Vse kaže na to, da bomo kmalu morali ponovno preživeti še eno recesijo, ob tem pa smo strokovnjakom zastavili vprašanje, kam je v tem hipu najpametneje vložiti naš denar, kakšnim nakupom se je dobro izogniti in ali je sedaj pravi čas za sklenitev kredita.

Z nami sta spregovorila direktorica Finančne hiše, mag. Karmen Darvaš, uni.dipl.ekon., ki je razložila, kam je sedaj pametno vlagati denar in kakšnim nakupom se je glede na ohlajajoč trg dobro izogniti, ter strokovnjak za avtomobile, Mariborčan Jure Radmilovič iz podjetja TJT Mobil, ki odgovarja, kakšen nakup avtomobila se nam v tem hipu najbolj izplača. Našli boste tudi odgovor na vprašanje, ali je sedaj dobro najemati kredit.

Govori se, da prihaja kriza. Je to nastavljeno za potrebe nekih tretjih oseb ali gre za dejansko krizo, ki se v svetu pozna že sedaj?

Darvaševa pojasnjuje, da se gospodarstva dejansko ohlajajo, saj BDP pada. Po tolikih letih prosperitete gospodarstva je logično, da je čas za krizno obdobje. Morda ne tako hudo kot je bilo leta 2008, a vendar, po vseh zakonitostih sledi ohlajevanje gospodarstva. Ali bo to vodilo v recesijo, bo jasno najkasneje konec leta. Če bo padla Nemčija v recesijo, kar bo znano jeseni, bo tudi Slovenija, saj smo odvisni od nemškega trga. Morda z zakasnitvijo, a vendar bo.

Recimo, da ima oseba na banki neko premoženje, kakih 100.000 evrov. Kako lahko v tem trenutku najbolje unovči ta denar? Česa sedaj ni priporočljivo kupovati?

Darvaševa razlaga, da se trenutno nahajamo v precej čudnem obdobju, ko lahko na banki dobimo tako rekoč nič obresti za vezavo prihrankov, v povprečju zgolj 0,2 odstotka letno. “Kar pomeni – če upoštevamo letno inflacijo – da so komitenti na banki v dejanskem minusu. Ob tem ne gre spregledati dejstva, da že številne evropske države zaračunavajo ležerine tudi fizičnim osebam, kar pomeni, da je samo vprašanje časa, kdaj se bo to uvedlo tudi v Sloveniji.

V Mariboru kmalu kar 1200 novih stanovanjskih enot, a kdo jih bo kupil?

Po drugi strani se tega denarja ne izplača investirati v nakup nepremičnin, saj so trenutno precenjene. Trg nepremičnin miruje že leto dni. Prodaja nepremičnin se je zaustavila, kar pomeni, da so tudi kupci, ne glede na zelo ugodna posojila, dovolj seznanjeni z dejstvom, da so nepremičninske cene dosegle vrh. Slednje lahko opazimo tudi v Mariboru, kjer je naenkrat ogromno novogradnje, na območju Radvanja in Studencev bo do leta 2022 kar 1200 novih stanovanjskih enot, za katere pa je treba odšteti vrtoglave vsote, ki so precej netipične za mariborsko območje.

“Po drugi strani se tega denarja ne izplača investirati v nakup nepremičnin, saj so trenutno precenjene.”

Nepremičninski trg se ohlaja, cene nepremičnin bodo sčasoma padle

Počakati bo treba na korekcijo nepremičninskega trga. Ohlaja se že leto dni, v letošnjem letu je promet nakupov in prodaj zelo padel. Na trg pa prihajajo novogradnje, kar pomeni, da bo ponudba presegla povpraševanje, je jasna Darvaševa. “Ti pokazatelji kažejo torej, da bodo cene nepremičnin padle. Zatorej je treba čakati. Kako dolgo? Nehvaležno je to napovedovati.”

Na trg prihajajo novogradnje, kar pomeni, da bo ponudba presegla povpraševanje.

Gospodarsko vzdušje v Avstriji in Nemčiji je že precej pesimistično, zato je vse odvisno od nadaljnjih razpletov. “Nemško gospodarstvo lahko zdaj zdaj konča v recesiji,” meni direktorica Finančne hiše. V drugem četrtletju se je bruto domači proizvod (BDP) v primerjavi s prvim skrčil za 0,1 odstotka. Za tretje četrtletje prav tako ne kaže najbolje, saj izvoz, proizvodnja in nemško gradbeništvo pešajo. “To pa je opozorilo tudi za nas, saj smo odvisni od nemškega, avstrijskega gospodarstva.”

Lahko se odločimo za naložbo v vzajemne sklade

Darvaševa tako ponuja alternative, kot je dolgoročna naložba v vzajemne sklade. Izberemo lahko med globalno delniškimi ali obvezniškimi skladi. Pa vendar se tovrstna naložba prav dosti ne razlikuje od naložbe v nepremičnino, saj so možna vmesna nihanja na trgu. Če bo prišlo do korekcij ali celo do krize, bodo tudi te naložbe z negativnim trendom.

“Trenutno, dokler ni ležernin na bančnem depozitu, se naj sredstva hranijo na banki, nato pa se naj po korekciji nakupijo ali delniški skladi ali pa po temeljiti korekciji nepremičninskih cen mala stanovanja, najbolje enosobna, ki dosegajo najvišje cene oddaj v najem in prinašajo donose med 6 in 8 odstotkov letno,” svetuje Darvaševa.

Kaj pa krediti? Se jih trenutno, glede na domneven prihod krize, izplača najemati?

Po nasvetu Darvaševe je sedaj pravi čas za najemanje kreditov, “saj še nikoli v zgodovini ni bi denar tako poceni kakor je danes.” Splača se najemati po fiksni obrestni meri, se pogajati z banko za čim nižjo fiksno obrestno mero. Na tak način si zagotovimo dolgoročno fiksno ceno kapitala. Vendar, če nimamo potrebe po denarju, ni smotrno v brezglavo in brezciljno najemanje kreditov, kljub rekordno nizkim obrestnim meram.

Še nikoli v zgodovini ni bi denar tako poceni kakor je danes.

Nakup avtomobila: Se dizlom napoveduje konec? Kaj torej kupiti?

Darvaševa meni, da so za nakup električnih avtomobilov možne državne subvencije, ki jih je smiselno izkoristiti. V avtomobilski industriji je prišlo do precejšnje ohladitve, ki jo napoveduje tudi vse pogostejši nakupi rabljenih in vse manj nakupov novih vozil. “Do ohladitve je prišlo tudi zato, ker se potrošnik zaveda, da ni smiselno vozni park zamenjati na vsaki dve leti,” še meni. Po njenem je razvoj električnih avtomobilov šele v začetku, zato še nimajo dovolj privržencev, sledilcev. “Potrebno bo prebiti kritično mejo zgodnjih adapterjev, nato pa bo sledila masa sledilcev. Zato tudi ostali trenutno ne kupujejo dizlov, saj se jim napoveduje konec.”

Prihaja nov dizelski motor z manj izpusti

Mariborčan Jure Radmilovič, ki na Ptuju vodi podjetje TJT Mobil pa je za naš medij povedal, da avtomobili na dizel še vedno držijo ceno in to navkljub lanskim napovedim, ki so dizlu zaradi močnega onesnaževanja ozračja napovedovali konec. Po njegovem poraba v primerjavi z bencinom še vedno pretehta na stran dizla, dizelski avtomobili imajo tudi precej večjo moč, kar se pozna zlasti, ko avtomobil vleče kakšno prikolico. “Novi bencinci sicer imajo turbino, nimajo pa navora in prave moči,” pojasnjuje Radmilovič. Različna podjetja, omeniti velja Magno in Bosch, sicer razvijajo nov dizelski motor, ki omogoča precej manjše emisije, in sicer 12-30 miligramov emisij na kilometer in prav slednje bi lahko dizelske avtomobile držalo nad vodo.

Od leta 2021 naprej bodo mejo izpustov avtomobilskih emisij spustili na 94 miligramov dušikovih oksidov na kilometer, povprečni izpust v Sloveniji leta 2017 pa je bil 118,4 miligramov.

Izplača se investirati v “Nemce” in hibride

Po njegovem se najbolj izplača kupiti znamko, ki drži ceno, torej nemške znamke, kot so Volkswagen, Škoda, Mercedes, BMW, Audi, medtem pa naj bi francoskim znamkam zelo padla prodaja in tudi zaupanje ljudi. Trenutno se ljudje najbolj odločajo za nakup enoprostorca ali SUV-a. Vsekakor pa se ne izplača kupovati novega, ampak vsaj leto ali dve stari avtomobil, saj je cena v tem času lahko kar za polovico manjša.

“Mislim, da se električni avtomobili v tem momentu ne bodo obnesli, saj države niti nimamo toliko električne moči, da bi poleg vseh potreb po elektriki oskrbovali še električne avtomobile.”

Minus je tudi pomanjkanje elektro polnilnic, ki obenem vzamejo še celo večnost, preden je baterija docela napolnjena. Precej boljša izbira je zato izbira hibridnih avtomobilov, pri katerih prav tako dobimo državno subvencijo. BMW je prav iz zgoraj navedenih razlogov opustil izdelavo električnih avtomobilov in svojo pozornost usmeril v izdelavo plug-in hibridov, ki omogočajo nizki ogljični odtis in nizko porabo, pa vendar so cenovno precej dražji.