Marko Juhant je na naših tleh postal že dobro znan; spoštovanje širših množic si je prislužil s svojo razumljivostjo in jasnimi primeri, na katerih pokaže svoja prepričanja o vzgoji. Morebiti se komu zdi prestrog, a vendarle – praksa kmalu pokaže, da otroci v življenju potrebujejo red, jasne meje in točna navodila.

Lucidni predavatelj je redni gost raznoraznih izobraževalnih insititucij, poleg tega pa tudi priznan avtor številnih knjig – konec avgusta bo izšlo njegovo najnovejše delo z naslovom Trma.

Kako naj starši otroka pripravijo na šolo – ali priporočate navajanje na nov ritem in rutino ali naj starši to izpeljejo čim bolj sproščeno?

Otroka ni kaj navajati na novi ritem, saj je tako ali tako večina obiskovala vrtec. Ritem že poznajo. Razlika za otroka nastopi samo, če je organiziran skupni prevoz v šolo – šolski avtobus, kombi. Potem navajajo starši otroka na odhod s tem prevozom. Časovna razlika vstajanja za večino ne bo večja od pol ure – prej, ali kasneje. Starši so tisti, ki se morajo navaditi na novi red, predvsem zvečer, da gre otrok pravočasno spat. V vrtcu je bil lahko uro ali dve malo dremežen, v šoli pa se to ne izide. Šolar mora biti v postelji med osmoin pol deveto zvečer. Prvček potrebuje vsakodnevno okrog 10 ur spanja in hodi spat ob enaki uri tudi na soboto in nedeljo, sicer starši porušijo za vikend, kar so otroka navadili čez teden. Da, zato bo v soboto zjutraj in v nedeljo priracal v posteljo staršev. Navaditi ga morajo le, da svojo odejo prinese s sabo se stlači med njiju in se pokrije.

Kaj se Vam zdi pomembno, da se otrok pred vstopom v šolo nauči?

Obrisati nos, obrisati rit, uporabljati vilice in nož. Umivati roke, počakati minuto, brez da se stepe, preriva v vrsti in brez kričanja. in da zna zavezati/pripeti svoje čevlje. Najbolj pomembno: da je verbalno zaustavljiv, da sledi navodilom.

Kdaj je otrok zrel za šolo?

Eno leto prej, kot to spozna mama. Odlaganje šolanja je pogosto v škodo otrok in komotnost staršev. Ponavadi odlagajo slabo vzgojene otroke, ki se ne držijo nobenih navodil, češ, da bo »dozorel«. Od čudeža? Starši bodo delali enako, kot eno leto prej, vrtec prav tako. Svoje neprimerno vedenje bo otrok eno leto le utrjeval, potem bodo pa v prvem razredu resni problemi. Splača se počakati eno leto, če vsaj na eni strani spremenijo vzgojo tako, da bo otrok začel funkcionirati šoli primerno, brez izpadov in nasilja, ter po navodilih.

Se Vam zdi učenje veščin (na primer branja, pisanja, računanja) pred vstopom v šolo za otroka obremenjujoče?

 Predvsem je nesmiselno. Za to je usposobljena šola. Če v šoli prvo leto preveč norijo s programom opismenjevanja, za katerega imajo čas še kasneje, je treba odreagirati. Če se ne odzivajo, zamenjati šolo, pač niso dovolj dober izbor. Obremenjujoče je, če opismenjevanje izvajajo internet mame, ki nimajo ne znanja, ne občutka, ne izkušenj s pisanjem s takimi malčki. Imajo pa krasne nasvete online!

Kakšne odgovornosti v povezavi s šolo naj otrok prevzame sam?

Skrb, da pripravi torbo in samostojno izdeluje domače naloge ob nadzoru, ne pa ob pomoči staršev, ki kaj hitro postane delo namesto otroka. Navaditi se mora, da ima vsak dan nekaj malega obveznosti za šolo. Nalog otroci ne bi smeli delati v podaljšanem bivanju, ker je cilj, da jih naredijo sami, ne pa z novo strokovno pomočjo. Za naslednji dan si izberejo, pripravijo oblačila, torbo in obutev.

Kakšen odnos do šole naj otroku pokaže starš (na primer da ne negoduje pred otrokom ali kaj podobnega)?

 Starši naj ob prisotnosti otrok v naključnih srečanjih s sosedi, sorodniki, prijatelji, ne razlagajo, kaj vse se jim zdi neprimerno in narobe na šoli ter »Koliko nalog imamo!« Ne imamo, ima jih otrok, ko ta starše sliši, si predstavlja, da so naloge v resnici nadloga staršev, ne njih. Ko pa se jih lotijo, vedo, da mama misli, da jih je veliko, zato jih ne dokončajo, saj mama hitro pride na pomoč.

Kje lahko starši pokažejo več popustljivosti in pri katerih stvareh naj bodo strogi?

To je odvisno od vrednot staršev. Če se jim zdi kruh velika in pomembna vrednota, bo otrok jedel tudi skorjo. Če ne, jo bo odmetaval, kot peške od breskev, ko bo pojedel samo sredico. Starši, ki na primer »ne verjamejo v domače naloge«, bodo zato imeli vse šolanje otrok težave. Uspeh se jim bo zdel prenizek. Starši naj prevetrijo svoje vrednote, kaj šteje in kaj ne. Če se jim zdi šola in naloga zelo pomembna, pa je otrok ni naredil, ali torej sme na trening nogometa? Odgovori mam bodo precej različni od odgovorov očetov, posebej, če sami obožujejo nogomet.

Kako otroka motivirati, če mu pri pouku ni všeč?

Pouk ni organiziran, da bi bil otroku všeč. Pouk je delo in delo je naporno. Lepo je, če ga učitelj pripravi tako, da je učencem kdaj kaj tudi všeč. Je pa to predvsem za lažje delo in v vzpodbudo. Šola ni Gardaland, šola je delo za tekočim trakom! S polno pozornostjo, s petindvajsetimi sodelavci in enim šefom. Učitelj ni glasnik prošenj, je organizator, vodja in šef. Starši bi morali to zadnje razločno povedati otrokom. Čeprav se jim zdi učiteljica sumljivo mlada.

Otroka starši motivirajo tako, da mu predstavijo svoja pričakovanja in meje. Ne pa, da skušajo meje postaviti učiteljem. Za ta pričakovanja mora biti tudi neka osnova, dobra osnova so, recimo, pridobljene delovne navade za šolo. Če pa starši otroku ne privzgojijo delovnih navad, terjajo pa rezultat, bo revež slej ko prej obiskoval pedopsihiatra. Starši pa bodo razlagali, kako je šola pretežka in jim je uničila otroka.

Kako izbrati primerne obšolske aktivnosti in zakaj so te pomembne?

 Ena gibalna aktivnost in ena, s katero otrok spozna, v čem je dober, kje leži njegov talent. Več kot dve, ne. Lahko, posebej drugo, zamenja, v dogovoru. Zato, da »se najde«. Primerni rok menjave je pred novoletnimi prazniki ali pred zimskimi počitnicami.

Ko postane naporno, hočejo odnehati – takrat jim povejte, do kdaj morajo vztrajati samo do roka. Ko je kriza mimo, navadno radi hodijo še naprej. Drugo aktivnost lahko menjajo vsako leto. Če hodi v glasbeno šolo, ostane na voljo samo še ena gibalna. Mame mi rečejo – saj sama hoče več! Hotela bo tudi fanta čez noč in spolne odnose pri 15 letih, pa ji mama ne bo dovolila! Otrok ve, kaj mu paše, starši vedo, kaj je za otroka prav. Prav je, da ima tudi prosti čas, da se nauči voditi samega ali samo sebe, brez stalnega nadzora. Sicer se jim »dobesedno odpelje«, ko recimo ob vstopu v srednjo šolo naletijo na uro in pol prostega časa v dijaškem domu, daleč od staršev. Varuške pa ni.