Na ministrstvu so morali predlog prenove obdavčitve motornih vozil pripraviti zaradi nove metodologije merjenja izpustov, ki bo uveljavljena z letom 2021. Sredi januarja so ga dali v enomesečno javno obravnavo, zdaj pa je predlog zakona o davku na motorna vozila pripravljen za obravnavo na seji vlade.
Davek bi določala okolijska komponenta
Zdaj je osnova za davek prodajna cena motornega vozila, po predlogu novega zakona pa bo pri njegovi odmeri odločilna okoljska komponenta. Obdavčitev se bo izračunala iz vsote obveznosti glede na izpuste ogljikovega dioksida ter obveznosti glede na emisijski standard euro. Vsaka od obeh obveznosti se bo določila glede na vrsto goriva, ki se uporablja za pogon motornega vozila. Pri električnih avtomobilih bo pomembna moč motorja.
Brez dodatnega davka na luksuz
V tem smislu v novem zakonu tudi ne bo več zapisanega dodatnega davka na motorna vozila, ki je bil za vozila s prostornino motorja nad 2,5 litra uveden sredi leta 2012. Takšna luksuzna vozila so namreč lastniki vse pogosteje registrirali v tujini, to pa je imelo negativne posledice za državni proračun. Za vsa vozila bo tako določen enotni davek, s čimer pa se prenavlja tudi lestvica za odmero davka.
Obremenitev kupcev novih motornih vozil se bo v povprečju zmanjšala, je zapisano v predlogu zakona. Lani so namreč kupci novih vozil v povprečju plačali po približno 460 evrov davka, po tem predlogu pa se bo ta znesek ustavil pri približno 160 evrov. To pomeni zmanjšanje davčne obveznosti v povprečju za več kot 65 odstotkov, dodajajo na ministrstvu.
Zmanjšala se bo sicer predvsem obremenitev avtomobilov višjega cenovnega razreda, za katere ne bo treba več plačevati dodatnega davka. V državnem proračunu je zaradi tega pričakovati za približno osem milijonov evrov manj prihodkov. Dodatnih 21 milijonov evrov izpada v prvem letu uveljavitve zakona pa na ministrstvu pričakujejo zaradi spremenjene lestvice za odmero davka.
Pomoč proizvajalcem avtomobilov
A bolj pomemben se jim zdi pozitiven signal, da se tudi z zmanjšanjem obremenitve pospeši prodaja motornih vozil. Epidemija covida-19 je namreč zmanjšala prodajo tudi proizvajalcem avtomobilov.
Lani je sicer država pobrala za skupaj 45,2 milijona evrov obeh sedanjih davkov na motorna vozila.
S prenovo zakona se obetajo tudi administrativne poenostavitve, denimo pri uveljavljanju olajšav za velike družine in invalide. Za vlaganje napovedi za odmero davka ter uveljavljanje oprostitev in vračil davka je predvidena uporaba informacijskega sistema Finančne uprave RS eDavki.
DZ mora zakon sprejeti še letos. Konec leta 2020 se namreč izteče zdaj veljavno prehodno obdobje, v katerem veljata dva različna preskusna postopka za merjenje izpusta ogljikovega dioksida in porabe goriva. Od 1. januarja 2021 bo za nova vozila veljala le še novejša od obeh metodologij, medtem ko bodo rabljena še vedno opremljena s podatki na podlagi starejše metodologije. To bi lahko z vidika obdavčitve vozil pomenilo neenako obravnavo.