Na Alma Mater Europaea ECM že več let deluje INFO INPEA točka za varovanje zdravja in zaščito pravic starejših odraslih. Letos so si zadali cilj, da na novo definirajo oziroma redefinirajo Odlok o območju za pešce v Mestni občini Maribor. Na to temo smo govorili z Borutom Ambrožičem, vodjo INFO INPEA točke.

Poškodbe na območjih za pešce v Mariboru

"Z redefinicijo Odloka o peš coni bi pripomogli k bolj odgovornemu gibanju v samem centru mesta. Kajti dosedanje statistike, tako s strani policije kot naše info točke, sem prepričan tudi statistike UKC Maribor, kažejo na to, da je marsikateri sprehajalec v peš coni zaradi formalno neurejene tematike, pa tudi nezadostne kontrole s strani pristojnih služb, ogrožen ali do sedaj že poškodovan," za naš spletni medij Maribor24 pove Borut Ambrožič.

[[image_1_article_63470]]

Medtem so nam s Policijske uprave Maribor pojasnili, "da je ožje središče mesta urejeno na območje za pešce, območje skupnega prometnega prostora in območje umirjenega prometa, gre torej za različne prometne površine, pri katerih veljajo tudi različna pravila glede udeležbe v prometu." V zadnjih šestih letih so bili obveščeni o 20 prometnih nesrečah na območju za pešce v Mariboru, pri čemer so obravnavali 5 lahkih telesnih poškodb pešcev, 1 hudo telesno poškodbo kolesarja, 7 lahkih telesnih poškodb kolesarjev in 2 lahki telesni poškodbi voznikov lahkih motornih vozil.

Ambrožič nam zaupa dve zgodbi starejših občank, ki sta na območju za pešce bile težje poškodovani. Prva nesreča se je zgodila na Vetrinjski ulici, kjer je bila upokojenka poškodovana s strani kolesarja, ki je pobegnil s kraja nesreče, vendar dogodka ni uradno prijavila. Posledično je po medicinski obravnavi za naslednji dve leti ostala na berglah in motorično ovirana. Drugi primer pa se je zgodil v mariborskem Mestnem parku, ko je upokojenka na vozičku skupaj s spremljevalko bila podrta s strani kolesarja, ki je prav tako pobegnil s kraja dogodka.

[[image_2_article_63470]]

V tem času, ko pešci srečujejo kolesarje skoraj da povsod v mestu, so nekatere kolesarske proge ne le težko prevozne, amapak se označitev skoraj da ne pozna več. MOM za Maribor24 sporoča: "Obnova talne signalizacije poteka skladno s planom rednega vzdrževanja. Vsekakor bomo v letošnjem letu obnovili kolesarske pasove, ki so slabo vidni, morebitne poškodbe na kolesarskih pasovih redno obnavljamo in jih bomo tudi v letošnjem letu prav tako."

Dovolilnica ne garantira prosto parkirno mesto

"Vprašanje parkiranja v strogem centru mesta se pravzaprav tudi tiče mnogih starejših stanujočih v pešconah, se pravi v coni, ki zajema Krekovo, Gregorčičevo, okrog Občine in vse do Strossmayerjeve ulice. In pa tudi nova peš cona, ki je sedaj fizično zelo omejena za parkiranje, zaradi ukinitve prometa na Lentu, nove postavitve Glavnega trga in planirane ukinitve, kot smo zasledili iz medijev, parkiranja na Slomškovem trgu," pojasni Ambrožič.

"Parkiranje na Slomškovem trgu zaenkrat ostaja," so sporočili iz MOM. Pričakovane so nevšečnosti in problemi za stanovalce na območjih za pešce, omenja Ambrožič. Doda: "Mnogi s trenutno ureditvijo niso zadovoljni, ker kot je večletna praksa pokazala, nakup dvoletne dovolilnice, ki jo lahko prebivalci s stalnim prebivališčem kupijo na MOM, imetniku te dovolilnice ne garantira prosto parkirno mesto pač pa možnost parkiranja v kolikor je parkirno mesto sproščeno v celotni coni."

[[image_3_article_63470]]

Stalni prebivalci v plačljivih parkirnih conah, ki so lastniki ali najemniki vozil, lahko pridobijo dovoljenje in dovolilnico za parkiranje za dve leti ob plačilu ustrezne takse. Podjetja lahko pridobijo dovoljenje in dovolilnico za parkiranje službenih vozil za eno leto ob plačilu pristojbine. Zahteva vključuje predložitev dokazila o stalnem prebivališču ali sedežu podjetja v območju s plačljivimi parkirnimi conami, kopije prometnega dovoljenja ali overjene pogodbe o najemu vozila ter dokazila o plačilu dovolilnice in upravne takse.

Vloga za izdajo dovoljenja za vstop v območje za pešce in območje umirjenega prometa se odda preko spletne strani Mestne občine Maribor, lahko tudi fizično.

"Dvoletna dovolilnica znaša 180,00 EUR oziroma 150,00 EUR za cono 5, 7, 9 in 11 za vsako vozilo na fizično osebo. Imetnik dovolilnice nima časovne omejitve in lahko vsakodnevno parkira v coni, za katero mu je izdana dovolilnica," pojasni MOM. Pravnim osebam se izda dovolilnica za 1 leto in znaša 180 EUR oziroma 150 EUR za cono 5, 7, 9 in 11 za prvo vozilo. Za drugo vozilo je cena 360 EUR oziroma 300 EUR za te cone ter za tretje vozilo in vsa ostala vozila je cena 540 EUR oziroma 450 EUR.

Dovolilnica v Mariboru dražja kot v drugih evropskih mestih

"Mnogi prebivalci teh lokacij so trdno prepričani, da bi ta ureditev bila potrebna prenove. Zlasti tisti, ki imajo prebivališče v bližini Slovenskega narodnega gledališča in Ljudskega vrta, ki z konstantnimi prireditvami privabljata v mesto številne obiskovalce, seveda tudi z avtomobili, in imajo v mnogih primerih stanovalci onemogočeno parkiranje," objasni Ambrožič

[[image_5_article_63470]]

Medtem večina evropskih mest omogoča dovolilnice za stanovalce po znižani ceni. V Madridu na primer stane letna dovolilnica za parkiranje za stanovalce 60 EUR. V Parizu ta stane 45 EUR, v Rimu 40 EUR in v Berlinu 30 EUR. Medtem dvoletna dovolilnica v Mariboru znaša 180 EUR, torej 90 EUR za eno leto. "Če preračunamo teh 180 EUR za dve leti, znaša mesečni strošek na fizično osebo za en avto zgolj 7,5 EUR oziroma 6,25 EUR za cono 5, 7, 9 in 11, kar ne predstavlja visokega stroška na sorazmerno širokem območju plačljivih parkirišč," oceni MOM.

Doda, da so "stanovalcem ponudili možnost parkiranja na varovanem, zaprtem parkirišču na Razlagovi ulici ob stavbi Mestne občine Maribor. Gre za parkirišče, ki ga v času delovnika najemajo zaposleni MO Maribor, zato je v popoldanskih in večernih urah prazno in na voljo stanovalcem, ki živijo v okolici. Izven delovnega časa MOM lahko stanovalci z dovolilnicami za parkiranje v coni 1. in 3. najamejo parkirno mesto za plačilo 30 EUR z DDV na mesec."

MOM: "Dovolilnice so plačljive ravno iz razloga, da lahko tudi upravljamo povpraševanje. Tako je na koncu na voljo več parkirnih mest, ki jih dobijo tisti, ki jih najbolj potrebujejo."

MOM razloži, da so dovolilnice za parkiranje plačljive iz več razlogov. Tako bi naj bilo omogočeno upravljanje povpraševanja, kar preprečuje prenatrpanost in obenem zagotavlja, da so pakirna mesta na voljo tistim, ki jih plačajo. "Obenem tako spodbujamo trajnostne načine prevoza - mnogi se tako radi odločajo tudi za javni prevoz, kolesarjenje, hojo. Plačljive dovolilnice pa lahko pomagajo tudi pri financiranju vzdrževanja in infrastrukture," objasni MOM.

Planirana gradnja garažnih hiš

"Tistim, ki nimajo na dvoriščni strani fizične možnosti parkirišča, bi moral biti omogočen dostop z avtomobilom čisto iz praktičnih razlogov, se pravi zdravstvenih, nakupovalnih... Ne pa, kot opažamo v zadnjih dveh letih v centru mesta, da moramo ob pozno popoldanskem ali večernem prihodu narediti z avtomobilom več krogov po celotni coni, da, če imamo srečo, ulovimo parkirno mesto," izrazi Ambrožič. Posledično nekateri starejši poročajo, da morajo s polnimi nakupovalnimi vrečami več sto metrov hoditi do doma. Ambrožič razmere opisuje kot diskriminatorne proti stanovalcem mesta.

MOM zagotavlja, da so "osebe, ki oddajo vlogo za dovolilnico obravnavane enakopravno." Dodajo, da je planirana gradnja garažne hiše pri Ljudskem vrtu in Glavnem trgu. Prizadeva si tudi pridobiti v last garažno hišo pod Glavno mariborsko tržnico. "Skoraj vzorno bi bilo pričakovati, da bodo javne parkirne površine brezplačne za stanovalce, bi pa te morale biti zagotovljene dejansko samo za njih. Ostali, ki bodo želeli priti v mesto iz takšnih ali drugačnih razlogov, ki zdaj z različnimi prireditvami res živi, se bi morali poslužiti javnega prevoza ali uporabe koles, električnih avtomobilov..." izpostavi Ambrožič.

[[image_4_article_63470]]

Medtem imajo dostop do središča mesta tudi dostavljalci, ki prav tako potrebujejo dovolilnico. Vlogo z vsemi ustreznimi prilogami je potrebno oddati 15 dni pred vstopom. MOM opiše, da "v primeru, da dostave nikakor ni možno načrtovati toliko v naprej ali, da se spremeni datum in ura vstopa, se lahko pokliče na Urad za komunalo, promet in prostor, da se dogovorimo o prednostni obravnavi ali spremenimo datum željenega vstopa."

Dostava se izvaja v dostavnem času, ki je med peto in pol deseto uro dopoldan in izstop je podaljšan do desete ure. MOM izpostavi, da je možno zaprositi za vstop v območje izven dostavnega časa le v izrednih primerih, kar zahteva poslano obrazložitev, zakaj dostave ni možno izvajati v dostavnem času.

Ukrepi redarjev in kazni

Odlok o občinskih cestah določa, da razen izjem, ki jih določa Zakon o pravilih cestnega prometa smejo zapeljati v območje za pešce le tista vozila, ki imajo dovoljenje pristojnega organa. Dovoljenje se izda na podlagi popolne vloge, ki jo je vlagatelj dolžan vložiti pri organu vsaj 15 dni pred namenom vstopanja v območje za pešce, razloži MOM.

Redarji izvajajo nadzor na podlagi dnevnega plana ali prijav in ukrepi so naslednji:

Z globo 40 EUR se kaznuje za prekršek voznik, ki mu je upravni organ izdal dovoljenje iz četrtega odstavka tega člena, dovolilnice iz petega odstavka tega člena pa ni namestil na vidno mesto v vozilu, neposredno pod vetrobranskim steklom tako, da je v celoti vidna z zunanje strani vozila.

Z globo 160 EUR se kaznuje za prekršek voznik, ki namesti na vidno mesto v vozilu neveljavno dovolilnico iz petega odstavka tega člena ali dovolilnico, ki je bila izdana za drugo vozilo.