Mariborska livarna Maribor (MLM) zaradi drastičnih sprememb na trgu, predvsem na področju energije, surovin in količin, ki jih v takšnem obsegu ni bilo mogoče pričakovati niti obvladati, letošnjega plana ne bo dosegla niti količinsko niti vrednostno, je za STA povedal prvi mož omenjenega podjetja z okoli 360 zaposlenimi Davor Šenija.

Težko sprejmejo ukrepe za takšno naraščanje stroškov

Kot je pojasnil Šenija, so se, tako kot številna druga podjetja, soočili z energetsko draginjo, zato si prizadevajo z različnimi ukrepi ublažiti posledice. “To pa je pa izjemno težko, glede na to, da so stroški energije, cene osnovnih surovin in pomožnih materialov zrasli tako zelo, da je njihov delež v strukturi narasel za vsaj deset odstotnih točk,” je dodal.

Zaradi posledic omenjenih sprememb na trgu se že od začetka leta ukvarjajo s kriznim upravljanjem, saj želijo ohraniti likvidnost družbe in kolikor toliko stabilno poslovanje, medtem ko je trenutno doseganje rezultata v drugem planu.

Upajo na ukrepe države

Tudi v MLM upajo na ukrepe države, predvsem kar se tiče področja cen energentov, medtem ko subvencioniranje čakanja na delo pri njih ne pride poštev, saj Šenija zagotavlja, da imajo dovolj naročil, stabilne pa so tudi napovedi za prihodnje leto, ko spet načrtujejo rast proizvodnje in prodaje zaradi na novo pridobljenih projektov. Ob tem pa se tudi zavedajo, da se lahko, glede na aktualno geopolitično in gospodarsko nestabilno okolje, vse spremeni v nekaj dneh.

Lansko leto bolj zahtevno od leta 2020

Nekoč največje mariborsko industrijsko podjetje je lani ustvarilo dobrih 42 milijonov evrov prihodkov, kar je skoraj 12 milijonov več kot v prvem koronskem letu 2020. Kar 37,5 milijona evrov so dosegli na tujih trgih, dobrih osem več kot leto prej, na domačem trgu pa so z dobrih 4,5 milijona evrov za več kot trikrat presegli prodajo iz leta 2020.

Ob 38 odstotkov višji celotni prodaji so beležili desetodstotni padec prihodkov na programu orodjarne, medtem ko so v avtomobilskem programu Alutec beležili za tretjino višje prihodke, v kovačnici pa celo za 70 odstotkov. S tem so za tri odstotke presegli revidirani finančni načrt. Kljub temu so, tako kot leto prej, presegli dva milijona evrov čiste izgube.

V podjetju, katerega izdelki so sicer prisotni v številnih avtomobilskih znamkah, kot so Volkswagen, Ford, Audi, Škoda, Jaguar, Land Rover, Volvo in podobno, so upali, da bo leto 2022 bolj mirno, saj so napovedi kazale devet odstotkov višjo globalno prodajo na avtomobilskem trgu.

Po besedah Šenije je bilo lansko leto sicer bolj kompleksno in bolj zahtevno kot leto 2020, saj se je nadaljevanju pandemije covida-19 pridružila še rast cen osnovnih surovin in energentov, kar je dražilo proizvodnjo, to pa so lahko samo v zelo omejenem obsegu prenesli na svoje kupce. Sredi leta je bilo tudi pri njih že čutiti težave v dobaviteljskih verigah, ki so vplivale na naročila. Razmere so se še dodatno poslabšale jeseni in ostale nespremenjene do konca leta.

Težko bo doseči zastavljene cilje

Za letos so tako načrtovali za četrtino višje prihodke v višini skoraj 53 milijonov evrov ter dobre tri milijone evrov dobička EBITDA, kar pa bo zdaj zelo težko doseči. Marca so banke upnice zaprosili za podaljšanje moratorija za pol leta, kar so jim te maja tudi odobrile.

Podjetje je še vedno v stoodstotni lasti države, in sicer preko Družbe za upravljanje terjatev bank (DUTB), ki je pred poletjem ustavila še en poskus prodaje, saj naj bi bile ponudbe prenizke. Nezavezujoče ponudbe naj bi oddalo več finančnih skladov iz tujine, med njimi nemški Mutares, in družba Kompas Shop, za prevzem proizvodnega dela naj bi se zanimal tudi sicer prav tako državni Talum.

Konec junija so iz slabe banke poročili, da po spodletelem poskusu prodaje podjetja in terjatev v višini devet milijonov evrov do te družbe še naprej aktivno iščejo alternativne rešitve in da potekajo pogovori z domačimi in tujimi strateškimi investitorji s ciljem ohraniti vsaj raven obstoječe proizvodnje in števila zaposlenih. Zdaj so za STA odgovorili le, da bo v primeru začetka novega prodajnega postopka, če se bodo zanj odločili, javnost pravočasno obveščena z objavo javnega razpisa na spletni strani.

STA