Evropska komisija vsako leto poziva prevoznike naj spoštujejo pravice potnikov. Pa jih potniki poznamo? Vemo kakšne pravice imamo, če zamuja let? Šele če jih bomo poznali, jih bomo lahko uveljavljali.
Poznavanje pravic, ki ji imamo potniki se počasi izboljšuje, vedno več se v javnosti o tem tudi govori. Po navadi pa jih spoznamo bolje takrat, ko se nam na potovanju kaj neprijetnega pripeti. Evropska unija je edino območje na svetu, kjer so pravice potnikov zaščitene z minimalnimi standardi na vseh prevoznih sredstvih – letalih, vlakih, ladjah in avtobusih. Med osnovne pravice potnikov spadajo pravica do obveščenosti, pomoči in nadomestil v primeru odpovedi ali zamude.
www.youtube.com/watch?v=OFsTAzT_bXQ
Osnovne pravice letalskih potnikov se ločijo na tiste v primeru zamude leta in tiste v primeru odpovedi leta. Če gre za zamudo je od trajanja zamude odvisno kaj nam je prevoznik dolžan zagotoviti. Lahko da nam pripadajo le hrana in pijača ter dva klica oz. dostop do e pošte ali pa nam pod določenimi pogoji pripada možnost odstopa od leta in zahtevek za vračilo neopravljenih delov poti. Če je pa let odpovedan smo upravičeni do povračila kupnine za vozovnico ali brezplačni prevoz v namembni kraj pod primerljivimi pogoji v najkrajšem možnem času oz. pozneje, ko nam ustreza, vendar glede na razpoložljivost sedežev (t. i. rerouting). Pri tem je lahko prevoz opravljen tudi z drugimi prevoznimi sredstvi (npr. z avtobusom, vlakom). Odločitev, ali želimo nadaljevati pot ali ne, je naša. Od letalskega prevoznika lahko ob določenih pogojih zahtevamo tudi odškodnino (od 250 do 600 evrov).
Če potujemo z avtobusom in gre kaj narobe, imamo možnost povračila celotne vrednosti vozovnice; povračila polovične vrednosti ali pa le ustrezno pomoč (prigrizek, obrok, osvežilna pijača in po potrebi nastanitev). Pravice so odvisne od časa zamude in časa potovanja oz. od dolžine prevoza v km.
Tudi če potujemo z vlakom, imamo ob določenih pogojih možnost zahtevati hrano in osvežilno pijačo (glede na čas čakanja), prenočišče, povratno potovanje, in nenazadnje odpoved potovanja in povračilo cene vozovnice. V nekaterih primerih so potniki upravičeni tudi do povrnitve 25% cene vozovnice, če gre za zamudo 1-2 ur, oz. 50% cene če gre za daljšo zamudo.
Za podrobnejše informacije se lahko oglasite v pisarnah Zavoda PIP, ker gre pogosto v teh primerih za čezmejna potovanja pa tudi v Evropskem potrošniškem centru. Na voljo je tudi priročna mobilna aplikacija za pametne telefone (Google Android, iPhone, iPad, Windows Phone).
——————————————————————————————————————————————————————————-Brezplačno pravno svetovanje na Zavodu PIP (www.zavodpip.si) za občane sofinancirata Mestna občina Maribor in Občina Hoče-Slivnica.