Prevare pri spletnem nakupovanju so stalnica v kibernetskem prostoru. Goljufi redno postavljajo lažne spletne trgovine in poskušajo prepričati uporabnike k nakupu. Zato nas je zanimalo, kako pogoste so spletne prevare danes.

Pogostost prevar pri spletnem kupovanju upada

Glede na podatke, ki jih zbirajo v SI-CERT, ki nacionalni odzivni center za obravnavo incidentov s področja varnosti elektronskih omrežij in informacij, na podlagi prijav, število prevar pri spletnem nakupovanju v zadnjih letih upada.

“Če smo v letu 2018 zabeležili 339 incidentov, je bilo prijav v 2019 polovico manj, v 2021 pa prejeli le 86 prijav. Seveda ta številka odraža je uporabnike, ki so se po pomoč obrnili na SI-CERT; kakšno je dejansko število letno oškodovanih uporabnikov, žal ne vemo,” so nam pojasnili.

Kljub temu je pomembno opozoriti, da lahko žrtev spletne prevare pri nakupovanj postane prav vsak uporabnik, ki kupuje na spletu. V poplavi raznih spletnih trgovin in popustov smo lahko hitro zavedeni, še posebno v času razprodaj, ko nizke cene niso nenavadne. “Uporabnike običajno premami ugodna ponudba artiklov in ‘profesionalen’ izgled spletne trgovine, ki lahko posnema tudi legitimnega ponudnika. Goljufi postajajo vse spretnejši pri postavljanju lažnih spletnih trgovin, zato moramo biti pri spletnem nakupovanju vedno previdni, še posebno če gre za neznanega ponudnika,” so še dodali.

Kako prepoznati lažno spletno trgovino?

Dobro je, da si uporabniki pred vsakim spletnim nakupom vzamejo minuto in preverijo spletno trgovino, v kateri želijo opraviti nakup. V poplavi najrazličnejših ponudnikov, lahko namreč naletijo na lažno spletno trgovino ali trgovino s ponaredki. “Žal ni enega samega znaka, ki bi z gotovostjo kazal na spletno prevaro, ampak moramo preveriti in kombinirati več sumljivih znakov. Spletni uporabniki moramo poiskati čim več informacij in se naučiti brati med vrsticami,” je zapisano na portali varninainternetu.si.

Znaki, po katerih lahko prepoznamo lažno spletno trgovino, so sledeči:

  • izjemno nizke cene, ki odstopajo od konkurence,
  • dobavljivost artiklov (na zalogi so vsi artikli v vseh velikostih in barvah, dobavljivi takoj),
  • manjkajoči kontaktni podatki prodajalca (npr. davčna številka, sedež, naslov, telefonska številka, e-mail naslov),
  • stran ni šifrirana (v URL vrstici se ne izpiše HTTPS),
  • najbolj poveden podatek od vseh pa je starost domene (če je bila domena registrirana pred kratkim, trgovina pa se ponaša z dolgo tradicijo, je to znak za alarm. Starost domene lahko preverimo s pomočjo whoisdomaintools.com).

“Seveda pred vsakim nakupom priporočamo, da se uporabniki pozanimajo o izkušnjah ostalih kupcev. Običajno se slabe novice širijo hitro in če pobrskajo po spletu, bodo hitro našli odzive na forumih ali drugih spletnih straneh,” so še dodali na SI-CERT-u.