DZ je danes z 71 glasovi za in nobenim proti sprejel novi zakon o varstvu potrošnikov, ki bo skladno z evropskimi direktivami med drugim uvedel novosti glede jamčevalnih zahtevkov, dobav digitalnih vsebin in enakega označevanja blaga različne kakovosti.

Novo določene stopnje jamčevalnih zahtevkov

Novi zakon bo nadomestil veljavna zakona o varstvu potrošnikov in o varstvu potrošnikov pred nepoštenimi poslovnimi praksami, prenaša pa določbe treh evropskih direktiv. Kot je danes ob obravnavi v DZ dejal minister za gospodarski razvoj in tehnologijo Matjaž Han, bo zakon zagotavljal visoko raven varstva potrošnikov, ne da bi gospodarstvu nalagal nepotrebna bremena.

Novi zakon bo uvedel hierarhijo jamčevalnih zahtevkov potrošnika proti prodajalcu zaradi neskladnosti blaga, in sicer bo prva stopnja brezplačno popravilo ali zamenjava blaga, druga stopnja pa znižanje kupnine ali odstop od pogodbe. Kljub tej hierarhiji pa bo lahko potrošnik takoj odstopil od pogodbe, če se bo neskladnost blaga pojavila v 30 dneh od dobave blaga, ne da bi mu bilo treba prej zahtevati popravilo ali zamenjavo blaga. Zakon bo uvedel regresno pravico za prodajalca, ki bo izpolnil zahtevek potrošnika, proti odgovornemu podjetju v pogodbeni verigi.

Prepovedana bo t. i. dvojna kakovost blaga – dovoljena bo različna kakovost blaga, prepovedano pa bo različno blago enako označiti.

Na novo bodo urejene pogodbe o dobavi digitalne vsebine in digitalne storitve. Pri tem bo med drugim določena tudi obveznost podjetja, da zagotavlja potrebne posodobitve. Poglavje o pogodbi o dobavi digitalne vsebine in digitalne storitve se bo uporabljalo tudi v primeru, ko se bo potrošnik zavezal, da bo posredoval osebne podatke v zameno za dobavo digitalne vsebine ali digitalne storitve.

Novosti tudi glede označevanja cen in spletnih tržnic

Zakon prinaša novosti tudi glede spletnih tržnic, med drugim bodo te morale potrošnikom zagotoviti informacije o parametrih za razvrstitev ponudb in o prilagoditvi cene na podlagi avtomatiziranega sprejemanja odločitev (npr. na podlagi oblikovanja profilov potrošnikov). Platforma bo morala tudi razkriti, ko bo višja razvrstitev izdelka posledica plačila prodajalca platformi, prepovedano bo torej prikrito oglaševanje.

Določeno bo, kdaj bodo morala podjetja pri ponujanju popustov označiti prejšnjo ceno in znižano ceno.

Tudi v novem zakonu bo obvezna enoletna garancija proizvajalca za t. i. tehnično blago, ki potrošniku in podjetju omogoča, da pri proizvajalcu uveljavljata brezplačno odpravo napake na blagu. Ostaja tudi obveznost proizvajalca tega blaga, da zagotavlja poprodajne storitve proti plačilu še tri leta po izteku obvezne garancije.

STA