor – Jezersko, Postojna – Planina, Kočevje – Dvor, Prebold – Trbovlje in še nekaterih drugih cestnih relacijah. Ali nanje naletimo tudi na območju severovzhodne Slovenije? “Na območju severovzhodne Slovenije trenutno še ni postavljenih tovrstnih usmerjevalnih stebričkov,” so nam še sporočili z Direkcije RS za infrastrukturo. Sicer smo na dva rumena stebrička naleteli na gradbišču izgradnje kolesarske povezave ob regionalni cesti Lovrenc na Dravskem polju – Ptujska Gora.

Rumena stebrička ob regionalni cesti Lovrenc na Dravskem polju – Ptujska Gora