Vodilna tema letošnjega oktobra, meseca požarne varnosti, je preprečitev požara na baterijah in poteka pod sloganom “Tudi baterije lahko zagorijo. Preprečite požar baterij”. V vsakdanjem življenju se povečuje uporaba naprav z litij-ionskimi baterijami. Najdemo jih v mobilnih telefonih, prenosnih in tabličnih računalnikih, predvajalnikih glasbe, fotoaparatih, kamerah, igračah, orodju, invalidskih vozičkih, radijsko vodenih modelih, brezpilotnih zrakoplovih (dronih) in podobno. Vsako leto vse več uporabnikov za prevoz uporablja prevozna sredstva na električni pogon (električna vozila, električna kolesa, električne skiroje in podobno), ki jih prav tako poganjajo baterije. Litij-ionske baterije lahko shranijo več energije kot navadne baterije ter se lahko znova polnijo.
Vprašanja, povezana s požarno varnostjo, smo posredovali dr. Alešu Jugu, podpredsedniku komisije za požarno preventivo pri Gasilski zvezi Slovenije, sicer enemu največjih slovenskih strokovnjakov na področju protipožarne varnosti.
Pri katerih vrstah baterij obstaja največja nevarnost vžiga?
Ko govorimo o požarni varnosti, je potrebno izpostaviti ti. li-ionske baterije. Le-te so občutljive na visoke temperature in so vnetljive. Načeloma velja, da so baterije renomiranih proizvajalcev boljše in varnejše. Ti imajo boljši nadzor nad kvaliteto same baterije, proizvodnjo in se hitreje ter učinkoviteje odzivajo na napake in potrebne vpoklice. Vedno pa moramo li-ionsko baterijo obravnavati kot del sistema. Baterija je v napravi, kjer je lahko bolj ali manj izpostavljena poškodbam. Prav tako se baterija polni in za polnitev mora imeti ustrezen, s strani proizvajalca določen polnilec.
Zakaj prihaja do vžigov?
Do vžigov prihaja lahko zaradi treh razlogov:
– napake v proizvodnji baterij
– napake v proizvodnji proizvodov, ki vsebujejo li-ionske baterije
– napačne uporabe baterij
Kvalitetno proizvedena litij-ionska baterija je varna, a z milijoni proizvedenih baterij pride tudi do napak. Leta 2006 je Sony zaradi napake v proizvodnji odpoklical skoraj šestih milijonov litij-ionskih baterij. V baterije so namreč med proizvodnjo prišli mikroskopsko majhni kovinski delci, ki so povzročili kratek stik. Tako kot so se ob iznajdbi parnega stroja zaradi nekaj eksplozij in iznajdbi avtomobila zaradi vžigov bencina ljudje spraševali o zanesljivosti in varnosti, je danes pri li-ionskih baterijah. S časom le-te postajajo varnejše.
Uporabnike najbolj zadeva zadnji razlog za vžig baterij, to je napačna uporaba. Li-ionske baterije lahko zagorijo:
– če jih hranimo blizu vira toplote (npr. polnjenje skiroja ob peči ali električnem radiatorju),
– jih mehansko poškodujemo: prebadanje, rezanje, zvijanjem. Sem spadajo tudi poškodbe baterij, ki so v napravah in jih morda ne opazimo (npr. poškodovan električni skiro),
– jih polnimo z neustreznimi polnilci,
– jih sami predelujemo.
Kolikšna je verjetnost, da sploh pride do vžiga?
Glede na vedno večje število uporabnikov izdelkov, ki jih napajajo li-ionske baterije, število tovrstnih požarov narašča. V Avstraliji se je število požarov zaradi uporabe litij-ionskih baterij v bivalnem okolju v zadnjih štirih letih več kot podvojilo, s 23 v letih 2018–19 na 47 v letih 2021–22. To je malo v primerjavi z vsemi požari. Zaskrbljujoč je velik porast požarov, ki jih povzročijo li-ionske naprave. Ob vedno bolj popularni uporabi električnih koles, skirojev in drugih naprav, ki jih poganjajo li-ionske baterije, je pričakovati v prihodnjih letih še večji porast števila požarov zaradi li-ionskih baterij.
Revija Consumer report in ameriška organizacija NFPA poročata, da je bilo samo leta 2021 v New Yorku 75 požarov na električnih kolesih, kar je povzročilo 72 poškodb in tri smrti, medtem ko je britanski Evening Standard poročal, da je bilo lani v Londonu vsaj 130 podobnih požarov na baterijah. Požari, vezani na li-ionske baterije, so problem in nujno potrebno je ozaveščanje in ustrezne preventivne rešitve.
Kako pogosto so požari baterij razlog za nastanek večjih požarov?
Li-ionska baterija se vžge samodejno, brez zunanjega vira vžiga. Pri tem zgoreva zelo intenzivno, dolgo oddaja veliko toplote in lahko tudi eksplodira. S tem predstavlja nevarnost, da se vžgejo gorljive snovi v okolici. Nekaj primerov: električni skiro, ki se je vžgal v stanovanju, lahko vžge pohištvo v bližini. Med gorenjem oddajajo li-ionske baterije tudi veliko dima. Ta je toksičen in zmanjšuje vidljivost, potrebno za varno evakuacijo. Električno kolo, ki se je vžgalo v garaži, lahko vžge osebno vozilo v bližini.
Kako lahko takšne vžige preprečimo?
Pri odgovoru sem se skliceval na letošnjo zgibanko ob mesecu požarne varnosti, kjer sem sodeloval pri pripravi. Zagotoviti je treba, da naprava, polnilnik, polnilna postaja … med polnjenjem niso pokriti, založeni ali v bližini gorljivih in vnetljivih predmetov. Cilj je, da so naprave, ki jih napajajo li-ionske naprave, vsaj en meter stran od ostalih gorljivih snovi. Najbolj nevarna faza uporabe naprave, ki jo napaja li-ionska baterija, je polnjenje baterije.
Priporoča se, da se v prostorih, kjer se polnijo naprave z litij-ionskimi baterijami ali litij-ionske baterije, namesti javljalnik dima. Priporočilo tudi je, da se tovrstne naprave polnijo pod nadzorom.
Polnjenje naprav, ki jih napajajo li-ionske baterije, naj se preneha, če:
– zaznate pekoč vonj ali vonj po zažganem,
– opazite dim,
– se naprava, baterija, polnilnik in polnilna postaja pregrevajo,
– baterija spremeni obliko,
– iz baterije izteka tekočina.
Naprave z litij-ionskimi baterijami ali litij-ionske baterije shranjujte na sobni temperaturi. Zaščitite jih pred mehanskimi poškodbami in vremenskimi vplivi. V njihovi bližini naj ne bo gorljivih in vnetljivih predmetov. Hranite jih izven dosega majhnih otrok in domačih živali. Tudi izrabljene baterije lahko predstavljajo vir nevarnosti. Naj ne romajo med komunalne odpadke in naj ne bodo igrača otrokom.
Za hrambo baterij tržišče danes že ponuja negorljive vrečke. Prav tako je na tržišču nekaj ponudnikov ognjevarnih omar za polnjenje li-ionskih baterij.
Kako ravnamo v primeru vžiga baterij?
Požar na litij-ionskih baterijah je težko pogasiti. Pride lahko tudi do eksplozij posameznih baterijskih celic. Pomembno je hlajenje. Če zagori naprava z litij-ionsko baterijo:
– napravo oziroma polnilnik izklopite iz električnega omrežja;
– umaknite gorljive in vnetljive predmete, ki so v bližini;
– za gašenje uporabite gasilnik ali priročna gasilna sredstva (vodo, požarno odejo, zemljo, pesek itd.).
Požar gasite le, če je še v začetni fazi in če gašenje za vas ne predstavlja nevarnosti. Če ocenite, da požara ne boste mogli pogasiti, pokličite na številko 112. Če je treba, se evakuirajte. Tržišče danes že ponuja posebne gasilnike za gašenje požarov li-ionskih baterij.
Kako ravnamo doma, na cesti (v primeru prometne nesreče), če zagori električni avtomobil?
Najbolje je vozilo čim prej in varno ustaviti ter zapeljati ob rob ceste ter poklicati tel. št. 112. Gasilci so vešči požarov električnih vozil in vedo, kako tovrstne požarne gasiti. Če je to možno in varno, se priporoča, da se goreče vozilo zaustavi čim dlje od ostalih vozil, objektov in naravnega okolja ter izven predora. Gašenja električnega vozila se ne lotevamo sami. Umaknemo se na varno razdaljo in počakamo na gasilce.
V čem se gašenje požara na električnih avtomobilih razlikuje od gašenja požara na klasičnih avtih?
Električni vozilo potrebuje za gašenje večje količine gasilnega medija, saj je potrebno za zaustavitev požara baterije ohladiti. Za razliko od klasičnega vozila je pri električnih vozilih velika verjetnost za ponovni vžig tudi po tem, ko je bil požar v celoti pogašen. Prav zato dajo gasilci električna vozila po požaru v ti. karanteno, kjer jih opazujejo vsaj še 24 ur. Nekaj je tudi primerov, kjer so gasilci električno vozilo po požaru potopili v vodo za 24 ur. Gorenje električnih vozil sprošča tudi veliko toksičnih produktov. V električnih vozilih li-ionske baterije sproščajo strupene pline med požarom predvsem zaradi zgorevanja elektrolita. Elektrolit vsebuje litijev heksafluorofosfat (LiPF6) in lahko vključuje tudi druge spojine, ki vsebujejo fluor. Med segrevanjem in zgorevanjem se sprošča tudi vodikov fluorid.