Sodeč po raziskavi je zaskrbljujoče, da vozniki, kljub zaspanosti, z vožnjo praviloma nadaljujejo.

Smo na vrhuncu poletne turistične sezone, ko se ljudje najbolj množično odpravljajo na dopust. Pri tem številni prevozijo daljše razdalje, pri čemer je zelo pomembno, da so vozniki pozorni na utrujenost oziroma zaspanost med vožnjo.  V raziskavi, ki so jo v AMZS naredili leta 2017, so ugotovili, da je zaspanost za volanom med slovenskimi vozniki resen problem: polovica voznikov je občasno zaspanih, vsak deseti do štirinajsti voznik pa je v zadnjih dveh letih že zaspal za volanom. Zlasti zaskrbljujoče je, da vozniki, kljub zaspanosti, z vožnjo praviloma nadaljujejo, za ohranjanje budnosti za volanom pa uporabljajo taktike, kot so npr. pogovarjanje s sopotnikom, odpiranje oken ali pojačanje radia, čeprav, kot izpostavlja stroka, takšni in podobni ukrepi zagotavljajo le kratkotrajen učinek, zato za zmanjševanje zaspanosti za volanom niso učinkoviti – edini učinkovit ukrep je spanje.

Kofein začne delovati po približno pol ure

»Če med vožnjo prepoznate zaspanost, se ji ne poskušajte upirati, saj vas lahko spanec v hipu premaga. Čim prej ustavite vozilo na varnem mestu, spijte eno ali dve kavi (kofein začne delovati čez približno 30 minut), zaspite za od 15 do 20 minut in nato nadaljujte z vožnjo,« svetuje Vesna Pekarović Džakulin, dr. med., specialistka družinske medicine in medicine dela prometa in športa.

V splošnem lahko napotke za premagovanje utrujenosti strnemo v tri točke:
1. Med vožnjo raje ne posegajmo po napitkih, ki vsebujejo več kot 100 miligramov kofeina (če je kofeina preveč, lahko nastopijo težave).
2. Skupaj s kavo ali energijsko pijačo, če se za slednjo odločimo, vedno pijmo tudi dovolj vode, da se izognemo dodatni utrujenosti zaradi dehidracije.
3. Če je utrujenost velika, si poleg kave privoščimo tudi odmor in počitek.

Sicer pa v boju z utrujenostjo ne pozabimo na pitje tekočine, najbolje kar vode. Poleg tega vemo, da po obilnem obroku hrane organizem rabi počitek in to tudi jasno pokaže z utrujenostjo. Najboljši recept za zmanjševanje utrujenosti je zato več manjših in lažje prebavljivih obrokov, ker tudi poraba energije med vožnjo ni velika, predvsem pa je na prvem mestu počitek.

Največ prometnih nesreč zaradi zaspanosti je zgodaj zjutraj in popoldne

Prometne nesreče zaradi zaspanosti za volanom so najpogostejše med 2. in 6. uro ter med 14. in 16. uro. Nočna vožnja sama po sebi povečuje tveganje za nesrečo za pet- do šestkrat. Ob teh urah so naši možgani manj budni in bolj pripravljeni na spanje. Znaki zaspanosti za volanom so: utrujen in zaspan voznik vse bolj togo usmerja pogled izključno na vozišče, prezre napise ob cesti, prometne znake za obvoz/izvoz, vozi počasneje ali prehitro, ne da bi sam to hotel, težko vzdržuje smer vožnje, vijuga, prevozi mejno črto, …

Vozniki osebnih avtomobilov po zakonu sicer nismo dolžni opravljati počitkov, so pa z vidika varnosti in nenazadnje tudi udobja potovanja nujni. Če bi na vsako uro vožnje opravili 15 minutni počitek, bi bila tako varnost voznika kot varnost drugih udeležencev v prometu na veliko višjem nivoju. Vsekakor pa strokovnjaki  priporočajo, da se ustavljate vsaj na dve uri – po tolikšnem času vožnje smo zaradi sebe, svoje varnosti in varnosti sopotnikov ter drugih udeležencev v prometu dolžni vozilo ustaviti. Počitek pa naj ne bo sedenje v vozilu, temveč naj bo aktiven.