Avto-moto zveza Slovenije je v sodelovanju s partnerskimi avtomobilskimi klubi in potrošniškimi organizacijami tudi letos opravila test zimskih pnevmatik, in sicer 16 pnevmatik v dimenziji 185/65 R15 in 17 pnevmatik v dimenziji 215/60 R16. Pnevmatik, ki se enako dobro obnesejo v vseh voznih in vremenskih razmerah, v trgovinah ni veliko, kar se je potrdilo tudi pri letošnjem testu, kjer so se najbolje odrezale najbolj uravnotežene pnevmatike. Med pnevmatikami, primernejšimi za manjše avtomobile, sta dve, ki ju AMZS na podlagi rezultatov testa voznikom ne priporoča, med pnevmatikami, najbolj primernimi za cestne terence, pa so rezultati spodbudnejši, saj nobena ni dobila ocene »ni priporočljivo«.
185/65 R15, hitrostni razred T
Pred letošnjo zimo so sodelujoči klubi in organizacije testirali 33 zimskih pnevmatik v dveh dimenzijah. »Pri obeh letos testiranih dimenzijah, 185/65 R15 v hitrostnem razredu T – gre za pnevmatike, ki jih uporabljajo majhni avtomobili, kakršen je VW polo, ki je bil tudi naš preskusni avto –, in 215/60 R16 v hitrostnem razredu H, ki so namenjene cestnim terencem, kakršna je škoda karoq, smo temeljito preskusili lastnosti na suhi cesti, na mokri cesti, na snegu in na ledu, izmerili glasnost, preverili obrabo oziroma število prevoženih kilometrov in izmerili porabo goriva«, merila testiranja predstavi odgovorni urednik AMZS Motorevije Blaž Poženel in pove, da so z rezultati testa zadovoljni, zlasti pri 17 pnevmatikah, primernih za vse bolj priljubljene cestne terence, saj nobena od preskušenih pnevmatik ni dobila ocene »ni priporočljivo«. »Slabše so se na testu izkazale pnevmatike za manjše avtomobile, kjer sta med 16 preskušenimi dve, ki ju v AMZS na podlagi rezultatov testa voznikom ne priporočamo.«
Skupni rezultati letošnjega testa so dokaj raznoliki. “Štiri pnevmatike, ki imajo najbolj uravnotežene lastnosti, so dobile skupno oceno zelo priporočljivo, pri sedmih pnevmatikah, ki so dobile skupno oceno priporočljivo, pa smo ugotovili rahle pomanjkljivosti pri vsaj enem od glavnih ocenjevalnih meril. Pri treh pnevmatikah se je izkazalo, da so se slabo odrezale pri najmanj enem od pomembnih ocenjevalnih meril, zato so dobile skupno oceno priporočljivo z omejitvami, dve pnevmatiki z začelja tabele pa sta se tako slabo odrezali na mokri cesti, da sta dobili skupno oceno ni priporočljivo.”
“Tudi sicer pri izbiri ene od teh petih zadnjih pnevmatik priporočamo razmislek, saj so se tri od teh petih pnevmatik razmeroma slabo odrezale na suhi cesti; naši testni vozniki so ugotovili, da pnevmatike ne ponujajo dobrega občutka pri hitrejši vožnji po avtocesti, saj imajo slabo smerno stabilnost in se slabše odzivajo na ukaze z volanom. Te pomanjkljivosti sicer niso kritične, so pa dolge vožnje po avtocestah zaradi tega manj udobne. Bolj kritično je pretirano odzivanje na voznikove ukaze pri izogibanju oviram, kar lahko v rokah neizkušenega voznika privede do prekrmarjenja oziroma zanašanja zadka avtomobila. Take lastnosti smo ugotovili pri Dunlopovi pnevmatiki winter response 2 (ki se je lani v dimenziji 195/65 R15 na suhem odrezala precej bolje), Fuldini pnevmatiki kristall montero 3 in Barumovi pnevmatiki polaris 5.”
“Preostali pnevmatiki z začelja tabele – Imperialova pnevmatika snowdragon HP in pnevmatika wanli SW611 – sta skupno oceno slabo dobili zaradi večjih pomanjkljivosti na mokri cesti. Dokaj slabo se je na mokri cesti odrezala tudi Fuldina pnevmatika. Kako pomembne so te pomanjkljivosti, se lepo vidi iz tabele z razlikami v zavornih poteh na mokrem asfaltu (zaviranje od 80 km/h do zaustavitve). Razlika v zavorni poti med najboljšo pnevmatiko pri tem merilu (bridgestone blizzak LM005) in Barumovo pnevmatiko na 13. mestu je skoraj 5 metrov, nato pa je skoraj 4 metre razlike že do naslednje Fuldine pnevmatike kristal montero 3. Nekaj metrov zavorne poti se morda ne sliši veliko, a če to razliko prevedemo v hitrost vožnje, je razlika zelo občutna: ko se avto z Bridgestonovimi pnevmatikami zaustavi, avtomobila s Fuldinimi ali Imperalovimi pnevmatikami še vedno vozita s hitrostjo 36 km/h, avto z Wanlijevimi pnevmatikami na kolesih pa se premika z 39 km/h. Ko se zaustavi avto z Barumovimi pnevmatikami, avto z Wanlijevimi pnevmatikami še vedno vozi s hitrostjo 29 km/h.”
Glede na to, da so zime v našem delu Evrope zelo mokre, velja resno razmisliti, kot še pravijo v AMZS-ju o smotrnosti nakupa zadnjih treh pnevmatik na testu, saj so se slabo odrezale tudi pri drugih merilih na mokri cesti. “Naše priporočilo je jasno: ne priporočamo nakupa teh pnevmatik. Za prve štiri pnevmatike na našem testu lahko zapišemo, da priporočamo nakup. Nova generacija Continentalove pnevmatike wintercontact z oznako 870 ima najbolj uravnotežene lastnosti, pri Continentalu pa so tudi odpravili slabosti predhodnice na suhi cesti. Na podobno visoki ravni sta tudi pnevmatiki goodyear ultragrip 9+ in semperit speed-grip 5, pa tudi Michelinova pnevmatika alpin 6 na četrtem mestu ni daleč za njimi. Continentalova pnevmatika si sicer pri nobenem merilu ni izkazala za najboljšo, a je najbolj uravnotežena. Goodyearova pnevmatika se odlikuje z najboljšo oceno na mokrem, Semperitova na snegu, Michelinova pa se je najbolje odrezala pri obrabi.”
“Med sedmimi pnevmatikami s skupno oceno priporočljivo so pomanjkljivosti malce bolj izrazite in raznolike, pri izbiri ene od teh pnevmatik pa velja bolj upoštevati vozne navade in potrebe. Tako naj na primer tisti, ki rabijo boljše lastnosti na snegu, izberejo pnevmatiko BF goodrich g-force winter 2, tisti, ki pa se po snegu vozijo zelo malo, pa naj posežejo po Vredesteinovi pnevmatiki wintrac ali pnevmatiki nexen winguard snow’G3. Za tiste, ki pozimi prevozijo bolj malo kilometrov, sta primerni pnevmatiki bridgestone blizzak LM005 in maxxis premitra snow WP6, tisti, ki pozimi le redko vozijo po avtocestah, naj izberejo Firestonovo pnevmatiko winterhawk 4. Avonovo pnevmatiko WT7 snow naj izberejo tisti vozniki, ki jim niso pomembne lastnosti na suhem in na snegu ali pri obrabi. Nižje, kot greste po naši tabeli z rezultati, več pomanjkljivosti oziroma omejitev morate upoštevati in sprejeti – pa čeprav za to ni prave potrebe, saj razlike v cenah niso velike.”
215/60 R16
Rezultati letošnjega testa pnevmatik v tej dimenziji so kar razveseljivi; pri nobeni od preskušenih pnevmatik nismo ugotovili tako velikih pomanjkljivosti, da bi dobila oceno ni priporočljivo. Štiri pnevmatike so dobile skupno oceno zelo priporočljivo, 12 pnevmatik oceno priporočljivo in le ena pnevmatika oceno priporočljivo z omejitvami.
Največje razlike na pri vodljivosti na suhi cesti
A razmeroma dobri rezultati ne pomenijo, da med pnevmatikami ni razlik. Te so še največje pri vodljivosti na suhi cesti. Z dobrimi pnevmatikami na kolesih je škoda karoq natančno in lahkotno vodljiv avto z dobro smerno stabilnostjo; pri manevru izogibanja oviri avto uboga voznikove ukaze z volanom, se hitro odzove in se tudi varno izogne oviri. S slabimi pnevmatikami na kolesih so vozne lastnosti drugačne: testni vozniki so imeli med preskušanjem občutek, da je avto zadaj nemiren in da je treba z volanom popravljati začrtano smer oziroma radij v ovinku. Pri manevru izogibanja oviri so slabe pnevmatike na kolesih povzročile veliko dela z volanom, da so testni vozniki avto po izogibanju znova usmerili naravnost v želeno smer. Tudi če se ni treba umikati oviri, takšne lastnosti pnevmatik povzročijo nelagodje pri vozniku.
Dobra vodljivost pnevmatik ni pomembna le na suhi cesti, pač pa tudi na mokrem in na snegu. Pnevmatika z uravnoteženimi lastnosti se dobro obnese tako pri prečnih kot vzdolžnih obremenitvah in omogoča natančno vodenje tudi pri zmanjšanem oprijemu. Dokaz, kako velike razlike so lahko med pnevmatikami, ponuja graf s časi na krog na zasneženi cesti, katerega je karoq z Goodyarovimi pnevmatikami ultragrip performance+ na kolesih odpeljal v 75,1 sekunde, s pnevmatikami GT radial winterpro 2, ki so bile pri tem merilu najslabše, pa v 82,1 sekunde, kar je skoraj 10 odstotkov slabše.
S Savinimi pnevmatikami eskimo hp2 prevozili največ kilometrov
Še bolj občutne razlike med pnevmatikami so pri obrabi. Največ kilometrov lahko med preskušenimi pnevmatikami prevozimo s Savinimi pnevmatikami eskimo hp2 – 43.423 km. Na drugem koncu spektra so pnevmatike coopertires WM -SA2+, s katerimi lahko prevozimo le 23.714 km, kar je skoraj polovico manj.
Na letošnjem testu v tej dimenziji nobena od prvih štirih pnevmatik – continental wintercontact TS870, dunlop winter sport 5, goodyear ultragrip performance+ in michelin alpin 6 – ni pokazala slabosti pri nobenem od glavnih ocenjevalnih meril, zato so si prislužile skupno oceno zelo priporočljivo.
“Pri drugi skupini pnevmatik s skupno oceno priporočljivo smo med testom zabeležili manjše pomanjkljivosti pri vsaj enem od ocenjevalnih meril. Yokohamina pnevmatika bluearth*winter V906 bi bila lahko boljša na mokrem in v snegu, Bridgestonova pnevmatika blizzak LM005 ima znova manjše slabosti na zasneženi cesti, Kleberjeva pnevmatika krisalp HP3 bi se lahko bolje obnesla na mokri in na suhi cesti. Pnevmatika GT radial winterpro 2 je pokazala slabosti na suhem, na mokrem in na snegu, Savina pnevmatika eskimo hp2 se je slabše odrezala na mokri cesti. Vredesteinova pnevmatika wintrac bi bila lahko boljša na suhem asfaltu, pnevmatika esa+tecar supergrip pro pa na suhem in mokrem asfaltu. Toyova pnevmatika observe S944 je dobila oceno priporočljivo zaradi lastnosti na mokrem in na snegu, Uniroyalova pnevmatika winterexpert in Matadorjeva pnevmatika MP93 nordicca pa zaradi lastnosti na suhi in na mokri cesti. Tudi Falknova pnevmatika eurowinter ni prepričala z lastnostmi na suhem. Pri izbiri pnevmatik iz te skupine je zato pomemben razmislek o vozniških navadah, saj je treba izbrati pnevmatiko, ki je najbolj primerna za vozniški vsakdan vsakega kupca. Pnevmatika coopertires WM-SA2+ je dobila skupno oceno priporočljivo z omejitvami; zaradi precejšnjih slabosti na mokri cesti in precejšnje obrabe si ni zaslužila višje ocene. Ker je pokazala nekaj pomanjkljivosti tudi na mokri cesti in v snegu, velja razmisliti o njenem nakupu.”
Priprava vozila na zimo ni le menjava pnevmatik
Pnevmatike so najpomembnejši del ustrezne opreme avtomobila, saj zagotavljajo edini stik avta s podlago, po kateri vozi. A vozniki ne smejo pozabiti, da priprava vozila na zimo nikakor ne pomeni le menjave pnevmatik, poudarja AMZS inštruktor varne vožnje Tomaž Farčnik: »Ob prihodu nižjih temperatur je treba letno tekočino za čiščenje vetrobranskega stekla zamenjati z zimsko, preveriti delovanje akumulatorja, poškodbe in obrabo metlic brisalcev … Vsako zaznano poslabšanje delovanja naj bo opomnik za menjavo. Dobra vidljivost je namreč eden ključnih pogojev za varno vožnjo, vemo pa, da je vidljivost v deževnih in meglenih razmerah ter ob sneženju slabša kot sicer. K temu doda svoje še krajši dan. Najbolje je avto odpeljati na preventivni servisni pregled (člani AMZS lahko v AMZS centrih po Sloveniji na to storitev koristijo 80-odstotni popust) in se posvetovati s strokovnjakom. S tehnično neustreznim vozilom še tako dober voznik morda ne bo uspel rešiti kritične situacije.« AMZS inštruktorji varne vožnje zato pred vozniško najzahtevnejšim delom leta še toliko bolj vabijo na katerega od programov varne vožnje v AMZS Center varne vožnje na Vranskem, kjer lahko vozniki prek simulacije različnih voznih podlag in situacij, ki se lahko primerijo v prometu, trenirajo svojo odzivnost, hkrati pa tudi spoznajo, kako se njihovo vozilo v takšnih situacijah obnaša. »Obisk tečaja varne vožnje je ob tehnično brezhibnem vozilu ena najboljših popotnic, da bomo tudi pozimi vozili varno«, še dodaja Farčnik.