Dogodki

Kultura

EKO 9 Trienale umetnost in okolje: Oči v skali

EKO 9 Trienale umetnost in okolje: Oči v skali

------------------------------------------
Odpiralni čas

Sreda-nedelja, 12.00-19.00
Zaprto ob ponedeljkih in torkih
------------------------------------------

Vabljeni na trienale umetnost in okolje EKO 9, ki ga otvarjamo 17. maja 2024.

EKO 9: Oči v skali naseljuje stari sanatorij, modernistično vilo v središču mesta. Umetniški vodja je Jure Kirbiš, umetniška svetovalca pa Dominika Trapp in Markus Waitschacher.

EKO 9 Trienale umetnost in okolje: Oči v skali Stari sanatorij, Tyrševa ulica 19 17. maj−28. julij 2024 otvoritev: petek, 17. maj 2024, 19.00 umetnice in umetniki: Saša Bezjak, Lan Breški, Ana Čavić, Ines Doujak, Herman Gvardjančič, Andrea Éva Győri, Thomas Hörl & Peter Kozek, Kier-La Janisse, Vid Koprivšek, Nina Koželj, Gašper Kunšič, Ana Likar, Eva-Maria Lopez, David Nez, Ludvik Pandur, Mila Panić, Edith Payer, Ana Pečar, Oton Polak, Janko Ravnik, Līga Spunde & Aleksandrs Breže, Dominika Trapp, Ádám Ulbert, Matjaž Wenzel in drugi umetniški vodja: Jure Kirbiš umetniška svetovalca: Dominika Trapp in Markus Waitschacher.

Od pripovedi ljudskega izročila in začetkov moderne grozljivke v literaturi in na filmu do sodobnih umetniških oblik predstavlja žanr grozljivke potencial za nagovor človeških in družbenih strahov. Z razstavo Oči v skali dajemo moč primarnemu čustvu strahu, da nas prebudi iz otopelosti do opozoril znanosti, za katere se zdi, kakor da so odpovedala. Predstavljeni umetniki in umetnice se s formo in pripovedjo odzivajo na grozečo atmosfero v naravi in družbi. Novo prizorišče trienala EKO – stari sanatorij dr. Mirka Černiča v središču Maribora – smo napolnili z umetniškimi projekti, ki skozi šok, nelagodje, grožnjo, občutek brezizhodnosti, pa tudi kritično obravnavo ponujajo priložnost za katarzo v soočenju z okoljsko krizo. Stari sanatorij, modernistična vila, obdana z vrtom, postane prispodoba za dom. Če si Zemljo zamišljamo kot naš dom, potem je to hiša, v kateri straši. Ekstremni vremenski pojavi, množična izumrtja, požari in poplave, potresi: zdi se, kakor da se planet maščuje svojim prebivalcem. Ker se iz te hiše ne da izseliti, eksorcizem pa ne pride v poštev, se moramo s temi nemirnimi duhovi naučiti živeti. Vstopamo v to vilo strahov, na ta planet groze, da bi bolje razumeli in se pogodili z duhovi, ki jih je prebudila naša prisotnost na Zemlji. Vstopite z nami. Če si upate.

Oči v skali me spremljajo, me zasledujejo. Me varujejo? Obsojajo? Molčijo? Kaj razmišlja deklica v skali? Kaj je videla? Kaj je videla, da je okamenela? Kaj je morala storiti, da se je spremenila v kamen? Na severnem pobočju Prisanka v Julijskih Alpah je narava v skalo vklesala podobo dekliškega obraza. Ajdovska deklica, ujeta v skali, že tisočletja spremlja dogajanje okoli sebe. Naravni tvorbi, kamnitemu obrazu, očem v skali, je ljudsko izročilo skozi stoletja pripisovalo številne pomene. Ena izmed zgodb pripoveduje o sojenici, ki je novorojencu prerokovala, da bo postal lovec, ki bo ubil Zlatoroga in z rogovi bajeslovnega bitja obogatel. Sestre sojenice so jo za to napoved kaznovale in na veke vekov ujele v skalo. Na razstavi 9. edicije trienala umetnost in okolje EKO se v Ajdovski deklici zrcali umetnost in občinstvo. Njen pogled, njeno vztrajno opazovanje pod drobnogled postavlja naše delovanje v njeni sferi, v kraljestvu Zlatoroga. Hkrati se lahko v njenem prekletstvu prepoznamo sami. Kljub številnim svarilom, kakor v kamen ujeti, nemočno opazujemo posledice človekovega poseganja v naravo. Nepremična, kamnita prisotnost Ajdovske deklice sredi okoljske katastrofe ustvarja grozeče vzdušje, tisočletnemu pogledu pripisujemo nov, zlovešč pomen.

V skladu z ekološkimi načeli proizvodnje hrane – kratka dobavna veriga od njive do mize – smo nabor umetniških projektov na razstavi poželi regionalno. Pomen okolja razumemo tudi v smislu okoljskega vpliva na umetniško rodovitnost in morebitnih povezav med umetniki in umetniškimi izrazi znotraj raznorodnih, a zgodovinsko, geografsko in podnebno prepletenih kulturnih krajin. Na trienalu umetnost in okolje v Mariboru kot tokratnem epicentru regije predstavljamo največ projektov slovenskih, avstrijskih in madžarskih avtorjev. Umetniškemu vodji EKO 9 Juretu Kirbišu sta se v vlogi umetniških svetovalcev pridružila umetnica in kuratorka Dominika Trapp (Madžarska) ter kurator in mediator Markus Waitschacher (Avstrija) in skupaj so k sodelovanju na razstavi povabili več kot 30 avtorjev iz regije, ki so jih opazile oči v skali.

Več informacij: