Slovenci smo se menda že dobro navadili na e-vinjete. Te smo po 13 letih vinjetnega sistema uvedli z začetkom leta 2022, niso pa več vezane na koledarsko leto, ampak veljajo eno leto od izbranega datuma, ki ga vozniki določijo ob nakupu. Elektronska vinjeta je ob tem vezana na registrsko številko vozila, novost pa je tudi ta, da lahko vozniki ob odjavi vozila iz prometa zahtevajo povračilo neizkoriščene vrednosti letne e-vinjete (in polletne za motorna kolesa). Če vozilo prodajo, so do vračila sorazmernega deleža vrednosti e-vinjete upravičeni le, če novi lastnik vozila ne registrira z isto registrsko številko.

Ukinitev avtocestne policije ni vplivala na cestninski nadzor

Marsikdo se sprašuje, ali je nedavna ukinitev avtocestne policije kakorkoli vplivala na izvajanje nadzora nad uporabo vinjet. Z Družbe za avtoceste v Republiki Sloveniji odgovarjajo, da njihova ukinitev ne vpliva na izvajanje nadzora nad uporabo e-vinjet, saj tega na celotnem avtocestnem omrežju izvajajo cestninski nadzorniki Darsa, in sicer z naslednjo opremo:

  • stacionarno – kamere (20 kamer), ki se sedaj nameščajo oziroma premeščajo na 25 portalov spremenljive prometno informativne signalizacije (SPIS), v nadaljevanju pa se bodo te kamere nameščale oziroma premeščale tudi na 75 drogov, ki bodo postavljeni ob avtocestah in hitrih cestah v upravljanju družbe DARS;
  • prenosno – kamere (40 kamer) na stojalih, ki jih cestninski nadzorniki lahko postavijo kjerkoli ob cestninskih cestah, avtocestnih priključkih, avtocestnih počivališčih, nadzornih točkah na avtocestah, mejnih prehodih;
  • mobilno – kamere, ki so nameščene v 33 vozilih cestninskega nadzora;
  • ročno – naprave, ki jih cestninski nadzorniki uporabljajo predvsem za preverjanje parkiranih vozil na avtocestnih počivališčih (v vsakem vozilu je ena taka naprava).

Nadzor nad uporabo e-vinjet poteka vseskozi, 24 ur na dan in vse dni v letu. Nadzor se izvaja z zajemom slik in samodejnim prepoznavanjem registrskih označb. Prekrškovni postopki se izvajajo na terenu in v pisarnah. “Že pred uvedbo e-vinjet smo poudarjali, da je eno temeljnih nerazumevanj nadzora pri e-vinjeti, da cestninski nadzor ne bo več na terenu. Domačim voznikom pošiljamo plačilne naloge in račune za e-vinjete praviloma po pošti (ker imamo dostop do vseh potrebnih podatkov), pred tem pa je treba pregledati posnetke, na katerih so zaznani kršitelji, in v ozadju speljati celoten prekrškovni postopek. Tujce pa skušamo – in tako bo tudi v prihodnje – še naprej v največji možni meri sankcionirati na nadzornih točkah, počivališčih, mejnih prehodih. Razlika v primerjavi z nadzorom pred uvedbo e-vinjete je le v tem, da so kršitelji zaznani s kamerami že na točki, preden jih lahko ustavimo, nadzornik pa dobi informacijo o tem, katero vozilo je treba ustaviti in sankcionirati,” so sporočili.

Na vprašanje, ali se varčevanje ljudi in strah pred energetsko krizo odražata tudi v prodaji vinjet, na DARSU odgovarjajo: “Te informacije ne držijo.” Količinska primerjava prodaje vinjet do konca septembra v primerjavi z leti 2021 in 2019 je razvidna iz spodnje tabele: