Potrošniške organizacije in avtomobilski klubi med testom pnevmatik med drugim ocenijo tudi njihovo trpežnost. Kot je zapisano na spletni strani Skupne službe varstva okolja (SSVO) pri testih upoštevajo debelino profila, “tokrat pa so k tej problematiki pristopili z druge strani, izračunali so, koliko gumenih delcev odpade s pnevmatik med vožnjo,” so še zapisali.

S pomočjo testa so strokovnjaki ugotovili, da avtomobili z velikimi platišči hkrati povečujejo lastniške stroške in onesnaževanje s trdnimi delci, saj se večje pnevmatike bolj obrabljajo. Na AMZS so ob tem izpostavili, da so z vidika obrabe pnevmatik manj učinkoviti tudi električni avtomobili. “Čeprav nimajo izpuha, zaradi velike lastne teže in obilice motornega navora bolj obrabljajo pnevmatike in posledično izpod koles pridelajo več gumenih delcev,” so pojasnili v sporočilu za javnost.

Ti dejavniki vplivajo na obrabo pnevmatik

Analizo obrabe pnevmatik smo izvedli na vzorcu več kot 200 pnevmatik, preizkušenih na zadnjih testih. Poleg tega so strokovnjaki analizirali tako letne kot zimske in celoletne pnevmatike različnih velikosti.

Kot je za nas pojasnil Boštjan Okorn iz Zveze potrošnikov Slovenije, vpliva na obrabo oziroma količino odpadlih delcev velikost pnevmatik, pri večjih pnevmatikah jeje odpadlih delcev več. Predvsem pa vpliva uporabljena gumena zmes, ki je odvisna od proizvajalca. “Manj na količino odpadlih delcev vpliva sezonskost pnevmatike, seveda, če pnevmatike pravočasno zamenjamo in v sezoni uporabljamo prave pnevmatike,” je za nas pojasnil Okorn ter dodal, da če uporabljamo zimske pnevmatike tudi v toplejših dnevih ali celo poleti, se njihova obraba bistveno poveča. Zato je pomembno, da sledimo sezoni in pnevmatike pravočasno zamenjamo.

Med samo menjavo gum se mikroplastike s pnevmatik ne izloča.

Pnevmatike se bolj obrabljajo na poškodovanem cestišču, prav tako je obraba večja na betonski podlagi. Gostota prometa na obrabo pnevmatik vpliva, če je potrebno veliko speljevanja in zaviranja: “A v tem primeru je obraba še bolj odvisna od voznika. Če to počne sunkovito, se obraba poveča.”

Foto: Obraba pnevmatik, Zveza potrošnikov Slovenije

Na mikroplastiko smo pozorni šele v zadnjem času

Kot je poudaril strokovnjak, je mikroplastika globalni problem, “ki mu nekaj več pozornosti namenjamo šele v zadnjem času”. Mikroskopsko, majhne plastične delce, so strokovnjaki našli tudi v najbolj odmaknjenih delih in morjih sveta. “Nahajajo se v vodi, a tudi v zemlji in skupaj s hrano pridejo tudi v človeka. Težava so lahko posebej majhni delci, ki lebdijo v zraku in zaidejo v dihalne poti.”

Kar se tiče delcev pnevmatik, pa so na splošno najbolj kritični deli ob cesti, ne glede na to, ali so v mestu ali na podeželju.

Na zdravje človeka vplivajo posebej manjši delci

Večji delci mikroplastike se v človeku načeloma ne nalagajo, saj jih sproti izločimo. Težavni so lahko manjši delci, in sicer tisti, ki so manjši od 150 mikronov. “Ti delci lahko bi lahko prehajali črevesno steno, dosegali druga tkiva in tako vplivali na zdravje. Po podatkih berlinske tehnične univerze je 80 odstotkov delcev pnevmatik velikih od 100 do 500 mikronov, 18 odstotkov je takšnih med 50 in 100 mikronov, le dva odstotka je manjših od 50 mikronov.”

Tako lahko sami poskrbimo, da v okolje ne pride veliko mirkoplastike

Na obrabo pnevmatike najbolj negativno vplivajo masa avtomobila, velikost pnevmatik, športnejša vožnja, pa tudi športna nastavitev podvozja, višja hitrost, nepravilni tlak v pnevmatikah in napake na podvozju. “Enakomerna vožnja poskrbi, da je obraba manjša, prav tako tudi pravočasna menjava pnevmatik pred sezono. Na voljo so pnevmatike z manjšo obrabo, te priporočamo predvsem tistim, ki prevozijo veliko kilometrov,” je zaključil strokovnjak.