Avtomobilski trg se v tem času sooča z velikimi težavami. Ne samo, da so se podražili novi in posledično tudi rabljeni avtomobili in da so se dobavni roki vozil močno podaljšali, višje so tudi cene rezervnih delov za avtomobile. Po drugi strani pa se v avtomehaničnih delavnicah srečujejo še s pomanjkanjem ustreznega kadra, kar so nam potrdili tudi v Avtoservisu Grega v Lenartu. “Že nekaj časa prek vseh možnih kanalov iščemo strokovno usposobljene avtomehanike. Pa jih ne najdemo, vsaj ne takih kvalitetnih, ti, tako se zdi, delajo v domačih delavnicah. V tem trenutku nujno potrebujemo še vsaj dva avtomehanika. Mislim, da je pomembnost tega poklica mladim premalo predstavljena, zato se jih tudi tako malo vpiše v te srednješolske programe,” nam razlaga Gregor Lužnik, lastnik omenjenega avtoservisa, ki se je uspel v zadnjih letih zaradi dobrega dela uveljaviti na širšem slovenjegoriškem območju. Pove še, da so zaradi pomanjkanja zaposlenih že prisiljeni zmanjševati število strank, po drugi strani pa so se precej povečale čakalne dobe. Seveda si želijo, da bi lahko ustregli vsem, kar pa ob takšnem številu zaposlenih ni vedno mogoče.
Začel je v domači delavnici, največ pa je odnesel od mojstra Damiša
Svojo uspešno poklicno zgodbo je Gregor Lužnik začel pisati leta 2007, ko je uradno ustanovil podjetje. Že prej je znanje iz srednje šole nadgrajeval v domači garaži v Spodnjih Žerjavcih, nato je vzel v najem manjšo delavnico na Industrijski ulici v Lenartu, od leta 2015 pa dejavnost opravlja v novozgrajenem objektu v lenarški industrijski coni. Kot pravi, mu ni bilo nič položeno z zibelko, saj je bil prvi v družini, ki se je začel ukvarjati z avtoservisno dejavnostjo: “Že od malih nog sem se rad zadrževal v delavnici. Na začetku sem popravljal mopede in motorje, potem sem začel z avtomobili. Ves čas pa sem se dodatno izobraževal, kar počnem še danes. Največ pa sem odnesel od mojstra Damiša, pri katerem sem bil vajenec že v času, ko sem obiskoval srednjo strojno šolo v Mariboru, tam sem bil vedno tudi v času počitnic. Vsega skupaj tri leta. Hkrati pa sem znanje pridobival doma, ko sem razstavljal motorje in okvare poskušal za vsako ceno popraviti. To je tudi moj nasvet vsem, ki se podajajo na to pot. Vedno se izobražuj, poskušaj in raziskuj, kajti pri tem poklicu na koncu šteje le kvaliteta.”
Vedno se izobražuj, poskušaj in raziskuj, kajti pri tem poklicu na koncu šteje le kvaliteta.
“Biti mehanik v tem sodobnem času res ni lahko, saj moraš imeti ogromno znanja, biti moraš zelo iznajdljiv ter spreten. Imeti moraš tudi ogromno orodja. Najbolj ga veseli, ko lahko odkrije in popravi težavo, ki jo je pred tem proučevalo že več mehanikov.”
V delavnici bi potreboval vsaj pet zaposlenih avtoserviserjev
V prejšnji delavnici je imel Gregor, ki pred svojim s.p-jem ni bil nikjer zaposlen, dve avtomobilski dvigali, v sedanji jih ima pet, zato potrebuje vsaj toliko zaposlenih, da bi lahko zadovoljil vse stranke. Trenutno pa njegovo ekipo sestavljajo zgolj trije, občasno si pomaga še s kakšnim dijakom. Je pa tako, da dijaki, kolikor jih pač je na voljo, niso trajna rešitev, saj so se septembra znova vrnili v šolo. V najboljših časih, ko jih je bilo v delavnici pet, so uspeli dnevno poservisirati tudi do 30 vozil, in to ne le osebnih avtomobilov, temveč tudi kombiniranih vozil. Opravlja namreč tudi servise voznega parka za več gradbenih in drugih podjetij.
Velikokrat se zgodi, da vozniki pokličejo zadnji trenutek in želijo imeti storitev opravljeno takoj
Največji naval v avtomehanične delavnice je običajno takrat, ko vozniki ugotovijo, da je potrebno na vozilu opraviti tehnični pregled. Pri tem želi Gregor opozoriti, naj lastniki vozil v delavnico ne pokličejo zadnji trenutek, temveč vsaj nekaj tednov prej, saj je mogoče vsakoletni servis vozila načrtovati v naprej. Drugače je z okvarami, ki se pojavijo v vmesnem obdobju, in o katerih avtomobil, velja za sodobnejša vozila, voznika opozori prek opozorilnih lučk, ali pa lastniki avtomobilov sami med vožnjo zaznajo kakšno napako. V takšnih primerih je pomembno, da vozniki nemudoma pokličejo v delavnico, saj se prepogosto dogaja, da z vožnjo nadaljujejo, velikokrat celo kdo ostane na cesti. Posledično so stroški popravil bistveno višji, kot bi bili sicer. “Vsaka prižgana lučka, tudi če je samo rumena, pomeni določeno opozorilo, ki ga ne smemo ignorirati.”
Pri tem želi Gregor opozoriti, naj lastniki vozil v delavnico ne pokličejo zadnji trenutek, temveč vsaj nekaj tednov prej, saj je mogoče vsakoletni servis vozila načrtovati v naprej.
Ker se bliža obdobje, ko bomo morali na jeklenih konjičkih zamenjati gume, ne bo odveč opozorilo, naj vozniki na menjavo ne čakajo do zadnjega trenutka, temveč naj menjavo naročijo nekaj tednov prej. “Tudi nas večina voznikov za menjavo gum pokliče 14. ali 15. novembra oziroma tisti, ki delajo v Avstriji, konec oktobra, saj je tam zimska oprema obvezna s 1. novembrom. Zamudniki pa pokličejo, ko pade prvi sneg.”
Med najpogostejše okvare sodijo sistemi, povezani z ekologijo
In katere so najpogostejše okvare na vozilih? “Vse tisto, kar je povezano s skrbjo za okolje, torej DPF filter, EGR ventil ter AdBlue sistemi. Praviloma so s popravili oziroma zamenjavo teh sistemov povezani visoki stroški. Pogoste okvare so tudi na pogonskih sistemih (jermeni, verige), za katere ugotavljamo, da imajo pri novih vozilih velikokrat krajšo življenjsko dobo od tiste, ki jo zagotavlja proizvajalec. Opažam pa tudi, da je v novih avtomobilih preveč elektronskih komponent, ki so preobremenjene. V novih modelih navadnih gumbov praktično ni več, vsi sistemi so upravljani prek zaslona na dotik, kar zlasti starejšim voznikom povzroča nemalo težav. Zgodilo se je že, da voznik, ker v avtu ni bilo klasičnega gumba, ni znal prižgati klime.”
V novih modelih navadnih gumbov praktično ni več, vsi sistemi so upravljani prek zaslona na dotik, kar zlasti starejšim voznikom povzroča nemalo težav.
Gregor pa opozarja na še en pojav, ki ga zaznavajo v delavnici. Še vedno se najdejo vozniki, ki, kljub pomanjkljivem znanju, sami kaj postorijo v motorju, njihovo nestrokovno delo pa potem sanirajo v delavnici. “Zgodi se, da zaradi nestrokovnega posega povzročijo dodatno škodo. Opažamo, da se lotevajo popravil motorja, menjave pogonskega jermena in verige brez ustreznega specialnega orodja, menjave zavornih diskov in ploščic, tudi elektronske ročne zavore, za popravilo katere potrebujemo posebno diagnostično opremo. V naši delavnici res ogromno vlagamo v nakup orodja, s katerim si olajšamo delo in ga tudi hitreje opravimo.”
Ne samo, da so se cene rezervnih delov za avtomobile povišale, otežena je tudi njihova dobava. Zato se v avtomehaničnih delavnicah poslužujejo več različnih dobaviteljev, da zagotovijo pravočasen prihod delov. Gregor pri tem poudarja, da v njihovi delavnici uporabljajo dele srednjega in višjega ranga, dogaja pa se, da stranke same zagotovijo dele, ki so praviloma cenejši, v tem primeru jim po vgradnji ne morejo nuditi jamstva. “Moj nasvet je, da pri olju, oljnem in naftnem filtru, zavorah in še kje ne varčujemo. Nenazadnje zavore odločajo o tem, ali bomo uspeli avto ustaviti ali ne.”
V zadnjem obdobju vedno večjo težavo predstavljajo kune, ki povzročajo ogromno škode na kablih in ceveh, najpogosteje so njihova tarča sonde za izpušne sisteme. Najučinkovitejši ukrep zoper njih, se pošali, je zaprta garaža.
Bil je med finalisti izbora za mehanika leta
V letu 2018 je Gregor Lužnik, ki zase pravi, da je deloholik, sodeloval v izboru za mehanika leta, ki sta ga pripravila Žurnal24 in specializirana revija Mehanik in voznik. Njegove stranke so ga z glasovanjem uvrstile med osem finalistov, ki so se v finalu v šest ur dolgem izzivu preizkusili v teoretičnem znanju in praktičnih sposobnostih na Strokovnem izobraževalnem centru Ljubljani. Naš sogovornik je pokazal zavidljivo znanje, vendar se ni uspel prebiti med prve tri. Ta izbor in kvalitetno delo sta pripomogla, da se ljudje vedno znova vračajo k njim. Ob koncu Gregor dodaja, da tako daleč ne bi prišel brez strank, ki so mu zveste že vse od njegovih vajeniških časov naprej.