Po izbruhu novega koronavirusa na Kitajskem so varnostni pregledi na mednarodnih letališčih vse strožji. Na Kitajskem je že umrlo več kot ducat ljudi, na tisoče pa jih je zbolelo. Na Dunaju in Gradcu kot preventivo ne uporabljajo termičnih kamer, pač pa medicinsko osebje.

Svet je trenutno v stanju napetosti in hitrih ukrepov zaradi izbruha novega virusa, koronavirusa, na Kitajskem. Številna večja letališča po svetu in Evropi, ki imajo z mestom Wuhan na Kitajskem direktne lete, so začela uporabljati termične kamere za prepoznavanje obolelih potnikov. Manjša letališča, ki direktnih letov s Kitajsko nimajo, imajo na voljo medicinsko ekipo, ki potnike, ki kažejo znake virusa, pregleda in izolira. Dejstvo je, da termične kamere sicer lahko preverjajo telesno temperaturo potnikov in s tem povezano zdravstveno stanje, ne morejo pa določiti ali so osebe dejansko okužene ali ne.

Termične kamere

”Termične kamere sicer omogočajo preverjanje ljudi, vendar metoda ni zanesljiva. Tako kot v primeru SARS 2002/2003, kamere za termično slikanje merijo temperaturo kože tistih, ki vstopajo ali zapustijo letališče. Ker je zlasti vročina lahko bistven znak okužbe, so stevardese pozorne na telesno temperaturo zunaj običajnih meja. Kamera prepozna tiste ljudi, katerih temperatura kože presega vnaprej določeno vrednost. Sumljive potnike lahko hitro izolirajo od ostalih.” je povedal Axel Pinz iz Inštituta za električno merjenje in obdelavo merilnih signalov (Institut für Elektrische Messtechnik und Messsignalverarbeitung) na TU Graz.

Toplotne kamere so zelo dobre pri merjenju relativne, vendar ne absolutne temperature. To pomeni, da lahko zaznajo temperaturne razlike veliko bolj natančno kot dejanske temperature. Vsaka oseba ima tudi svojo “osebno” normalno telesno temperaturo. Tako lahko oseba, ki je pomešana v skupini ljudi s 36,4 stopinje Celzija in se sprehodi mimo kontrolne točke, kaže pa 36,6 stopinjah Celzija, lahko dobesedno zasije na toplotni sliki.

Kontrola na letališčih

”Seveda se ne da zaznati koronavirusa s termično kamero. Kar lahko storimo je, da izmerimo temperaturo kože,” Vsako telo, ki je toplejše od -273,15 stopinj Celzija, oddaja sevanje. Po mnenju strokovnjakov za toplotno-slikovne kamere to sevanje navadno absorbirajo majhne zatemnjene membrane – segrejejo se. ”Posledično to ogrevanje vodi do spremembe električnega upora. In to je mogoče izmeriti. Senzor sevanja se imenuje bolometer. Tako kot ima piksalna kamera en fotodiod na piksel, tako ima toplotno kamero en mikrobolometer na piksel. Te slike so običajno manj ločljive, vendar zadostne,” pravi strokovnjak.

Toplotne kamere niso rešitev

Naprava mora biti nastavljena na koeficient emisij človeške kože (to je 0,79 stopinj). ”Nato vidite slikovno sliko nadzorovane osebe, katere temperatura kože se meri brez stika na določeni razdalji. Meri se pa najbolj izpostavljen del kože, torej na čelu. Pri merjenju temperature pa je treba upoštevati veliko dejavnikov, saj bi bila vključena tudi merilna razdalja, odsevna temperatura s čela, od zunaj in iz okolice, ter relativna vlaga. Če na primer izmerim čelo zunaj, kjer je hladno, na razdalji 10 metrov je drugačna vrednost zunaj kot na letališču.” pravi Pinz.

“Prednost takšnih kamer sicer je, da se izognete neposrednemu stiku – meritve se izvajajo z varne razdalje. Težava pa je, da imajo lahko povišane telesne temperature različne vzroke – zato ni mogoče sklepati na okužbo.”

Meritve so zato lahko netočne. Toplotne kamere so zelo dobre pri merjenju relativne, vendar ne absolutne temperature. To pomeni, da lahko zaznajo temperaturne razlike veliko bolj natančno kot dejanske temperature. Vsaka oseba ima tudi svojo “osebno” normalno telesno temperaturo. Tako lahko oseba, ki je pomešana v skupini ljudi s 36,4 stopinje Celzija in se sprehodi mimo kontrolne točke, kaže pa 36,6 stopinjah Celzija, lahko dobesedno zasije na toplotni sliki.

Posledica tega je lahko veliko lažnih pozitivnih rezultatov, če se letališko osebje opira samo na toplotne naprave. Zato mora biti vedno prisotno zdravstveno osebje, da se lahko hitro opravi podrobnejši pregled. “Prednost takšnih kamer sicer je, da se izognete neposrednemu stiku – meritve se izvajajo z varne razdalje. Težava pa je, da imajo lahko povišane telesne temperature različne vzroke – zato ni mogoče sklepati na okužbo.” So zapisali strokovnjaki.

Na Dunaju odkrili prvi potencialen primer okužbe, na voljo imajo takojšno medicinsko pomoč

Prvi sum na okužbo s koornavirusom se je pojavil na dunajskem letališču v soboto. Kitajska stevardesa je bila morda že pred nekaj dnevi v Wuhanu. Trenutno se nahaja v izoliranem oddelku bolnišnice Kaiser Franz Josef (KFJ). Dokončne preiskave pa še niso končane, zato se lahko rezultate pričakuje v naslednjih 48 urah. Dunajske bolnišnice so pripravljene na takšne situacije. Pacientka je v najboljših rokah na KFJ, ki si prizadeva za čimprejšnjo potrditev, ali je ženska dejansko okužena s koronavirusom.

“Za potnike, ki imajo simptome, na primer pritožbe zaradi vročine, skrbi naše zdravstveno osebje. Trenutno ni nobenih drugih ukrepov. Če se bo bolezen resnično pojavila, bi naslednji korak bil posvetovanje z zdravstvenim organom. Na Dunaju se ne uporabljajo termične kamere. Od tod tudi ni direktnih letov iz in v Wuhan.”

Prva stična točka na letališču Dunaj je interno reševalno vozilo. “Za potnike, ki imajo simptome, na primer pritožbe zaradi vročine, skrbi naše zdravstveno osebje. Trenutno ni nobenih drugih ukrepov. Če se bo bolezen resnično pojavila, bi naslednji korak bil posvetovanje z zdravstvenim organom. Na Dunaju se ne uporabljajo termične kamere. Od tod tudi ni direktnih letov iz in v Wuhan.” je zapisal Peter Kleemann, tiskovni predstavnik letališča Dunaj.

Načrtovanje ukrepov za razredne razmere je standard letališča Gradec

Z Letališča Gradec so zapisali, da nimajo direktnih letov s Kitajskim mestom Wuhan nimajo, zaradi česar preventivni ukrepi s termičnimi kamerami niso potrebni. ”Trenutno nevarnost potnikov, ki potujejo v Gradec z novim koronavirusom, je mogoče opredeliti kot zelo nizko, saj ni neposrednih letov na prizadeta območja ali sosednje države, in letališče Gradec kot regionalno letališče in s tem kot začetek oziroma končna točka potovanja ima veliko manjši potencial za tveganje kot mednarodno povezovalno letališče.”

”Vendar pa zaradi svetovnega potovalnega in prestopnega prometa te možnosti ni mogoče popolnoma izključiti. Zato so takšni pojavi že več kot 10 let del načrtovanja ukrepov v izrednih razmerah na letališču v Gradcu, za kar je bilo v posvetovanju z organi razvito natančno načrtovanje izrednih razmer z jasnimi postopki. To načrtovanje se nenehno spreminja in prilagaja novim okoliščinam.”

Kljub temu, da na letališču Gradec načeloma ni nevarnosti za pojav tega virusa, pa ostajajo zelo previdni in natančni pri preverjanju stanja potnikov. ”Vendar pa zaradi svetovnega potovalnega in prestopnega prometa te možnosti ni mogoče popolnoma izključiti. Zato so takšni pojavi že več kot 10 let del načrtovanja ukrepov v izrednih razmerah na letališču v Gradcu, za kar je bilo v posvetovanju z organi razvito natančno načrtovanje izrednih razmer z jasnimi postopki. To načrtovanje se nenehno spreminja in prilagaja novim okoliščinam. Če bi se na letalu nahajala oseba, za katero bi sumili, da je okužena, bi letalo posebej pregledali, potnike pa bi na letališču v Gradcu oskrbeli ločeno od ostalih gostov. Na voljo so zaščitne maske, zaščitne obleke in drugi zaščitni materiali, kot so termometri, rokavice in razkužila.”