Kot so nam sporočili iz Ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti (MDDSZ), je v Podravju do subvencije vrtca bilo septembra 2021 upravičenih okoli 10.850 družin oziroma 14,7 odstotka vseh družin. Med upravičenci do subvencije so največkrat dvostarševske družine z dnema otrokoma. Do otroškega dodatka je pri nas upravičenih 27.726 družin oziroma 33.696 otrok.
Na ravni celotne Slovenije je do otroškega dodatka upravičenih 186.016 družin. Do subvencije vrtca je bilo septembra 2021 upravičenih okoli 73.700 družin oziroma 88. 000 otrok.
Kakšne spremembe prinese predlog ministra?
Janez Cigler Kralj, minister za delo, družino in socialne zadeve bo vladi predlagal, naj se premoženje neha upoštevati pri izračunavanju pravice do otroškega dodatka in subvencije vrtca. Na MDDSZ opozarjajo, da razpolagajo samo s podatkom za celotno Slovenijo, skupaj z oceno vpliva predloga neupoštevanja kadrovskih štipendij in dohodkov dijakov in študentov kot dohodek v celoti pri vseh pravicah iz javnih sredstev ter otroškega dodatka kot dohodek pri pravici do državne štipendije.
Zaradi umika upoštevanja premoženja, otroškega dodatka kot dohodek pri pravici do državne štipendije ter neupoštevanja kadrovskih štipendij in dohodkov dijakov ter študentov kot dohodek bo višji otroški dodatek prejelo 3.382 družin, pri znižanem plačilu vrtca bo na boljšem za en dohodkovni razred okoli 2.000 družin.
Tako se določi, kdo je upravičen dodatka in subvencije
Za izračun otroškega dodatka se upoštevajo dohodki in premoženje skladno z določbami Zakona o uveljavljanju pravic iz javnih sredstev. Višina otroškega dodatka se določi glede na uvrstitev družine v dohodkovni razred, ki je določen v nominalnih mejah. “Glede na število otrok se skupna višina otroškega dodatka določi za vse otroke, ki so upravičeni do otroškega dodatka, tako da se seštejejo posamezni zneski otroških dodatkov za vsakega otroka,” so nam pojasnili na ministrstvu.
Višina plačila vrtca pa je odvisna od ugotovljenega materialnega položaja (dohodkov in premoženja), deljenega s številom oseb in posledično uvrstitve v dohodkovni razred ter tudi števila otrok v družini.
Če sta 2 otroka hkrati v vrtcu, so starši za mlajšega otroka od 1. septembra 2021 v skladu z novelo Zakona o vrtcih oproščeni plačila vrtca v celoti. Prav tako so starši v skladu z novelo Zakona o vrtcih oproščeni plačila za vrtec tudi za tretjega in vsakega nadaljnjega otroka iz iste družine, ne glede na to, ali je v vrtec vključen hkrati s svojim sorojencem.
Upošteva se dohodek vlagatelja in družinskih članov
Skladno z 10. členom Zakon o uveljavljanju pravic iz javnih sredstev (ZUPJS) se poleg vlagatelja pri ugotavljanju materialnega položaja upošteva zakonec oziroma oseba, s katero vlagatelj živi v zunajzakonski skupnosti, ki je po predpisu, ki ureja zakonsko zvezo in družinska razmerja, v pravnih posledicah izenačena z zakonsko zvezo oziroma oseba, s katero vlagatelj živi v registrirani istospolni partnerski skupnosti ter otroci in pastorki, ki so jih vlagatelj dolžni preživljati.
Skladno z 12. členom ZUPJS se v dohodek, ki se upošteva, štejejo dohodki in prejemki vseh oseb, ki se upoštevajo v skladu z 10. členom istega zakona.
Dohodki, ki se upoštevajo:
- obdavčljivi dohodki po zakonu, ki ureja dohodnino in ki niso oproščeni plačila dohodnine
- pokojninske rente in odkupne vrednosti, izplačane skladno z zakonom, ki ureja prvi pokojninski sklad Republike Slovenije ter dodatne starostne pokojnine na podlagi zakona, ki ureja pokojninsko in invalidsko zavarovanje
- dohodki, razen povračil stroškov, prejeti na podlagi pogodbe o prostovoljnem služenju vojaškega roka
- preživnina, nadomestilo preživnine in drugi prejemki, prejeti na podlagi izvršilnega pravnega naslova z namenom kritja življenjskih stroškov
- nagrada skrbniku skladno z zakonom, ki ureja zakonsko zvezo in družinska razmerja
- plačilo dela rejniku, ki se izplačuje iz proračuna skladno z zakonom, ki ureja rejniško dejavnost
- starševski dodatek
- otroški dodatek brez dodatka za enostarševsko družino in brez dodatka za otroka, ki ni vključen v vrtec, zmanjšan za 20 % višine otroškega dodatka za prvega otroka iz prvega dohodkovnega razreda
- denarna socialna pomoč, razen izredna denarna socialna pomoč
- varstveni dodatek
- državna štipendija, zmanjšana za znesek, ki je enak dodatku za bivanje, dodatku za uspeh ter dodatku za štipendiste s posebnimi potrebami
- dodatek za aktivnost po predpisih, ki urejajo zaposlovanje
- dodatek k pokojnini po zakonu, ki ureja zagotavljanje socialne varnosti slovenskim državljanom, ki so upravičeni do pokojnin iz republik nekdanje SFRJ
rente iz življenjskega zavarovanja po zakonu, ki ureja zavarovalništvo- veteranski dodatek po zakonu, ki ureja področje vojnih veteranov
- invalidski dodatek in družinski dodatek po zakonu, ki ureja področje vojnih invalidov, ter nadomestilo za invalidnost po zakonu, ki ureja družbeno varstvo duševno in telesno prizadetih oseb
- sredstva za nego in pomoč ter druge oblike denarnih nadomestil, ki jih dobiva oseba, za katero skrbi oseba, ki se upošteva pri ugotavljanju materialnega položaja, v polovični višini prejetih sredstev
- prejemki za delo pripornikov in obsojencev
- pomoči v obliki denarnih sredstev, ki jih socialno ali drugače ogrožene osebe prejmejo od organizacij, ki imajo skladno z zakonom status humanitarne organizacije in od organizacij, ki imajo skladno z zakonom status invalidske organizacije
- pomoči v obliki denarnih sredstev, ki jih pomoči potrebne osebe prejmejo od dobrodelnih ustanov, zmanjšane za višino minimalnega dohodka, ki bi pripadal posamezni osebi, če ne bi imela drugih dohodkov, razen pomoči v obliki denarnih sredstev, za katere dajalec sredstev opredeli namen porabe
- plačila za vodenje knjigovodstva na kmetijah po uradni metodologiji Evropske unije za zbiranje računovodskih podatkov o dohodkih in poslovanju kmetijskih gospodarstev, ki so namenjena vodenju knjigovodstva v povezavi z opravljanjem osnovne kmetijske in osnovne gozdarske dejavnosti
- dohodki, prejeti na podlagi pogodbe o vojaški službi v rezervni sestavi, razen nadomestila plače oziroma izgubljeni zaslužek ter razen dohodkov za čas opravljanja vojaške službe
- dohodki, prejeti na podlagi pogodbe o službi v Civilni zaščiti, razen nadomestila plače
- obdavčljivi dohodki po zakonu, ki ureja davke na dobitke pri klasičnih igrah na srečo
Po 17. členom ZUPJS se upošteva naslednje premoženje, ki je v lasti vlagatelja oziroma njenih družinskih članov.
Tako se upošteva še:
- nepremično premoženje
- osebna in druga vozila
- vodna plovila
- lastniški deleži gospodarskih družb ali zadrug
- vrednostni papirji
- denar na transakcijskem ali drugem računu, hranilne vloge in druga denarna sredstva po izjavi posameznika, kot so na primer prihranki
- drugo premično premoženje, kot so na primer umetniška dela
Premoženje se upošteva tako, da se skupna vrednost premoženja, ki se upošteva po ZUPJS, najprej zniža za 48 osnovnih zneskov minimalnega dohodka oziroma 19.304,64 evra. Kar ostane, se upošteva tako, da se ugotovljeni dohodki povečajo za fiktivno določen dohodek, in sicer v višini letnega zneska obresti, izračunanih od vrednosti premoženja. Pri tem se upošteva povprečna letna obrestna mera gospodinjstva za vezane vloge nad enim letom do dveh let za leto pred vložitev vloge po podatkih Banke Slovenije. Če med vložitvijo vloge podatek o tej obrestni meri še ni na voljo, se upošteva podatek za predpreteklo leto.