Šest pristojnih inšpekcijskih služb je danes na novinarski konferenci predstavilo ugotovitve nadzorov prodajalcev sadja in zelenjave v lanskem letu.

Zaradi odkritih večih kršitev, inšpektorji potrošnike opozarjajo, naj živila kupujejo na organiziranih mestih, kjer organizator poskrbi za optimalne higienske pogoje ter vodi evidence prodajalcev, s čimer se zagotavlja pogoje za preverjanje sledljivosti.

V preteklem letu so pristojni organi skozi sezono ponudbe sadja in zelenjave opravljali nadzore prodajalcev omenjenih izdelkov na stojnicah. V koordiniranih nadzorih in skupnih akcijah so sodelovali Finančna uprava RS (FURS), Inšpekcija za varno hrano, veterinarstvo in varstvo rastlin (UVHVVR), Urad RS za meroslovje (MIRS), Tržni inšpektorat RS (TIRS), Inšpekcija RS za infrastrukturo (IRSI) in Inšpektorat RS za kmetijstvo, gozdarstvo, lovstvo in ribištvo (IRSKGLR).

Po poročanju 24ur.com, je Nadja Škrk iz UVHVVR pojasnila, da so nadzore nad prodajalci sadja in zelenjave na stojnicah izvajali vse leto. Nadzore so izvajali na stojnicah, lociranih na tržnicah, parkiriščih in ob cestah. Usmerjeni so bili v preverjanje sledljivosti, označenosti in kakovosti svežega sadja in zelenjave. Nadzore so izvajali od maja do decembra, glavnino pa so izvedli maja, julija in novembra, ko so na voljo domači pridelki. Inšpektorji so opravili 153 nadzorov pri 102 zavezancih. V 102 pregledih nepravilnosti niso zabeležili, bile pa so ugotovljene v 51 primerih, in sicer neustrezno označevanje v 33 primerih, pomanjkljivo higiensko stanje v 14 primerih, zavajanje glede porekla v osmih primerih, pomanjkljiva sledljivost v štirih primerih, neustrezna registracija v dveh primerih. Inšpektorji so izrekli 38 opozoril, dve ureditveni odločbi, izrekli so tudi 26 prekrškov – 13 opozoril, en opomin, osem plačilnih nalogov ter štiri odločbe o prekršku. Petim kršiteljem so inšpektorji izrekli globe v skupni vrednosti 57.000 evrov.

Po navedbah 24ur.com, so inšpektorji Fursa lani na stojnicah opravili več kot 250 nadzorov pri 113 različnih pravnih subjektih. Polovico vseh opravljenih nadzorov so izvedli le pri petih pravnih subjektih, samo pri eni pa so opravili kar 43 nadzorov na različnih lokacijah na stojnicah po vsej državi. Največ nadzorov so opravili po zakonu o davčnem potrjevanju računov in zakonu o preprečevanju dela in zaposlovanju na črno. Največ kršitev so ugotovili pri izdaji računov, zaposlovanju na črno in nepravilnostih, povezanih z DDV. Lani so tako vodili 65 prekrškovnih postopkov, zoper zavezance in njihove odgovorne osebe so izrekli skupaj za 235.750 evrov glob. Dvema pravnima osebama so izrekli prepoved opravljanja dejavnosti, dokler ne odpravijo kršitve. Enemu od kršiteljev so inšpektorji že leta 2021 izrekli prepoved opravljanja dejavnosti, vendar je s svojo dejavnostjo nadaljeval tudi leta 2022 in ni upošteval prepovedne odločbe, čeprav ni odpravil nepravilnosti.

Andreja But s tržnega inšpektorata je povedala, da so preverjali ustrezno registracijo glede zaposlovanja in dela na črno, pa tudi označevanje cen in izdajanje računov. Za prodajo na premičnih stojnicah je namreč treba imeti soglasje lastnika prostora, stojnica pa mora biti označena. Inšpektorji so opravili 69 pregledov, večina prodajalcev je registriranih trgovcev, ki sadje in zelenjavo kupijo z namenom nadaljnje prodaje. Pri nadzorih so ugotovili 19 nepravilnosti, največkrat niso imeli ustreznega soglasja ali pa ne razpolagajo s podatki o stanju blaga. Izdali so osem opozoril, s katerimi so zavezancem naložili odpravo nepravilnosti in enajst upravnih odločb, s katerimi so prepovedali opravljanje trgovinske dejavnosti. Zaradi nepravilnosti so uvedli tudi prekrškovne postopke, izdali so deset plačilnih nalogov in odločbo o prekršku z izrekom globe. Predpisana višina globe je za pravno osebo 1000 evrov, za odgovorno pa 400 evrov, poroča 24ur.com.

Po navedbah 24ur.com, je kmetijski inšpektor Igor Hebat, povedal, da so lani pregledali 189 prodajnih mest na večjih tržnicah, v petih primerih so nadzirali tudi obcestno prodajo, v treh primerih pa internetno prodajo. V 30 primerih so ugotovili nepravilnosti, v osmih primerih stojnice niso bile primerno označene, zato so jim izdali opozorila. V štirih primerih so ugotovili, da so bile predelovalne površine nepravilno opisane v bazo podatkov, v enem primeru pa so ugotovili še, da živali niso bile pravilno evidentirane v evidencah o rejnih živalih. V petih primerih prodajalci niso bili vpisani v register, zato niso izpolnjevali pogojev za prodajo, zato so jim izdali opozorila.

Iz Ministrstva za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano poročajo, da so predmet nadzora Inšpektorata RS za infrastrukturo (IRSI) bila dovoljenja za postavitev stojnic v cestnem svetu državnih cest, oglaševanje in preglednost. Izvedenih je bilo 13 usmerjenih inšpekcijskih postopkov, od katerih je 9 zaključenih. Skupaj je bilo izvedenih 21 nadzorov ter uvedena 2 prekrškovna postopka. Zaradi nepravilnosti so bili izrečeni naslednji ukrepi: 1 odločba, 5 opozoril (Zakon o cestah) ter 2 prekrškovni odločbi (1 opomin in 1 globa 4.000 evrov za pravno osebo in 1.000 evrov za odgovorno osebo).

Mojca Požar z Urada za meroslovje je povedala, da so v nadzorih preverjali tehtnice, s katerimi so določili težo pridelkov in nato ceno. Izvedli so 28 nadzorov, na štirih stojnicah tehtnic niso uporabljali, saj so plačila določali glede na košarico, pri 13 trgovcih pa so ugotovili kršitve. Izdali so deset odločb, s katerimi so začasno prepovedali uporabo tehtnic, zasegli pa so tudi tri tehtnice, saj prekrškarji odločb niso upoštevali, poroča 24ur.com.

Skupni nadzor obcestne prodaje bo 6 inšpekcijskih služb opravljalo tudi v letošnjem letu.