Javno podjetje Energetika Maribor je v skladu z razvojno strategijo Mestne občine Maribor ter tudi lastno željo po zagotavljanju okolju prijaznejših energentov pred tremi leti pričela z menjavo voznega parka z vozili na stisnjen zemeljski plin (CNG) – metan. Danes so predali namenu še eno takšno vozilo.

Za manj onesnaženosti zraka

Pomen takšnih prizadevanj je še posebej prišel do izraza v letošnji zimi, ko so bile v Mariboru večkrat presežene mejne vrednosti onesnaženosti zraka. Energetika Maribor po besedah direktorja Alana Perca poskuša prispevati k zagotavljanju čistejšega zraka v mestu ne le s širitvijo omrežja daljinskega ogrevanja za prebivalce, ampak tudi s posodabljanjem lastnega voznega parka z okolju prijaznejšimi vozili.

“Lani je bilo kar nekaj ulic v Mariboru razkopanih, enako v letu 2015. Širitve daljinskega ogrevanja smo se lotili kar z veliko žlico in priključili veliko večino večstanovanjskih objektov in kotlovnic na levem bregu Drave,” je pojasnil Perc.

Polnilnica za stisnjeni plin med drugim tudi v Mariboru

Medtem ko je daljinsko ogrevanje aktualno le v hladnejših mesecih, je vpliv cestnega prometa opazen vse leto. “Prvi korak, ki smo ga skupaj z Mestno občino Maribor storili na tem področju, je bil leta 2014, ko smo zgradili polnilnico za stisnjen zemeljski plin,” je pojasnil Perc.

Omenjena polnilnica na Zagrebški cesti je ena od skupno le treh v Sloveniji in tako ključnega pomena za spodbujanje uporabe vozil na ta okolju prijaznejši pogon. Junija 2014 so vsa mariborska javna podjetja podpisala pismo o nameri za zamenjavo voznih parkov z vozili na CNG in to postopno uresničujejo. Zaenkrat imajo po dve takšni vozili v Snagi in Plinarni Maribor, štiri v Energetiki Maribor, izvajalec javnega avtobusnega potniškega prometa Marprom pa je uspel doslej nabaviti 13 avtobusov na CNG.

“Na lokalni ravni delamo zelo resno na tem področju. Žal država nekoliko spi, a že z lastnimi močmi lahko veliko naredimo,” je na današnji predstavitvi novega vozila Energetike Maribor povedal župan Andrej Fištravec. “Odločno korakamo po poti stran od fosilnih goriv,” je dodal.

“Stisnjen zemeljski plin je zagotovo alternativa kar za pet- ali desetletno obdobje pred električno energijo, ker je še razmeroma poceni. Na primer, investicijska vrednost v takšen avtobus je recimo 20 odstotkov višja kot v dizelski avtobus, a najmanj 50 odstotkov nižja kot v tem trenutku elektrika,” je pojasnil Perc.

Zamenjali bodo vsa vozila

Energetika Maribor ima v voznem parku skupno deset vozil in postopno nameravajo zamenjati vsa za okolju prijaznejša. Emisije ogljikovega dioksida so pri vozilih na CNG manjše za vsaj 20 odstotkov, prav tako so nižje emisije dušikovih oksidov. Glede na velik problem onesnaženosti mestnih središč s prašnimi delci PM10, ki so zdravju zelo škodljivi, pa je bistvena prednost zemeljskega plina, da so emisije prašnih delcev do 98 odstotkov nižje od dizelskih motorjev.

V Mariboru sicer prav danes poteka srečanje predstavnikov mreže CIVINET in drugih zainteresiranih deležnikov, ki se v Sloveniji, Hrvaški, Bolgariji, Bosni in Hercegovini, Črni gori, Makedoniji in Srbiji ukvarjajo s trajnostno mobilnostjo. Namen mreže je prenos znanja in dobrih praks ter priprava skupnih projektov, s katerimi se bodo te države financirale prihodnje aktivnosti trajnostnega prometa in boljše mobilnosti.

STA