Če ste med tistimi vozniki, ki imajo v lasti (nekoliko novejši) avtomobil z dizelskim motorjem, potem ima vaše vozilo skoraj zagotovo vgrajen tako imenovanI DPF filter oziroma filter trdih sajastih delcev. Tovrstni filtri, katerih namen je zbiranje in izločanje trdih delcev, ki nastajajo pri izgorevanju dizelskega goriva in so škodljivi za ljudi, so obvezni od leta 2009, od uvedbe emisijskega standarda EURO 5.

Kako filter deluje? Med počasno (mestno) vožnjo zbira proizvedene trde delce (v obliki saj in pepela), ki nato ob višjih obratih in ob višji temperaturi motorja zgorijo (v ogljikov dioksid in vodo), filter pa se na tak način očisti. Težava nastane, če avtomobil vozimo na kratke razdalje z nizkimi hitrostmi. V takšnem primeru lahko pride do zamašitve filtra in slabšega delovanja motorja. Filter se lahko zamaši tudi v primeru pomanjkljivega in neustreznega vzdrževanja, zaradi uporabe neustreznega motornega olja, slabega goriva, pogoste vožnje z nizko ravnjo goriva v posodi, … V nekaterih primerih, če se je opozorilna lučka prižgala nedolgo nazaj, lahko to odpravimo tako, da avtomobil spravimo na višje obrate (npr. vožnja po avtocesti), kar bo pripomoglo k regeneraciji filtra.

Foto: Motorevija AMZS

Foto: Motorevija AMZS

Foto: Motorevija AMZS

“Kakršnakoli manipulacija z opremo vozila, ki je neskladna z navodili izdelovalca oziroma zakonodajalca, je nedopustna in nesprejemljiva”

Obstajajo sicer različni postopki za naknadno regeneracijo filtra, v skrajnih primerih je potrebna njegova menjava, kar nas bo precej udarilo po žepu. Zato se nekateri vozniki odločijo za skrajni ukrep –  z izpušnega sistema namreč povsem odstranijo filter trdih delcev, kar pa je nezakonito. Na takšno neodgovorno dejanje, ki pa se v praksi menda vedno pogosteje pojavlja, opozarja Jurij Kočar, vodja AMZS asistenčnega centra: “Kakršnakoli manipulacija z opremo vozila, ki je neskladna z navodili izdelovalca oziroma zakonodajalca, je nedopustna in nesprejemljiva, sploh če gre na račun varnosti, zdravja ali okolja.”

Jurij Kočar

Ob zmerni zasičenosti filtra pomaga 20- do 30-minutna enakomerna vožnja

Kaj torej naj naredimo, ko se v našem vozilu ob zamašitvi DPF filtra prižge rumena opozorila lučka? Kočar odgovarja: “Izdelovalci vozil v navodilih za uporabo opredeljujejo ravnanje voznika v primeru opozorilnih lučk. Ravnanje v zvezi s filtrom trdih sajastih delcev in z njim povezanih opozoril ima običajno svoje poglavje, v katerem so navodila, kdaj in kako lahko filter očistimo sami oziroma kdaj je treba avto peljati v servisno delavnico ali celo menjati DPF filter.” Kot še pravi naš sogovornik, je ob zmerni zasičenosti DPF filtra največkrat potrebna 20- do 30-minutna enakomerna vožnja. Tedaj so izpolnjeni pogoji za spontano regeneracijo, ki poskrbi, da prestrežene saje v filtru izgorijo. Če je zasičenost filtra prevelika, je potreben obisk servisne delavnice in tako imenovana prisilna regeneracija DPF filtra, če ne celo njegova obnova oziroma menjava.

Foto: Motorevija AMZS

Nekatere države so na lastno pobudo uvedle dodatne merite števila trdih delcev

Francu Zajcu, vodji AMZS tehničnega centra, smo zastavili vprašanje, ali drži, da z obstoječimi postopki in opremo za merjenje količine in vsebnosti izpušnih plinov na rednih tehničnih pregledih skoraj ni mogoče odkriti dizelskih vozil z okvarjenimi ali odstranjenimi filtri trdnih delcev. “Za kontrolo emisij izpušnih plinov pri dizelskih motorjih se na tehničnih pregledih v Sloveniji uporablja predpisana oprema, ki pa pri sodobnih EURO 5 in EURO 6 dizelskih motorjih zaradi premajhne občutljivosti večinoma ne omogoča odkrivanja okvarjenih ali odstranjenih filtrov trdnih delcev, če je bila izvedena manipulacija, zaradi katere diagnostični sistem vozila ne zazna napake. Enako opremo predpisuje tudi evropska direktiva, ki sicer določa minimalni obseg tehničnega pregleda. Belgija je zato na lastno pobudo v lanskem letu uvedla dodatno meritev števila trdnih delcev, predvidoma v letošnjem letu pa bosta to meritev v obseg tehničnega pregleda vključili še dve evropski državi – Nemčija in Nizozemska. To je bilo mogoče šele po tem, ko so posamezni izdelovalci opreme na trgu ponudili ustrezno odobrene naprave za merjenje števila trdnih delcev.”

Franc Zajec

In kdaj  bomo v Sloveniji uvedli dodatne meritve s tako imenovanimi števci trdih delcev? “Predvidoma v letošnjem letu bo posodobljena evropska direktiva za tehnične preglede, v kateri bo skoraj zagotovo predpisana meritev števila trdnih delcev pri EURO 5 in EURO 6 dizelskih motorjih. Posledično bo ta postopek v določenem roku, ki bo omogočal pooblaščenim organizacijam, ki izvajamo tehnične preglede, nabavo naprav in nadgradnjo preizkuševalnih stez, vključen v obvezni tehnični pregled tudi v Sloveniji,” še pravi Zajc.