V letošnje letu kar naprej beremo o črni statistiki na slovenskih cestah, saj so v prvih šestih mesecih pristojne službe beležile porast umrlih, med katerimi pa izstopajo motoristi.
Do konca julija umrlo 66 udeležencev cestnega prometa
Iz službe za odnose z javnostmi Javne agencije RS za varnost prometa (AVP) so sporočili, da se je v obdobju od januarja do julij letos na slovenskih cestah pripetilo 10.377 evidentiranih prometnih nesreč oziroma 1 odstotek več kot v lanskem primerjalnem obdobju. V omenjenem obdobju pa se je število prometnih nesreč s telesnimi poškodbami in smrtjo sicer zmanjšalo za 6 odstotkov. »Do konca julija je na slovenskih cestah umrlo 66 udeležencev cestnega prometa oziroma 16 več kot v lanskem primerjalnem obdobju. Kljub povečanju števila umrlih udeležencev, je število umrlih v letošnjem letu manjše kot v primerljivih obdobjih 2015 – 2017. V obzir je potrebno vzeti tudi dejstvo, da se napredek meri na daljše obdobje. Občasna medletna nihanja so običajna, ne le v Sloveniji, ampak tudi drugod v Evropski uniji in po svetu. Za dolgoročne ocene je potrebno pogledati statistiko daljšega obdobja, kjer pa je Slovenija še vedno v trendu kontinuiranega izboljšanja prometne varnosti,« so zapisali.
AVP: »Kljub povečanju števila umrlih udeležencev, je število umrlih v letošnjem letu manjše kot v primerljivih obdobjih 2015 – 2017.«
Skupno število poškodovanih najmanjše v zadnjih 5 letih
Število hudo telesno poškodovanih je za 12 odstotkov manjše kot v lanskem primerjalnem obdobju – do konca julija se je hudo telesno poškodovalo 422 (478) udeležencev. Pri lažje telesno poškodovanih prav tako beležijo zmanjšanje v številu poškodovanih, in sicer za 8 odstotkov – skupaj se je lažje telesno poškodovalo 3.600 (3.927) udeležencev. Skupno število poškodovanih v letošnjem letu pa je najmanjše v zadnjih 5 letih. »Povečanje števila umrlih v letošnjem letu je večje predvsem zaradi slabšega stanja v mesecu januarju in juniju. Med vzroki je mogoče izpostaviti milo zimo, zaradi katere je bilo na cestah več raznovrstnih udeležencev, med katerimi je tako več motoristov, kolesarjev pa tudi pešcev. Predvsem v lepem vremenu, ki daje lažen občutek varnosti, je večja tudi verjetnost za višje hitrosti ter nesreče. V poletnih mesecih je gostota prometa še posebej povečana, na vozne sposobnosti vplivata vročina in nestrpnost, na vozne razmere pa zastoji, spremenljivo vreme z nevihtami in točo ter povečano število voznikov iz drugih držav,« so pojasnili.
AVP: »Predvsem v lepem vremenu, ki daje lažen občutek varnosti, je večja tudi verjetnost za višje hitrosti in nesreče.«
Najslabše stanje prometne varnosti v Zgornjem Posočju in Savinjski dolini
Zaradi nekaterih kazalnikov, na podlagi katerih je pričakovati, da se stanje varnosti cestnega prometa do konca leta v primerjavi z letom poprej utegne poslabšati, je AVP takoj po nastopu Vesne Marinko na mesto v. d. direktorice začela s povezovalnimi aktivnostmi, akcijami ter strokovnim posvetom o varnosti cestnega prometa. »V sodelovanju s ključnimi deležniki prometne varnosti smo v juniju začeli z izvajanjem skupne akcije #VarnoVPoletje, ki je povezala prvič v zgodovini. V skoraj dveh mesecih smo bili s partnerji navzoči na več deset preventivnih dogodkih po vsej Sloveniji, pripravili smo tudi akcijo gasilcev, reševalcev in policistov z namenom ozaveščanja voznikov o pravilnem razvrščanju v primeru zastojev,« razlagajo. V Zgornjem Posočju in Savinjski dolini, kjer se je stanje prometne varnosti v tem letu najbolj poslabšalo, so organizirali dva strokovna sestanka o stanju varnosti cestnega prometa ter varnosti na državnih in lokalnih cestah. V Posočju je bil sprejet dogovor o postavitvi silhuet policistov, ki bodo opozarjale voznike na nevarnosti na cestah, predvsem pa jih spodbujale, da zmanjšajo hitrost vožnje. Obseg aktivnosti AVP bo povečan še v savinjski regiji.
Mladi in prometna vzgoja
V okviru aktivnosti izvajajo na AVP številne preventivne aktivnosti in programe prometne vzgoje, ki so namenjeni otrokom in mladostnikom. »Pred nami je tradicionalna akcija Začetek šole, v sodelovanju s prostovoljci in nevladnimi organizacijami izvajamo tudi varovanje otrok v prometu ter projekt Šolska prometna služba. Za večjo varnost otrok smo v zadnjih letih podelili triopan znake Šolska pot, vzpostavili spletni portal Šolske poti, kjer si lahko otroci in starši pogledajo načrte šolskih poti za njihovo osnovno šolo, kar nekaj načrtov pa je že digitaliziranih in vnesenih na spletni zemljevid z opozorili otrokom,« pojasnjujejo. Že v predšolskem obdobju pričnejo z ozaveščanjem bodočih staršev v okviru programa Prva vožnja, varna vožnja, kjer jih, pa tudi zdravstveno osebje, izobražujejo glede varne vožnje dojenčkov, uporabe različnih otroških sedežev in najpogostejših napak. »V času vrtca sledi zelo uspešen projekt Pasavček o varnosti otrok med vožnjo in pravilni uporabi otroških varnostnih sedežev, ki je namenjen tudi prvi triadi osnovne šole. Letos v projektu sodeluje kar 927 vrtčevskih skupin. Skozi vse šolsko leto otroci aktivno sodelujejo in se učijo o varni vožnji, o nevarnostih v prometu ter to povezujejo z drugimi znanji (prometnih znakov, ključnih prometnih pravil, varnega prihoda v vrtec,…). Letos smo razvili didaktično družabno igro S Pasavčkom v šolo in opazovanja na terenu so pokazala pozitiven trend, saj se je stopnja pripetosti otrok iz 54 odstotkov v letu 2005 zvišala na 94 v letu 2018. Pozitiven trend agencija beleži tudi pri drugih potnikih na zadnjih sedežih, pri katerih se je delež pripetosti zvišal iz 68 odstotkov v letu 2016 na 78 v letu 2018,« so sporočili. V prvi triadi osnovne šole, kjer se dopolnjuje z aktivnosti varnih šolskih poti, priprave načrtov šolskih poti in izvajanja prometno-vzgojni vsebin v okviru pouka, pa izvajajo tudi Projekt Pasavček.
LETO | Št. prometnih nesreč | Št. prometnih nesreč s telesno poškodbo in smrtjo | Posledice (poškodbe) | Skupaj poškodbe (H+L) | ||
Smrt | Huda tel. poškodba | Lažja tel. poškodba | ||||
1.1.2015 – 31.7.2015 | 10058 | 3735 | 70 | 548 | 4430 | 4978 |
1.1.2016 – 31.7.2016 | 10126 | 3723 | 78 | 466 | 4395 | 4861 |
1.1.2017 – 31.7.2017 | 9789 | 3529 | 71 | 503 | 3957 | 4460 |
1.1.2018 – 31.7.2018 | 10325 | 3445 | 50 | 478 | 3927 | 4405 |
1.1.2019 – 31.7.2019* | 10377 | 3232 | 66 | 422 | 3600 | 4022 |
primerjava 19/15 | 3% | -13% | -6% | -23% | -19% | -19% |
primerjava 19/18 | 1% | -6% | 32% | -12% | -8% | -9% |
* podatki za leto 2019 so začasni
Prometno opismenjevanje od otroštva naprej
V akciji Bodi preViden se otroci učijo predvsem o pomenu vidnosti in uporabi odsevnikov v prometu, učijo o pravilih varne hoje v prometu ter pišejo pisma svojim starim staršem z opozorili, medtem ko na varnost pešcev opozarjajo v okviru preventivnih dogodkov na šolah, kjer prikažemo uporabnost kresničke s šotorom Vidkom. Otroke 4. in 5. razreda pričnejo usposabljati za vožnjo kolesa, zato jim zagotavljajo različna preventivna gradiva, video vsebine in spletni portal Kolesar v sodelovanju z ministrstvom za izobraževanje za izvedbo teoretičnega dela kolesarskega izpita. Za praktično vožnjo v prometu vsako letu do 30 slovenskim občinam zagotovijo odsevne brezrokavnike in čelade za skupino otrok, ki vozi v prometu, kot nadgradnjo kolesarskih izpitov pa organizirajo tekmovanja Kaj veš o prometu, ki se izvajajo od šolske, občinske do državne ravni. »Za mladostnike v tretji triadi osnovne šole smo pripravili projekt Cesta je razred zase, kjer opozarjamo predvsem na uporabo zaščitne čelade, nevarnosti uporabe mobitela v prometu, hitrosti in alkohola. Da bi se približali mladostnikom smo vsebine pripravili v obliki stripa Poljub po nesreči, ki so ga prejeli vsi 7. razredi slovenskih osnovnih šol. Srednješolcem namenjamo program Vozimo pametno, kjer s pogovorom s policistom, reševalci, gasilci in nevladnimi organizacijami predstavimo vsebine predvsem vezane na alkohol in prehitro vožnjo ter varnost motoristov na mladostniški način. V lanskem letu so ozavestili več kot 2.200 dijakov. Obenem AVP financira še aktivnosti v okviru projekta Dijak dijakom, ki se izvaja v sodelovanju z ministrstvom za izobraževanje, v okviru katerega aktivno sodeluje več tisoč dijakov v okviru 32 srednjih šol. Ob tem organiziramo tudi preventivni dogodek, kjer lahko dijaki na naših demonstracijskih napravah sami preizkusijo določene zakonitosti (trk na Zaletavčku, naletno težo, posledice alkoholiziranosti,…),« so zaključili na AVP.
Ugodne prometno-varnostne razmere
Z letošnjimi prometno-varnostnimi razmerami pa so zadovoljni v Policijski upravi Maribor, saj so sporočili, da so te v letošnjem letu na njihovem območju ugodne, še posebej v primerjavi s preostalim delom države. Rezultati kažejo, da je letos namreč na cestah te policijske uprave umrlo 6 oseb, lani v istem obdobju pa 13.
V okviru letnega plana dela izvajajo več akcij
Za varnost že mlajše populacije v Mestni občini Maribor si prizadeva svet za preventivo in vzgojo (SPV) v cestnem prometu. Predsednik Vinko Virtnik je povedal, da namenjajo veliko pozornosti vzgoji in varnosti otrok v cestnem prometu. »V okviru letnega plana dela izvajamo več akcij, in sicer tudi Varnost otrok na šolskih poteh, Bistro glavo varuje čelada, Kaj veš o prometu, Bodi viden, bodi previden ter Pasavček,« je dodal Virtnik.
Vinko Virtnik: »V šolski obvezni predmet spada prometna vzgoja v osnovni šoli, ki bi se nadaljevala v srednji šoli, kjer bi učenci pridobili kategoriji A in B.«
Ničelna toleranca do prometnih nesreč
Prometna vzgoja je po njegovem prepričanju pomemben dejavnik varovanja življenja otrok in pomembno vzgojno vpliva k celotni vzgoji. »Statistika dokazuje uspešno delo vseh, ki smo poklicani za delo nas področju cestnega prometa in si želimo ničelno toleranco do prometnih nesreč,« je pojasnil Virtnik in nadaljeval, da so pristojnim službam podali še pobudo za prometno vzgojo v osnovnih šolah. Prepričani so, dodaja, da v šolski obvezni predmet spada prometna vzgoja že v osnovni šoli, ki bi se nadaljevala še v srednji, kjer bi dijaki pridobili kategoriji A in B. »Vseeno ocenjujemo, da je za prometno vzgojo dobro poskrbljeno že v vrtcih ter v prvi in drugi triadi osnovne šole,« poudarja Virtnik. Predstavniki SPV so prisotni pri razgovorih s starši v šolah, saj so ti po njihovem odgovorni za vzgojo svojih otrok. Sicer pa so v mariborskem SPV še pred počitnicami pisno obvestili osnovne šole, da opozorijo starše in učence na varnost v času šolskih počitnic, naj z razigranostjo in sproščenostjo ne ogrožajo sebe in drugih udeležencev v cestnem prometu.