Kot je povedal Golob, so danes sprejeli prvi korak v strategiji, kako se soočiti z energetsko in prehrambeno draginjo. Prvi ukrepi se nanašajo na cene goriv. Režim, ki je sedaj, je popolnoma nevzdržen z vidika realnosti, je povedal Golob. Po njegovih besedah bodo cene zdaj podobne kot na Hrvaškem, kar pomeni za 95-oktanski bencin okoli 1,80 evra za liter.
Dosedanji sistem je na silo vpeljal regulacijo cen
Maloprodajne cene sedaj niso sledile dvigu cen nafte, je dejal Golob in navedel, da so se cena nafte v letu in pol iz 70 € na tono dvignila na več kot 120 €. “V istem obdobju smo v Sloveniji imeli različne režime,” je omenil.
“Imeli smo režim, ki je na silo vpeljal regulacijo maloprodajnih cen. Zaradi tega imamo danes na milijonske zahtevke po povrnitvi stroškov. Ta režim je popolnoma nevzdržen z vidika realnosti,” je povedal premier. “Trg izven avtocest žal ne deluje. Vsi ponudniki imajo ves čas cene, ki so med seboj skoraj identične. Če trg ne deluje, je vrnitev na regulacijo marž trgovcev najbolj smiselna poteza,” je ob tem dodal.
Cene pogonskih goriv bodo po novem sistemu v Sloveniji podobne kot na Hrvaškem, a nižje kot v Avstriji in Italiji. Za 95-oktanski bencin bi to lahko pomenilo okoli 1,80 evra za liter.
Po besedah premierja iščejo točko, kjer lahko omilijo prehod iz sedanjega izkrivljenega stanja, v neko novo predvidljivo stanje za potrošnika, gospodarstvo, bankirje ter državni proračun.
Cene se višajo že v torek
“S to uredbo se pokaže, da zasledujemo cene, ki so primerljive s sosednjimi državami, konkretno s Hrvaško in nižje od zahodne in severne sosede. Za obdobje naslednjih 12 mesecev smo regulirali marže vsem trgovcem,” je povedal Golob. Sprejeli so dvojni režim marž. Vlada bo znova uvedla regulacijo marž trgovcev na bencinskih servisih zunaj avtocest ter sprostila marže in cene na avtocestah. Iskali so ravnovesje med tem, kaj lahko prenesejo potrošniki in kaj lahko na daljši rok prenese država.
“S takšno rešitvijo se želimo izogniti zahtevkom, ki bi lahko znašali tudi do 800 milijonov evrov za državni proračun. To je znesek, ki si ga nobena država ne more privoščiti,” je poudaril nov predsednik vlade.
Režim vstopi v veljavo v torek, 21. junija. To pomeni, da ne bo več regulacije maloprodajnih cen bencina in dizla, kot bi naj bilo v veljavi do 10. avgusta.
Ob tem sprejemajo tudi omilitvene ukrepe za ranljive skupine
Sprejeli so tudi omilitvene ukrepe za določene skupine, ki bodo začeli veljati prvega julija. Z njimi želijo razbremeniti tiste ciljne skupine, ki so lahko najbolj ranljive. Med njimi je Golob omenil zvišanje neobdavčenega zneska povračila stroškov za prevoz na delo za 16 odstotkov, zvišanje povračila zneska trošarin za prevoznike v javnem potniškem prometu ter razbremenitve za kmete. Skupaj s prevozniki pa nameravajo začeti iskati rešitve, da se zvišanje cen pogonskih goriv ne bi prelilo v podražitve hrane in ostalih dobrin.
Takšni so načrti za prihodnost
Še junija bodo predvidoma ukrepi za naslovitev cen hrane, v prvi polovici julija nato še za elektriko in ogrevanje, je še povedal Golob.
“Prihodnji teden bodo najprej na vrsti omilitveni ukrepi, potem sledijo razgovori s trgovci za živila. Za to bomo potrebovali vsaj 14 dni, da pridemo do neke rešitve, ki jo bomo lahko izpeljali in predstavili javnosti. Po tem pa bomo naslovili še elektriko in zemeljski plin. Stvari bomo peljali zaporedno. Elektrika pride na vrsto nekje v prvem tednu julija, ogrevanje, zemeljski plin ipd. pa drugi oz. tretji teden julija,” je navedel premier.
Po seji vlade so predloge predstavili premier Robert Golob, minister za gospodarski razvoj in tehnologijo Matjaž Han in minister za infrastrukturo Bojan Kumer. Na kratko sta spregovorila tudi ministra. Matjaž Han je ob koncu poudaril, da si država ni mogla več privoščiti, da bi delala takšen minus, kot so ga delali do zdaj.