Zadnjih nekaj let so tudi v našem koncu starejši občani vedno pogosteje žrtve agresivnih prodajalcev, ki hodijo od vrat do vrat. Prav zaradi tega se vedno več potrošnikov obrača na Zvezo potrošnikov Slovenije (ZPS), saj so njihovi sorodniki, sosedje ali drugi znanci postali tarče prevarantov. Ti prevaranti pa vedno bolj izkoriščajo ranljive skupine, predvsem fizično in psihično krhke starostnike. Žrtev takšne prevare je pred kratkim postala tudi 85-letna Anica, ki je bila prepričana v nakup nepotrebnega zdravstvenega izdelka.
Zaskrbljujoča težava
Prevare pri prodajah na domu so pereča težava, ki ostaja nerazrešena predvsem zaradi pomanjkanja ozaveščenosti o potrošniških pravicah. Ti “prodajalci” po navadi prodajajo nepotrebne izdelke ali storitve (na primer “zdravstvene” analize), prehranske dodatke, magična zdravila in razna zavarovanja, ki bolj kot ne obljubljajo čudeže. Ključnega pomena je ozaveščanje starejših sorodnikov, sosedov in nasploh občanov, da ne nasedajo na takšne in drugačne taktike.
Anica nam je v pogovoru pojasnila, kako je v svojo hišo povabila neznano žensko, ki se je pretvarjala, da je zdravstvena delavka. “Ni izgledala, kot da kaj prodaja. Ko je prišla se je predstavila in rekla, da je fizioterapevtka, ki dela na Fontani. Zato sem jo seveda tudi povabila v hišo. Usedla se je k mizi, dala svoje stvari iz torbe in me slikala. Zdaj niti te slike nimam, oni pa jo verjetno uporabljajo za nadaljnje namene promocije, ko ljudem predstavljajo “srečne kupce”. Ko je bila pri meni, me je zelo dolgo nagovarjala v nakup. Na začetku sem vse zavračala in ji odgovarjala, da tega ne potrebujem mi je pa potem vsaj kakšno dobro uro razlagala, da ne bom morala več hoditi in, da si naj kupim njihov aparat, ki bo to preprečil,” nam je zaupala.
Rekla je, da tako slabo hodim, da se čez par mesecev več ne bom morala postaviti na noge.
“Izdelek sem kupila, kaj pa zdaj?”
“Seveda me je prodajalka tako dolgo nagovarjala, da sem stroj na koncu kupila. Se mi zdi, da me je tudi na nek način prestrašila, da mogoče pa res ne bom morala več hoditi. Poimenovala ga je kar stroj za obsevanje. Ko sem rekla, da ga bom kupila, mi je takoj predala škatlo in še enkrat obljubila, da me bo prišla pogledat in preverit, če mi res koristi. Težava pri tem je, da mi je povedala samo okvirno ceno. Ni mi povedala točne vsote, prav tako mi ni povedala na koliko obrokov bo ta cena razdeljena. Povedala je samo, da bom od zdaj naprej plačevala 78€ na mesec.”
ZPS pri tem opozarja, da imate, če ste že sklenili pogodbo, do 14 dni časa, od te tudi odstopiti. Za svojo odločitev ne potrebujete konkretnega razloga. Podjetje enostavno pisno obvestite in s tem zahtevate odstop od pogodbe in vračilo kupnine. Edini strošek, ki ga pri tem nosi potrošnik sam, je vračilo blaga. Prodajalci pa pogosto uporabljajo trik, ki stvar zakomplicira. Ko vam predajo izdelek, je ta v odprti ali poškodovani embalaži. Seveda potrošnik tega ne preveri in zato izdelka ne more vrniti. V takem primeru je potrebno zahtevati stvarno napako, ki prav tako omogoča odstop od pogodbe in vračilo izdelka.
Sumljive pogodbe
“Podpisala sem tudi neko pogodbo, ki je niti nisem imela časa prebrati. Sem pa bila do nedavnega tudi prepričana, da mi sploh niso dali kopije, dokler ni soseda poklicala prav k njim na firmo. Preko nekih posrednikov je potem stopila v stik s tem podjetjem, ampak seveda ne z osebo, ki mi je to prodala. Po parih klicih sem in tja smo vendarle ugotovili, da je kopija pogodbe v kovčku, v katerem je ta moja lučka za obsevanje. Tam sem potem našla vse podatke, s katerimi, kot že rečeno, prej nisem bila seznanjena. Na dokumentih je pisalo kakšna je cena, na koliko obrokov je razdeljeno in podobno. Izvedela sem, da me bo lučka stala 2800€, za njo pa bom plačevala še tri leta,” nam je povedala Anica.
Ker pa se gre pri tem za konkretno pogodbo, je našo sogovornico, zaradi njene starosti in zdravstvenih težav, skrbelo predvsem, kaj se zgodi v primeru smrti. Pogovor je izgledal tako: “Zanimalo me je predvsem, če bodo morali moji potomci krit te obroke, če se meni kaj zgodi. Na to mi je prodajalka odvrnila, da se v takšnem primeru stvar zaustavi in teh stroškov nihče ne prevzame, kar pa ne verjamem najbolj. Priznam pa, da me je tega strah, saj družini nisem niti zaupala, da sem kupila to lučko, kaj šele, da bi oni prevzeli stroške za njo. Sram me je, ker vem kako bi odreagirali.”
Žal pa je pri Anici med podpisom pogodbe in prvo bremenitvijo računa, ko je opazila dejansko ceno, preteklo preveč časa, da bi lahko odstopila od pogodbe. Ker ni vedela kakšna bo vsota, dokler se ni njena soseda pozanimala, je mislila, da to ne bo tak strošek. Sedaj obžaluje nakup in to, da ni prej pregledala bančnega izpiska, da bi lahko zahtevala vračilo kupnine.
“Čarobni izdelek”
Ne vem, kaj naj druga rečem, kot, da je to vse skupaj en veliki “šmorn”.
“Seveda sem par dni kasneje celo klicala na Fontano, če se katera njihova sodelavka ukvarja s tem, da se sama prepričam o legitimnosti zadeve in so odgovorili, da ne. Oni so odvrnili, da tega nihče pri njih ne dela, tako da je tudi to bila laž iz njene strani. V času, ko je bila pri meni, je lučko usposobila, mi pokazala kako deluje in podobno. V glavnem res vse, kar človeka prepriča v nakup. Za ceno sem pa šele po nakupu izvedela, da je astronomska. Morem pa vseeno priznat, da odkar se s tem obsevam, me noge no bolijo tako kot prej. Ne vem sicer, če dejansko pomaga ali je to bolj neko prepričanje iz moje strani, ker sem toliko plačala, ampak zaenkrat mi je v redu. Če bi prej vedela, kakšna bo dejanska končna cena, pa stroja seveda ne bi kupila pod nobenim pogojem,” nam je še zaupala.
Anica se trenutno dvakrat na dan obseva po 20 minut in potrpežljivo čaka na december, da vidi, če se bo prodajalka res prikazala.
Kako se zaščititi pred prodajo od vrat do vrat?
Ne dovolite vstopa: neznani ljudje, tudi če so prodajalci, naj ne vstopajo v vaš dom. Lažje jih je odslovit na vratih, kot jih kasneje spravit ven iz stanovanja.
Ne kupujte impulzivno: preden se odločite za nakup, dobro premislite, če zadevo res potrebujete. Prodajalcu povejte, da boste stvar preučili in se posvetovali. Še vedno ga lahko naknadno kontaktirate.
Identificirajte neznance: prodajalec naj vam pokaže vizitko podjetja v katerem dela. Ni dovolj, da se nekdo predstavi, tako kot v primeru Anice, kot fizioterapevt iz Fontane. Te predstavitve so v večini primerov namreč izmišljene.
Ne dajajte gotovine: prodajalcu nikoli ne dajajte gotovine v naprej. Če vam kaj obljubi so to samo ustne obljube, ki kasneje ne držijo.
Preberite dokumente: pred podpisovanjem je treba vse prebrati. Dobro je tudi, če se starejši ljudje posvetujejo s svojci ali drugimi osebami v njihovi bližini. Vsi pogoji naj bodo razvidni na pisnem dokumentu. To vključuje ceno, garancijo, politiko vračanja in čisto vse pogoje prodaje.
Posvetujte se: pred večjimi nakupi ali investicijami se obvezno posvetujte z znanci. Pri tem namreč ne gre za 100€ ali 200€. To so vsote, ki lahko nanesejo tudi po več tisoč evrov.
Preverite podjetje: vam neznana podjetja je dobro preveriti. Tudi pri tem je priporočljiv posvet z mlajšimi znanci, ki lahko legitimnost preverijo preko spleta.