Potem ko nam je bralec posredoval fotografije, ki jih je posnel tik za avstrijsko mejo, pri vstopu v Gornjo Radgono (v parku pred stavbo Kompasa), smo se pozanimali, kaj predstavlja skulptura, ki spominja na poljski wc.
Kot smo uspeli izvedeti, je umetniška skulptura del likovne razstave konceptualnega umetnika Norberta Totha iz Zalaegerszega na Madžarskem, ki je svoja likovna dela razstavil v okviru 3. festivala kulture CestArt. Ta je potekal v Gornji Radgoni od 23. do 26. junija letos. Likovna razstava je hkrati potekala v galeriji Radgonskih goric na Jurkovičevi 27 in na prostem v parku pred Kompasom. “Za postavitev omenjene skulpture je bilo prvotno izbrano mesto na Forma Vivi ob nabrežju reke Mure, ob ostalih umetniških skulpturah. Ob sami postavitvi pa smo si spričo močnega vetra, ki piha ob reki, premislili in montažno skulpturo raje postavili na zavetno mesto v park ob stavbo Kompasa,” nam je sporočila Mojca Muhič,strokovni vodja festivala kulture CestArt 2022.
Vprašanja v povezavi z omenjeno umetniško skulpturo smo posredovali avtorju Norbertu Tothu:
Za kakšno vrsto objekta gre in s kakšnim namenom je bil zgrajen?
To umetniško delo z naslovom Barok je bilo prvič razstavljeno na moji razstavi “Glej Rim in umri – upam, da preživim” leta 2018 v Zalaegerszegu. Delo je bilo na ogled tudi leta 2019 na razstavi štipendij Madžarske akademije v Palazzo Falconieri v Rimu. Zdaj, v Gornji Radgoni, je bila ta instalacija glavno delo moje razstave, organizirane v okviru festivala CestArt 2022.
Kaj ste želeli sporočiti z njim?
Kot vsako dobro umetniško delo si ga lahko razlagamo na različne načine, kar je v veliki meri odvisno od gledalčeve izobrazbe, razmišljanja, odprtosti, občutljivosti in stanja duha (itd.). Pomembno mi je, da s svojo umetnostjo spodbujam razmišljanje. Gre za globlje in bolj strukturirano razmišljanje ter samostojne misli.
Čeprav so kompozicije in sestavni deli mojih del vizualno skromni, se večina nanaša na zgodovinsko, versko, znanstveno ali kulturno pripoved. To umetniško delo govori tudi o odnosu med posameznikom in družbo. Ta postavitev govori tudi o kakovosti človeka. Mali želijo biti veliki, revni želijo biti bogati itd. Vsaj tako si ljudje želijo videti.
Stranišča na štrbunk so lahko tako mejniki pokrajine kot simbolika prostorske izoliranosti človeka. Prvotno služijo kot prostor, v katerem se lahko skrije naravni, a intimni dogodek. Vendar so to demokratični kraji. Na eni strani je to sam razlog, njegov civilizacijski in kulturni vidik. Po drugi strani pa sta zelo značilni tudi oblika in oblikovanje. Zame so to tudi simboli podeželja.
Že več let fotografiram stranišča na štrbunk. Ponekod propadejo, ponekod najdete povsem nove. V preteklosti ga je zlahka izdelala ena, morda dve osebi. Ko je bil zgrajen, so ga ljudje poskušali prilagoditi svojemu okusu. Obstajajo precej smešna stranišča, pa tudi zelo posebna. Vsakdo ima malo individualnega okusa, zaradi katerega je lahko bolj ali manj enaka struktura ali zunanja oblika bolj osebna.
Kakšna je njegova simbolika?
Če stranišče simbolizira podeželje, je alegorija mesta in baroka Rim. Če je “Budi” (iz madžarščine sekret) simbol nečesa povsem naravnega, je barok simbol abstraktnega, vzvišenega in duhovnega. Barok je zelo hierarhičen in pompozen. Te koncepte poskušam primerjati.
To delo je bilo sestavljeno iz stilizirane, pomanjšane različice portala cerkve Sant’ Andrea al Quirinale v Rimu in pravega zunanjega stranišča. (To je kopija gospodarskega poslopja z opuščenega območja Kisrécse, županija Zala, Madžarska, v merilu 1:1).
Ali bo to stalna namestitev?
Ne, instalacija je bila v Gornji Radgoni postavljena zaradi festivala Cest’Art in bo tam stala do konca avgusta. (To umetniško delo je nameščeno na ploščah kot pohištvo IKEA, zato ga je enostavno prenašati.) Nato bi rad to delo prenovil in ga prodal.
Likovna razstava Norberta Totha je bila sicer s strani občinstva zelo dobro obiskana in sprejeta. Umetnik se je na CestArt festvalu 2022 v Sloveniji predstavil prvič.