Opozoriti želita na varnost pešcev, ki so med najbolj izpostavljenimi in ogroženimi udeleženci v prometu, s poudarkom na varnosti otrok in starejših. Letos je do sredine septembra umrlo 8 pešcev, 4 v prometnih nesrečah z osebnim avtomobilom, eden v prometni nesreči z motorjem in eden v prometni nesreči s tovornim vozilom, le dva pešca pa sta smrtno prometno nesrečo povzročila sama. Agencija bo v času akcije okrepila preventivne aktivnosti, na različnih šolah po vsej Sloveniji bo pripravila spletne delavnice Bodi (pre)viden in razdelila več tisoč odsevnikov za potrebe občinskih SPV in šol.

V akciji bodo s terenskimi aktivnostmi sodelovale občine, v tem času bo potekal tudi okrepljen nadzor s strani Policije. Policisti bodo preverjali spoštovanje predpisov pri pešcih (uporaba odsevnih teles, varno prečkanje vozišč, pravilna stran hoje) in voznikih motornih vozil. Pri slednjih bodo pozorni zlasti na kršitve, kot je izsiljevanje prednosti pešcem na zaznamovanih prehodih za pešce in hitrost vožnje. Krajše poostrene nadzore bodo tako izvajali predvsem v bližini prehodov za pešce in na drugih lokacijah s povečano problematiko varnosti pešcev.

Z akcijo želita Agencija in Policija voznike motornih vozil, koles, e-koles in e-skirojev opozoriti, naj bodo med vožnjo izjemno pozorni na pešce. Še posebej naj bodo previdni v območju prehodov za pešce in tudi na območjih, kjer je pričakovati prisotnost pešcev. Pešce želijo spomniti, da morajo – prav tako kot ostali udeleženci v prometu – spoštovati cestnoprometna pravila. Uporabljati morajo prometne površine, namenjene hoji pešcev, in ponoči obvezno nositi odsevna telesa za večjo vidnost ali svetilko, ki oddaja belo svetlobo. Agencija opozarja še na odvračanje peščeve pozornosti od dogajanja v prometu zaradi uporabe mobilnih telefonov, slušalk, pregledovanja družbenih omrežij, kar ne zmanjšuje le pravočasnosti in ustreznosti reakcij voznikov ampak tudi pešcev – njihova pozornost je zmanjšana celo do 60 %.

Stanje varnosti pešcev v letu 2022

Spodnja tabela prikazuje stanje varnosti pešcev letos do konca avgusta in v primerljivem obdobju lani. Umrlo je 7 pešcev, oziroma 4 manj kot 2021, enako število (55) je bilo hudo poškodovanih in 8 % več lažje poškodovanih. Od 7 umrlih je bilo 5 žensk, 6 od 7 pešcev je umrlo v naselju. Okoliščine za smrtne prometne nesreče so bile pravilno prečkanje ceste (2 umrla), nepravilno prečkanje ceste (1 umrli), trčenje ob cestišču (1 umrli), trčenje na parkirišču (2 umrla), trčenje na avtocesti (1 umrli). 5 od 7 pešcev ni bilo povzročiteljev prometne nesreče, v kateri so izgubili življenje.

Stanje varnosti pešcev 2017-2021

V spodnji tabeli so prikazani podatki o prometnih nesrečah z udeležbo pešcev v letih 2017- 2021. V tem obdobju je na slovenskih cestah umrlo 60 pešcev.

Enajst pešcev je lani umrlo v trčenju z osebnim avtomobilom, štirje pa v trčenju s tovornim vozilom. Spodnja tabela prikazuje podatke o udeležencih v smrtnih prometnih nesrečah pešcev med letoma 2017 in 2021.

Spodnja tabela prikazuje povzročitelje – pešce, v prometni nesreči, kjer je pešec umrl. V petletnem obdobju (2017-2021) znaša delež pešcev, ki so sami povzročitelji smrtne prometne nesreče 30 %, v 70 % pa so povzročitelji drugi udeleženci.
Glavni trije vzroki za nastanek smrtne prometne nesreče pešcev v zadnjih petih letih so bili: neprilagojena vožnja voznikov, zaradi katere je življenje izgubilo 17 pešcev, nepravilnosti pešca, zaradi katerih je življenje izgubilo 16 pešcev in premik z vozilom, zaradi česar je življenje izgubilo 8 pešcev.

Med umrlimi pešci v temnem delu dneva že vrsto let niti enega z aktivno rabo odsevnih teles. Med letoma 2016 in 2021 je 47 pešcev umrlo v temnem delu dneva. Niti eden izmed njih v času smrtne prometne nesreče na sebi ni imel niti odsevne površine niti odsevnika (trak, kresnička…), enako tudi v letu 2022.

Od 60 umrlih pešcev v obdobju 2017-2021 jih je 30 umrlo v naselju, 30 pa izven naselja. Hudo telesno poškodovanih je bilo v naselju kar 447, izven naselja pa 71.
Iz spodnje tabele izhaja, da so za pešce najbolj kritični meseci pozno jeseni, pozimi in zgodaj spomladi.

Trk avtomobila v pešca pri hitrosti 50 km/h je enak padcu z višine 9,8 metra.
Na voznike motornih vozil Agencija naslavlja poziv, naj vozijo zmerno, prilagojeno razmeram in cestno-prometnim predpisom (počasneje ob megli, dežju, snegu in slabši vidljivosti), vedno naj bodo pozorni na pešce in jim odstopijo prednost. Posebno pozornost naj namenijo navzočnosti pešcev na in ob vozišču, kjer ni pločnikov. Hitrost vožnje naj zmanjšajo tudi v bližini otroških igrišč, šol in vrtcev, domov za starejše ter pred prehodi za pešce. Vozniki naj upoštevajo, da se na mokri ali spolzki podlagi zavorna pot podaljšuje. Za dobro vidljivost naj poskrbijo s čiščenjem vseh stekel in ogledal na vozilu. Preverijo naj delovanje svetlobne opreme vozila. Mobilnega telefona naj med vožnjo ne uporabljajo, saj na ta način s svojo zmanjšano pozornostjo ogrožajo tudi pešce. Za volan naj vedno sedejo trezni. Tudi na kolesarje in uporabnike e-skirojev Agencija naslavlja poziv k previdni vožnji in pozornosti na pešce, še posebej na mešanih površinah (namenjenih pešcem in kolesarjem, ki so lahko fizično razmejene ali pa ne).