Potrošniki si od sprostitve cen naftnih derivatov na vseh bencinskih servisih po oceni Zveze potrošnikov Slovenije (ZPS) lahko obetajo le višje cene. Težko si namreč predstavljajo, da bi ponudniki ceno, ki je tako obremenjena z različnimi dajatvami, po sprostitvi znižali, zato v ZPS ne podpirajo poteze vlade, ki se je odločila za liberalizacijo.
“Spet se je izkazalo, da vlada pomembne ekonomske odločitve sprejema le na podlagi upoštevanja davčnih prilivov in dobičkov ponudnikov, ki v sedanjem sistemu nikakor niso izkazovali slabega poslovanja, ne pa z vidika potreb ter stroškov potrošnikov in gospodarstva,” so zapisali na ZPS. Sprostitev cen goriva je, kot so sporočili, darilo ponudnikom in ne potreba potrošnikov.
Postavitev novih bencinskih servisov je sporna z več stališč
Po njihovi oceni vlada pri tej odločitvi predvsem ni upoštevala posebnosti slovenskega trga naftnih derivatov, na katerem imata dva ponudnika močno prevladujoč tržni delež, na nekaterih, ne samo ruralnih območjih, pa konkurence med ponudniki praktično ni.
Pri ZPS zato dvomijo, da bo v državi, kjer je mreža bencinskih servisov sorazmerno razvita, samo zaradi sproščanja cen prišlo do povečanja konkurence.
Pri ZPS zato dvomijo, da bo v državi, kjer je mreža bencinskih servisov sorazmerno razvita, samo zaradi sproščanja cen prišlo do povečanja konkurence. Hkrati je postavitev novih bencinskih servisov sporna ne samo z ekološkega stališča, pač pa tudi s stališča trajnostne rabe prostora ob pričakovanju, da bo v srednjeročnem obdobju vse manj kupcev kupilo bencinsko ali dizelsko gnani avtomobil.
ZPS: “Zagotoviti je treba tudi natančna pravila oblikovanja cen in njihovega oglaševanja”
Ob sprostitvi cen goriv še opozarjajo, da bo treba trg ustrezno urediti, tako z vidika obveščenosti uporabnikov kot nadzora. Vzpostaviti bi morali konkretne nadzorne mehanizme in ustrezen nadzor trga, s katerim bi preverjali sporne prakse, še zlasti izkoriščanje lokalnega monopola na področjih, kjer ni konkurence, in dogovarjanje o cenah goriv na področjih, kjer je konkurenca okrnjena.
Vlada je nekaj dni pred iztekom uredbe, s katero je regulirala ceni 95-oktanskega bencina in dizelskega goriva zunaj avtocest in hitrih cest, ugotovila, da ukrep kontrole teh cen ni več potreben.
Zagotoviti bi morali tudi natančna pravila oblikovanja cen in njihovega oglaševanja. V Avstriji, denimo, ponudniki po 12. uri cen ne smejo več zviševati, so dodali.
Vlada je nekaj dni pred iztekom uredbe, s katero je regulirala ceni 95-oktanskega bencina in dizelskega goriva zunaj avtocest in hitrih cest, ugotovila, da ukrep kontrole teh cen ni več potreben. Odločila se je za liberalizacijo cen teh naftnih derivatov, potem ko je to za neosvinčen 98-oktanski bencin in kurilno olje storila že leta 2016.