V jeseniški bolnišnici so izpostavili, da zdravstveni delavci, kljub najhujšim obremenitvam doslej, tokrat od družbe ne doživljajo takšne podpore kot lani, še več, deležni so celo groženj. Predstojnik jeseniškega urgentnega centra Robert Carotta, ki je tudi koordinator covidnih bolniških postelj pri ministrstvu za zdravje, je povedal, da dobiva elektronsko pošto z različnimi negativnimi sporočili in očitki, recimo, da je terorist, izdajalec naroda in podobno, najdejo se tudi konkretne grožnje. “Ne razumem, kaj roji po glavi tem ljudem, ki so lahko v naslednjem trenutku naši oskrbovanci, saj covid ne izbira in najde lahko tudi tistega, ki bi me po goflji,” je izpostavil Carotta.

»Ljudje predvsem ne razumejo, da postopek testiranja zahteva svoj čas«

Ker pa jeseniška bolnišnica glede tega ni osamljen primer, smo se odpravili na teren in obiskali covid ekipo Zdravstvenega doma Lenart. Njihova cepilna ekipa je sestavljena iz dveh diplomiranih medicinskih sester, vsaj enega zdravstvenega tehnika, pomagajo pa jim tudi pripravniki – trenutno tudi dijaki Srednje zdravstvene in kozmetične šole Maribor. »Vsaj dva dni v tednu opravljata cepljenja vsaj dve takšni ekipi, ki ju nadzoruje pristojni zdravnik. Vsake tri tedne se odpravimo na teren, po šestih občinah Upravne enote Lenart, kjer občanom ponujamo možnost cepljenja v njihovem domačem okolju, sicer pa cepljenja potekajo na sedežu zavoda, in to vsak dan, razen ponedeljka, in en dan ob vikendih,« nam je povedala Klavdija Dvoršak, pomočnica direktorja za nego v lenarškem zdravstvenem domu.

Glede opravljanja testiranj dodaja: »Tako imenovana PCR testiranja na covid-19 izvajamo vsak dan, ob torkih in četrtkih celo ves dan, hitri testi pa so prav tako na voljo vsak dan v tednu, razen ob sobotah.«

Prihajalo je že do situacij, da so naše medicinske sestre še pred odvzemom brisa udarjali po rokah, jim dajali navodila, kako je potrebno bris strokovno odvzeti, jim sugerirali, naj jim dajo negativni rezultat brisa.

Na vprašanje, do kakšnih situacij prihaja pri odvzemanju brisov na hitrih testih, Klavdija Dvoršak odgovarja: »Ljudje predvsem ne razumejo, da postopek testiranja zahteva svoj čas. Ob prihodu testiranemu najprej skeniramo kartico zdravstvenega zavarovanja, da lahko njegove podatke vnesemo v sistem. Po opravljenem brisu pri diplomirani medicinski sestri do prejetega sporočila o rezultatu testiranja mora preteči 15 minut. To je čas, v katerem test pokaže pravilen rezultat. Medicinska sestra lahko torej šele 15 minut po odvzemu brisa zaključi obravnavo pacienta. Ta lahko šele, ko prejme rezultat brisa preko SMS-a, dvigne digitalno potrdilo. Celoten postopek za eno osebo tako traja minimalno 20 do 25 minut. Tega marsikdo ne razume. Prihajalo je že do situacij, da so naše medicinske sestre še pred odvzemom brisa udarjali po rokah, jim dajali navodila, kako je potrebno bris strokovno odvzeti, jim sugerirali, naj jim dajo negativni rezultat brisa. Nekateri govorijo, da je na palčkah za odvzem brisov etilen oksid, drugi zahtevajo ogled ovojnine, kar jim tudi omogočimo. Najdejo se tudi takšni, ki so prepričani, da smo jim palčko vstavili pregloboko v nosno votlino, kar je sicer odvisno od vrste palčk, sicer pa velja pravilo, da jo vstavimo dva do tri centimetre v nosnico in jo zavrtimo. Sicer pa zastavljajo vprašanja v smislu: zakaj je potrebno tako dolgo čakati, zakaj je potrebno predložiti tudi osebni dokument in podobno.«

Kljub temu da so se za tehnično napako opravičili, so nekateri to zlorabili

Dvoršakova komentira tudi nedavni zaplet, ko je sistem še pred znanimi uradnimi rezultati testiranj testiranim poslal SMS-e o negativnem testu. »Deset minut po testiranju so osebe, ki so čakale ne bris, prejele SMS sporočilo, da je njihov bris negativen. To se je zgodilo zaradi napake v sistemu, o čemer jih je medicinska sestra nemudoma obvestila in poudarila, da je SMS neveljaven. Žal nekateri tega niso razumeli in so se, kljub jasnim pojasnilom, o tem zapletu razpisali po družbenih omrežjih. Seveda so ga predstavili enostransko

V primeru, da ljudje k njim prihajajo nenaročeni, z avtomobili hitro zapolnijo parkirišče ob zdravstvenem domu.

Na PCR teste, s katerimi preverjajo pozitivne hitre teste ali jih opravljajo po navodilih zdravnika, morajo biti testirani naročeni. To je potrebno zaradi časovnice odvzema brisov, saj te v ZD Lenart jemljejo vsake tri minute. Odvzeme opravljajo na covid drive-in točki, neposredno iz avtomobilov testiranih. V primeru, da ljudje k njim prihajajo nenaročeni, z avtomobili hitro zapolnijo parkirišče ob zdravstvenem domu. »Da sploh pride do odvzema brisa pri PCR testu potrebujemo vsaj pet minut, da pripravimo vso dokumentacijo in epruveto za eno osebo. Naročila so mogoča na sprejemu zdravstvenega doma ali preko covid maila. Odgovorimo vsakemu po največ 12-ih urah. Hitrost rezultata PCR testa ni odvisna od nas. Brise dvakrat dnevno odpeljemo v laboratorij NLZOH Maribor, odkoder rezultate posredujejo v roku enega dne, zgodi pa se tudi, da se ta rok zaradi gneče podaljša.«

Pri cepljenju pade največ žaljivk, ko se osebje odpravi na malico

Cepljenje proti covidu-19 v Lenartu opravljajo v dveh kontejnerjih; dvakrat tedensko z dvema cepilnima ekipama, trikrat s po eno. Vsaj dvakrat tedensko cepijo tudi v popoldanskem času in en dan, izmenjaje sobota, nedelja, čez vikend. Na voljo sta cepivi Comirnaty Pfizer in AstraZeneca. V 99-odstotkih se ljudje odločajo za prvo cepivo. »Težave z osebami, ki se želijo cepiti, nastanejo že pri vprašalniku, na katerem je potrebno obkrožiti, da se cepijo prostovoljno. Brez tega cepljenja ne smemo opraviti. Pri tem slišimo marsikateri komentar. Je pa tako, da smo javni zavod in delamo po navodilih države, pri čemer nikogar ne silimo v cepljenje. V tem tednu je naša mobilna ekipa na terenu na območju šestih občin UE Lenart cepila več kot 300 ljudi. Diplomirana medicinska sestra tako v povprečju v eni uri cepi od 40 do 50 ljudi še pojasnjuje Klavdija Dvoršak.

Težave z osebami, ki se želijo cepiti, nastanejo že pri vprašalniku, na katerem je potrebno obkrožiti, da se cepijo prostovoljno. Brez tega cepljenja ne smemo opraviti.

In kaj cepilna ekipa doživlja na terenu? »Skorajda vsaki tretji prosi osebje, da naj cepi mimo, zahtevajo tudi dokaz o tem, s katerim cepivom so bili cepljeni. Znotraj zdravstvenega doma imamo ambulanto, v kateri mešamo cepivo, in ga potem prenesemo v kontejner. Lahko jim pokažemo vialo od cepiva, ki pa ga ne moremo mešati pred njimi, saj to ni ustrezen prostor. Tudi pri cepljenju naši zaposleni poslušajo številne žaljivke, ki jih je največ v času, ko se osebje odpravi na malico. V smislu, da si mi tega ne zaslužimo in da oni že ne bodo čakali. Priznati moram, da se nam je dvakrat zgodilo, da so ljudje čakali 45 minut, drugače pa od 10 do 15 minut. Nekateri tudi sprašujejo, zakaj cepimo brez rokavic. Standardi narekujejo, da si mora osebje pred in po cepljenju uporabnika umiti ali razkužiti roke. V primeru, da nosimo rokavice, bi jih morali zamenjati po vsakem uporabniku naših storitev, kar je neizvedljivo. Popolno zaščitno opremo pa seveda uporabljamo pri jemanju brisov, tako pri hitrih kot tudi PCR testih.«

Kličejo tudi policijo

Je bilo potrebno v kakšni situaciji poklicati policiste? »Policijo so poklicali naši uporabniki, ker jim osebje zdravstvenega doma na vhodni točki brez zaščitne maske in PCT pogoja ni dovolilo prehoda. Pri tem ni šlo za nujno zdravstveno storitev. Zdravstveni dom pa se je bil primoran na policiste obrniti dva- do trikrat, ker so ljudje zaparkirali celotno območje zdravstvenega doma, posledično zato ni moglo izvoziti niti urgentno vozilo. Poklicali smo jih tudi zaradi verbalnega nasilja, ki so ga doživljali naši zaposleni

Velikokrat smo deležni očitkov, da smo si poklic izbrali sami, a to še ne pomeni, da moramo sprejeti vso slabo voljo, žaljivke in nestrinjanje z ukrepi, ki jih je določila država. Mi smo zgolj izvajalci, ne pa ljudje, na katere se strese vsa nejevolja.

Ob koncu naša sogovornica vsem polaga na srce: »Tukaj smo zaradi ljudi. Tako kot smo mi prijazni do njih, prosimo, da so tudi oni do nas. Tudi mi imamo svoja življenja in slabe volje res ne želimo nositi domov. Ko namreč naš zaposleni že od drugega ali tretjega sliši žaljivke, težko ostane pozitivno naravnan. Velikokrat smo deležni očitkov, da smo si poklic izbrali sami, a to še ne pomeni, da moramo sprejeti vso slabo voljo, žaljivke in nestrinjanje z ukrepi, ki jih je določila država. Mi smo zgolj izvajalci, ne pa ljudje, na katere se strese vsa nejevolja. Prosim tudi, da se držijo našega delovnega časa, ki je povsod javno objavljen. Z odvzemom brisov končamo 15 minut pred iztekom ure, saj se postopek testiranja zaključi, kot sem že povedala, šele po 20-ih, 25-ih minutah.«