Na današnjem srečanju z novinarji pred 3. redno sejo je župan Mestne občine Maribor Saša Arsenovič potrdil namigovanja, o katerih smo mediji že poročali v preteklih dneh, da naj bi se Mariboru torej obetala serija podražitev na različnih nivojih.

Občina načrtuje zaračunavanje parkirnine tudi ob sobotah, za čas med 8. in 13. uro, dražja pa bo tudi cena odpadnih voda, ta se zvišuje za 30 odstotkov.

Vse podražitve na področju energetike in hrane, ki so se zgodile, nas postavljajo pred dodatne izzive,” je pojasnila Mateja Cekić, vodja Urada za finance in proračun MO Maribor in dodala, da se stroški občine povečujejo za približno 14 milijonov kot v letu 2022.

Podražitev vrtca za 38 odstotkov

Najbolj je razburila napovedana podražitev vrtca, ki jo na občini pojasnjujejo z uskladitvami cen s povišano rastjo cen energentov, hrane in plač, ki so za delovanje vrtcev potrebni. Vrtci se bodo tako, v primeru, da svetniki predlog na seji mestnega sveta potrdijo, podražili za 38 odstotkov.

Trenutno veljavne cene vrtcev so bile uveljavljene s prvim majem leta 2019. Uskladitev je potrebna zaradi rasti stroškov v tem obdobju, in sicer tistih, ki so predmet in element cene programa vrtca, to so materialni, stroški živil in stroški dela. “V obdobju od 2019 do letošnjega leta so se stroški dejavnosti mariborskih vrtcev povišali za 7,6 milijonov. V obdobju do leta 2022 so vsa povišanja bila pokrita iz mestnega proračuna,” je pojasnila Brigita Gajzer Pliberšek, vodja Urada za vzgojo, izobraževanje, znanstveno, socialno varnost in raziskovalno dejavnost.

V obdobju od lani do letos se stroški povečujejo za nadaljnje 4,1 milijona, še vedno bo največji del od povečanja krit iz občinskega proračuna, v višini dva milijona, s strani staršev je načrtovano povečanje v višini 1,6 milijona, s strani državnega proračuna za pol milijona. 

Niti ena podražitev ne gre na račun investicij, na katere sem ponosen, ki jih izvajamo, da bi zmanjšali korak nerazvitosti mesta Maribor v primerjavi z drugimi mesti. Cen vrtcev ne zvišuje občina, a imamo metodologijo, ki to ceno izračuna. Stroški vrtca so od leta 2019 zrasli od 21 milijonov na 28 in pol milijonov. Razlog za podražitev ni občina, občina prav tako ne zmanjšuje sredstev, ampak od leta 2019 namenja pet milijonov letno več za pokrivanje stroškov vrtca. Ne moremo slediti in istočasno skrbeti za socialo, kulturo, šport ter iz enega proračuna financirati staršem več, kot to dela kdorkoli drugi v Sloveniji,” je ob tej priložnosti poudaril Arsenovič.

Mestna občina vsako leto, tako zatrjuje župan, namenja dodaten milijon za blažene razkoraka med proračunom in stroški vrtca, tretjina staršev pa je v mariborski občini že oproščena plačila vrtca, kar prav tako krije občina. “Nekaterih stvari ne moremo financirati prekomerno,” še pravi Arsenovič.

Občutno povišanje tudi za krožno kabinsko žičnico

V Mariboru je predvideno tudi povišanje vozovnic javnega prevoza. Zadnja uskladitev cenika vezana na izvajanje linijskega prevoza je bila namreč leta 2020. Posledično narasli stroški do danes so pokazali razkorak, ki ga je bilo potrebno na nivoju prihodkovne strani uskladiti, so mnenja na občini. “Na podlagi vseh analiz, ki smo jih pripravili in so podlaga spremenjenemu ceniku, smo upoštevali številne učinke, predvsem v smislu zaščite interesa meščanov in vzdržnosti gospodarske javne službe,” je povedal Ranko Šmigoc, direktor javnega podjetja Marprom, d. o. o., s spremembo želijo zmanjšati nakupe vozovnic pri vozniku, izboljšati pretočnost v potniškem prometu. Za otroke od 6. do 15. leta se vozovnice ne bodo podražile.

Tudi cenik vozovnic krožne kabinske žičnice je iz leta 2016. “Takrat je bila oblikovana cena, ki je nevzdržna, cena pa je bila že v letu 2014 za 55 odstotkov višja od današnje cene, to obdobje pove samo po sebi to, da je ta razkorak treba premostiti. V tem času smo bili deležni brutalnih podražitev, med 500 in 700 odstotki za električno energijo, med 30 in 50 odstotkov za podražitev materialov, stroški dela za več kot 30 odstotkov, vse to pa bistveno vpliva na delovanje z vidika subvencioniranj s strani mariborske občine,” je dejal Šmigoc.

Za ublažitev višjih stroškov vozovnic pa so pripravili tudi ugodnosti na področju nakupa kuponskih in mesečnih vozovnic, prav tako tudi letnih vozovnic. Za stalne uporabnike je predvidena posebna ugodnost pri nakupu vozovnic za krožno kabinsko žičnico z 20 odstotnim popustom. Uvajajo tudi poseben tip vozovnice “parkiraj in presedi”, ki bo omogočala ugodno parkiranje ob hkratni uporabi javnega prevoza. S podaljšanim intervalom ene vožnje so to raztegnili z novo ceno vozovnice na 75 minut. 

Dodan je tudi paket kombiniranih tridnevnih vozovnic v kombinaciji s krožno kabinsko žičnico, s čimer želijo nagovoriti predvsem turiste. Vozovnice za starejše občane bi pri tem ukinili, saj so vsi upokojenci, invalidi ter osebe nad 65 let upravičeni do vozovnice Slovenija. Dodana je še dodatna vozovnica za spremljevalce oseb s posebnimi potrebami.

Cena enosmerne vozovnice za krožno kabinsko žičnico naj bi se iz štirih evrov dvignila na 10,5, povratna vozovnica pa s šestih na 19,90 evra. Dražja bo tudi vožnja z mestnimi avtobusi. Cena vozovnice v predprodaji za eno vožnjo naj bi se podražila za 30 centov, na 1,30 evra. Mesečna vozovnica bo dražja za 20 odstotkov.

Med podražitvami v javnem prometu izstopa visoko povišanje krožne kabinske žičnice, vendar je Šmigoc zatrdil, da je bila ta smotrna. “Na podlagi primerjalnih analiz smo primerjali dejansko stanje in stanje po predlagani uskladitvi in z gotovostjo lahko trdimo, da so ukreši narejeni smotrno in še vedno konkurenčno, saj so naše nove cene pod povprečjem cen podobnih naprav v ožji in širši okolici,” je povedal.

Podražitev dnevne povratne vozovnice, ki ima največji skok, v primerjavi s paketi, ki jih nameravajo plasirati, predstavlja pozicijo, da turisti in obiskovalci, kot drugod, plačujejo za turistične atrakcije, bodo cene zanje tržne, za meščane pa so cene v obliki paketov ugodne. “V zadnjih letih smo prekomerno v višini pet in pol milijonov prekomerno financirali krožno kabinsko žičnico. S tem denarjem bi lahko zgradili dva nova vrtca. Enkrat moramo postaviti jasne meje, kaj občina mora in predvsem kaj zmore. Iščemo vse možne prihranke in pomoči,” pa je dejal Arsenovič.

O nizu podražitev bodo na mariborski občini odločali na seji 16. marca.