Sestava mestnega sveta v našem mestu se skozi desetletja spreminja. Zanimalo nas je kakšne so ključne razlike v delovanju mestnega sveta, kakšna je funkcija ljudi, ki zasedajo mesta mestnih svetnikov in ali je danes lažje priti do rešitev. Povprašali smo Zdravka Luketiča, ki je bil v svetu v mandatih, ki smo si jih izbrali za primerjavo in sicer 2002-2006 in 2014-2018.
Za uspešno vodenje potrebna podpora
Kot nam je dejal Zdravko Luketič je med navedenima mandatoma veliko vzporednic. Sam je delovanje v letih 2002-2006 občutil kot rahel krč sveta, ker ni prišlo do koalicijskega soglasja med županom Borisom Sovičem in največjo svetniško skupino v mestnem svetu, z LDS. »Na sejah so bili pogosti razpravni dueli med tema dvema politično interesnima skupinama. V dvočlanski svetniški skupini SLS-a je takrat bil tudi Franc Kangler, poznejši župan. Takratni župan je deloval brez koalicije in je bil s svojim delom seveda zadovoljen. Za uspešno vodenje pa menim, da mora župan zagotoviti široko koalicijsko podporo, da se ob potrjevanju odločitev na sejah ne zapleta.«
»Takrat bi za mesto lahko storili več«
Luketič se spominja tudi, da so isto gradivo brez večjih vsebinskih sprememb med posameznimi obravnavami, zaporedoma vedno znova obravnavali na kar treh sejah, preden so razpravljalci omagali pod županovo trmo in potrdili predlog. »Kljub delovanju mestnega sveta bi ob soglasni večinski koaliciji brez napenjanja političnih mišic, takrat za mesto lahko storili več. Na primer – že takrat bi lahko rešili problem “odpadkov” in ne šele v tem mandatu! Seveda je bilo pomembno tudi, da je župan odlično obvladal statut, poslovnik in procesno vodenje«
Danes v mestnem svetu brezposelni in študenti
Znano je, da so nekoč bili svetniki ljudje s funkcijami, danes MS sestavljajo tudi brezposelni in študenti. Ob tem Luketič doda, da ni vedno ključna izobrazba, akademski naziv ali premoženjsko stanje: »Pomemba je tudi čustvena inteligenca in naklonjenost, da storiš nekaj dobrega za druge, ne, da bi sam ali tvoji bližnji od tega imeli materialne koristi!« Kar je ostalo enako je zagotovo to, da so v vsakem mandatu člani, ki so aktivni in razpravljajo skoraj ob vsaki točki in člani, ki obupajo nad javno predpisanim postopkom sprejemanja odločitev.
Za razpravo nekoč tudi 45 minut
V preteklih mandatih čas razprave za vodje svetniških skupin ni bil omejen. Tako se je zgodilo, da je razprava trajala tudi 45 minut. »Ob takšnih razpravah pa zaradi dolžine, seja postane nesklepčna. Da je mogoče demokratično podajati stališča in seja ne traja neskončno dolgo, zlasti, ko so stališča različna, je pomembno, da je čas razprav smotrno reguliran.«
Pomembne so prednostne insituticije
Zanimalo nas je tudi ali je danes lažje priti do rešitev, ali je bila lažja pot pred 16 leti. »Do rešitve je lažje priti, če država zagotovi dovolj finančnih sredstev za obvezne naloge, to je bilo nazadnje leta 2010. Ko pa država ne zagotavlja zakonsko predpisane višine povprečnine ali potrdi delitveno formulo po kateri je Maribor najbolj razvita slovenska občina, pa je težko,« pojasnjuje Luketič in doda, da se morajo v proračunu predlagati prednostne investicije in to ni lahko odločanje. »Ali bomo prej uredili vodovod in kanalizacijo v eni izmed KS ali pa uredili pločnik na poti v šolo ali pa ne to dvoje, ampak zasadili več dreves. Vsak želi, da je obvezno zagotovljeno dovolj sredstev za zadeve, ki so pomembne iz njegovega zornega kota pomembnosti.«