Evropski parlament je na včerajšnjem plenarnem zasedanju podprl predlog direktive o spremembah cestninjenja, po katerem bi morale države članice cestnino za težja tovorna vozila in avtobuse od leta 2023 zaračunavati glede na dejansko prevoženo razdaljo. Od leta 2027 bi to veljalo tudi za lažja tovorna vozila in minibuse.

Želijo si, da bi bilo plačevanje cestnin bolj pošteno

EU želi z direktivo olajšati doseganje ciljev glede zmanjševanja izpustov v prometnem sektorju in narediti plačevanje cestnin bolj pošteno. Predlagana pravila se nanašajo na dajatve, ki jih članice že zaračunavajo, in načrtovane dajatve na vseh cestah t. i. čezevropskega prometnega omrežja, kamor spadajo tudi slovenske avtoceste.

Kot so sporočili iz Evropskega parlamenta, bo morala biti cestnina za vsa tovorna vozila, težja od 2,4 tone, v primeru potrditve direktive od leta 2023 obračunana glede na dejansko prevoženo razdaljo. Za tovorna vozila, lažja od 2,4 tone, in minibuse bo to veljalo od leta 2027. Da bi spodbudile uporabo okolju prijaznejših vozil, bodo morale članice višino cestnine prilagoditi izpustom ogljikovega dioksida iz posamezne skupine vozil.

Uvedeno bo plačevanje zunanjih prometnih stroškov

Po letu 2021 bi po predlogu direktive v veljavo stopilo tudi določilo, po katerem bodo morale članice v primeru uvedbe cestnin za težja tovorna vozila uvesti tudi plačevanje t. i. zunanjih prometnih stroškov, ki predstavljajo stroške zaradi onesnaževanja, povzročanja hrupa in podobno. Po letu 2026 pa bo mogoča le uvedba plačevanja zunanjih prometnih stroškov za vse kategorije vozil.

Predlog omogoča popuste, na primer za redne uporabnike lažjih tovornih vozil na redkeje poseljenih območjih in na obrobju mest.

Vinjete na voljo tudi za en dan

Predlog se nanaša tudi na kratkotrajne vinjete za osebne avtomobile. Da bi zaščitili tuje voznike, ki so na določenem območju le občasno, predlog predvideva zgornjo cenovno mejo za takšne vinjete. Poleg tega bodo morale biti kratkotrajne vinjete na voljo tudi za en dan in za en teden, predlagajo poslanci.

Poročevalka, francoska evropska poslanka iz vrst socialdemokratov (S&D) Christine Revault d’Allonnes Bonnefoy, je podporo predlogu označila kot prelomnico na poti k učinkovitejšemu omejevanju onesnaževanja v prometnem sektorju.

Poslanci so predlog direktive po prvem branju podprli s 398 glasovi za in 179 proti, 32 pa se jih je vzdržalo. Predlog bodo zdaj v potrditev na mizo dobili ministri EU, nato pa se bodo lahko začela pogajanja s Svetom EU.

STA