Slovenija se sooča z demografskim trendom rekordne zaposlenosti ob hkratnem padanju števila mladih, ki vstopajo na trg dela. Zaradi neskladja med povpraševanjem in ponudbo so nekatera podjetja začela uvažati delovno silo iz tujine. Ta praksa sicer ni nova, saj je Slovenija delavce iz balkanskih držav uvažala že pred osamosvojitvijo. Ko se je ta vir zmanjšal, so se podjetja usmerila na tržišča tretjih držav, kot so Indija, Nepal in Filipini, kar je v zadnjem času osvetlilo tudi več medijskih prispevkov.
Ovire pri pridobivanju delovnih dovoljenj
Slovenski delodajalci tako že nekaj časa poročajo o administrativnih ovirah pri pridobivanju delovnih dovoljenj, ki lahko trajajo leto dni ali več. Dodatno tveganje predstavlja negotovost glede ustrezne izobrazbe in usposobljenosti tujih delavcev.
Kot možna alternativa dolgotrajnemu pridobivanju delovnih dovoljenj se pojavlja zaposlovanje tujih študentov, ki lahko na začetku legalno delajo preko študentskih napotnic, kar omogoča nižje stroške dela. Delodajalci imajo tudi možnost preveriti njihove sposobnosti in primernost ter lažje prekiniti sodelovanje v primeru nezadovoljstva, v nasprotju z daljšim in dražjim postopkom odpovedi pogodbe o zaposlitvi, ki bi sledila pridobitvi delovnega dovoljenja.
Toda ne le študentje, tuje delavce je mogoče v Slovenijo »spraviti« tudi preko srednješolskih izobraževanj …
Pod lupo tudi slovenska podjetja
Tematika tako zaposlovanja tuje delovne sile kot zaposlovanja tujcev po »študentski poti« je v zadnjem času glasno izpostavljena tudi v medijih. Tako se je po informacijah iz oddaje Tarča RTV Slovenija, predvajane 27. marca 2025, pojavilo vprašanje o uporabi sistema študentskih dovoljenj za zaposlovanje tujih državljanov, predvsem voznikov tovornih vozil in avtobusov.
Preverjali smo, kako tuji državljani prihajajo v Slovenijo s statusom študentov. Dovoljenje za prebivanje za namene študija je namreč bistveno lažje in hitreje pridobiti.
Sporna vloga agencij Global Study Centre in Europe Study Centre
Uredništvo je pridobilo informacije o agenciji Global Study Centre, s katero naj bi sodeloval izobraževalni zavod iz Maribora. Agencija na svoji spletni strani https://globalstudycentre.net/ navaja naslov 53A East Street Road, Barking IG11 8EN v Londonu.
[[image_1_article_76703]]
Podjetje s tem imenom je bilo v poslovnem registru Združenega kraljestva izbrisano 25. februarja 2020 in ne obstaja več. Na navedenem naslovu Google Street View ni na voljo. V indijskem registru podjetij entiteta z enakim imenom ni bila najdena.
Sled oglaševanja – na strani Global Study Centre je namreč neposredna povezava – vodi do agencije Europe Study Centre (ESC), registrirane v Indiji. Glavni direktor je Abdul Razak Pakkeer Moideen, direktorici pa še Taniya Mohan in Anitta George. Sedež agencije je v mestu Kochi na jugu Indije.
[[image_2_article_76703]]
[[image_3_article_76703]]
Program izpopolnjevanja za voznike in KODA 95
Agencija Europe Study Centre je v letu 2023 oglaševala program za voznika tovornjakov za ceno 6500 EUR, ki naj bi trajal do enega leta in vključeval šestmesečno učenje za pridobitev KODE 95 in šestmesečno prakso. Za pridobitev KODE 95 je sicer potrebno opraviti izobraževanje in teoretični izpit.
Oglasi agencije so nakazovali tudi na zaposlitev v Evropi, pri čemer poudarimo, da Zakon o voznikih določa, da je zamenjava tujega vozniškega dovoljenja možna po najmanj 185 dneh bivanja v Sloveniji, šele nato je možna pridobitev KODE 95.
Agencija Europe Study Centre je pri oglaševanju sodelovala tudi s skupino Prah iz Rogaške Slatine, ki vključuje Srednjo in strokovno poklicno šolo Rogaška Slatina, ta pa ponuja triletni program »Voznik motornih vozil«, s pogojem za vpis veljavnega vozniškega dovoljenja kategorije C/C1 ali D/D1 oz. B ter zdravniškega spričevala.
[[image_4_article_76703]]
Indijska agencija je že v letu 2023 oglaševala program izpopolnjevanja za voznika tovornjakov za ceno 6500 EUR, kjer je obljubljala fleksibilno trajanje programa do enega leta, razdeljeno na dva dela. Prvi del je obljubljal 6 mesecev učenja za pridobitev KODA 95, ki je temeljna poklicna kvalifikacija za voznike tovornih vozil in avtobusov, ki opravljajo javne prevoze potnikov ali blaga.
V drugem delu programa so oglaševali praktični del, kjer bi kandidati opravljali 6-mesečno prakso v izbranem podjetju. Iz oglasov je razvidno, da je bil cilj pridobiti voznike in jim zagotoviti službo v Evropi. Eden izmed razlogov, zakaj učenje poteka najmanj 6 mesecev, je v določilih zakona o voznikih. Zamenjava tujega vozniškega dovoljenja za slovenskega je za tujce možna le, če oseba biva v Sloveniji najmanj 185 dni. Šele po tem, ko zamenjajo svoje indijsko vozniško dovoljenje za EU dovoljenje, lahko tujci pristopijo k pridobitvi KODA 95, ki jim omogoča zaposlitev in delo šoferja.
Poti vodijo v Slovenijo
Agencija Europe Study Centre je oglaševanje na indijskem trgu opravljala v povezavi s skupino Prah iz Rogaške Slatine, v okviru katere delujejo zasebna Srednja in strokovna poklicna šola Rogaška Slatina in šola vožnje. Srednja strokovna poklicna šola nudi izobraževanje tudi za poklicno izobrazbo »Voznik motornih vozil«, pri čemer program traja 3 leta, pogoj za vpis pa so ustrezne delovne izkušnje, ki se dokazujejo z veljavnim vozniškim dovoljenjem za kategorije C/C1 ali D/D1 oz. za kategorijo B in zdravniškim spričevalom. Vsebina poklicne izobrazbe je predpisana s strani šolskega ministrstva in je šole ne smejo spreminjati. Izobraževanje se zaključi z zaključnim izpitom, ki obsega pisni in ustni izpit iz slovenščine.
[[image_5_article_76703]]
Vprašljivi motivi vpisa indijskih državljanov
Dokumentacija, pridobljena v uredništvu, nakazuje na sodelovanje med skupino Prah in agencijo ESC pri rekrutiranju indijskih državljanov za delo v Sloveniji v vlogi voznikov, pri čemer so bili tuji državljani vpisani v srednješolski program Voznik. Informacije in dokumenti, ki jih hranimo v uredništvu, kažejo, da so bili udeleženi seznanjeni z dejstvom, da kandidati ne izpolnjujejo vpisnih pogojev in da primarni namen vpisa ni dokončanje programa za pridobitev poklicne izobrazbe Voznik, temveč pridobitev dovoljenja za bivanje za namen študija, nato KODE 95 in zaposlitev. KODA 95 bi bila sicer dosegljiva po uspešno zaključenem triletnem programu.
Za enega od rekrutiranih indijskih državljanov tako obstaja celo dokazilo o že pridobljeni štiriletni srednješolski izobrazbi v Indiji (celotno dokumentacijo hranimo v uredništvu), čeravno je bil slednji kljub temu vpisan v slovenski izobraževalni program, s čimer mu je bila omogočena pridobitev dovoljenja za bivanje za namen izobraževanja.
Dokazilo o pridobljeni srednješolski izobrazbi v Indiji ter potrdilo o vpisu v slovenski srednješolski izobraževalni program
Verjetno je, da tovrstni kandidati niso imeli namena pridobiti še ene srednješolske izobrazbe, tokrat triletne poklicne.
Ker so bili Indijci torej vpisani v slovenski javno veljavni izobraževalni program, so lahko pridobili dovoljenje za bivanje za namene izobraževanja, vprašanje, ali je bil namen tudi pridobitev končne izobrazbe, pa ostaja odprto.
Veliko bolj verjetno je, da je bil namen pridobitve dovoljenja za študij v pridobitvi pravice vstopa v Slovenijo, s ciljem prebivati tukaj dovolj dolgo, da bi lahko zamenjali indijsko vozniško dovoljenje za slovensko, opravlili tečaj za pridobitev KODA 95, nato pa se zaposlili na področju EU.
Koliko menjav indijskih vozniških dovoljenj v slovenska beležimo?
Na naše vprašanje o številu zamenjanih vozniških dovoljenj iz indijskih v slovenske se je odzvalo Ministrstvo za infrastrukturo, ki nam je pojasnilo, da so od aprila 2023 do marca 2025 skupno zabeležili 156 tovrstnih zamenjav, od tega več kot polovico (86) samo v zadnjega pol leta in več kot dve tretjini (106) v zadnjem letu.
Na odgovor na vprašanje Ministrstvu za notranje zadeve, ali se je pri zamenjavi striktno upošteval Zakon o voznikih, ki določa, da obiskovanje šole ne pomeni prenosa običajnega prebivališča in s tem ne omogoča zamenjave vozniškega dovoljenja tistim, ki prebivajo v Sloveniji na podlagi statusa dijaka oz. študenta, še čakamo, prav tako o morebitnih ukrepih, ki jih bodo uvedli, če se bo izkazalo, da je prišlo do zlorab tudi pri zamenjavi vozniških dovoljenj.
Še nadaljnje povezave Praha in Europe Study Centre?
Iz indijskega registra podjetij je razvidno še, da sta Abdul Razak Pakkeer Moideen in Igor Prah ustanovila skupno podjetje Globter Asia Centre Private Limited, kjer oba nastopata kot direktorja.
[[image_8_article_76703]]
[[image_6_article_76703]]
[[image_7_article_76703]]
Brez odgovorov vpletenih
Za komentar opisanih praks smo poslali vprašanja vsem udeleženim, vendar so se zavili v molk. Samo iz podjetja Arriva, enega ključnih podjetij, ki v Sloveniji zaposluje voznike, so odgovorili, da so sicer preverjali možnosti zaposlovanja kandidatov iz Indije, vendar niso nikogar zaposlili in z navedenimi agencijami in osebami ne sodelujejo. Če bodo ostali udeleženi odgovorili na naša vprašanja, bomo njihove odgovore objavili.