Vladni odlok o izvajanju javnega prometa za taksiste uvaja bistveno strožje omejitve kot za druge izvajalce javnega prometa, opozarjajo v sindikatu. “Ostali lahko opravljajo svoje delo v skladu s priporočili Nacionalnega inštituta za javno zdravje (NIJZ) brez testov, pri taksi službah pa so zahtevani testi, in sicer na vsakih 72 ur,” je navedla generalna sekretarka sindikata prometa in zvez Saška Kiara Kumer.
“Odlok bomo spoštovali, ne gre za poseganje v strokovne kriterije. A želimo opozoriti, da je neživljenjski in diskriminatoren v primerjavi z ostalimi izvajalci javnega prevoza,” je poudarila Kumerjeva. Taksisti so v obeh valih epidemije covida-19 opravljali prevoze v skladu z vsemi priporočili NIJZ in brez večjih izbruhov okužb s covidom-19, je dodala.
Taksisti trenutno ustvarjajo le med 20 in 40 odstotkov prometa glede na tistega iz leta 2019, je povedal predsednik sindikata taksistov Dejan Jefim. Kljub temu morajo še vedno stati od osem do deset ur na ulici, tudi če voženj ni. Kljub manjšemu prometu je njihov delovni čas enak.
Visoki stroški in težave voznikov
Velika večina taksistov je samostojnih podjetnikov, zato ukrepi, kot so čakanje na delo ali skrajšan delovni čas, zanje ne pridejo v poštev. Mnogi imajo ob tem visoke stroške, denimo lizinga in goriva. Nekaj pomoči so od države sicer prejeli, a ta ni pomembneje rešila njihovih težav. “V primerjavi z gostinci taksisti niso sedeli doma, še vedno so morali biti na ulici,” je navedel predsednik sindikata.
“Eno leto so bili dobri, da zamenjajo cel javni promet, nihče jih ni vprašal, ali imajo zaščito. Zdaj, ko se ukrepi sproščajo, pa je vlada zanje sprejela najhujši ukrep, morda celo na svetu,” je opozoril Jefim.
Za taksiste ob tem testiranje, četudi je obvezno na tri dni, ni urejeno prioritetno, kot denimo velja za zdravstveno osebje, učitelje in zaposlene v trgovinski dejavnosti. Večina jih je sicer uspela v zadnjem tednu – odlok velja od prejšnjega ponedeljka – testiranje opravljati na brezplačnih točkah, a so te točke precej zasedene. Tako lahko taksisti na testiranje čakajo tudi po dve uri ali več.
“Naš pogoj je opravljanje dejavnosti brez testiranja, kot je denimo v Avstriji. Če pa že, pa vsaj tako v primeru drugih dejavnosti v Sloveniji, na sedem dni,” je dejal Jefim. Od vlade pričakujejo, da se bo odzvala na seji že ta teden.
Ne splača se delati, če je potrebno vsake tri dni na test
“Taksisti nismo proti testiranju. Zaupamo stroki, če se je treba testirati, se je treba. A če nikjer v Evropi ni testiranja za taksiste, zakaj je pri nas?” je vprašal podpredsednik sindikata taksistov Janko Belopavlovič. Poudaril je tudi, da se je za taksiste s sproščanjem ukrepov končno znova začelo obdobje, ko bi ob koncu meseca morda lahko v denarnici ostal kakšen evro. “A če bomo hodili vsake tri dni na testiranje, se ne splača delati,” je menil.
Taksist Boštjan Kompare je dodal, da je bila v času epidemije večina njihovih strank starejših ljudi, med drugim takih, ki so jih vozili na testiranje ali cepljenje. “Če se boste postavili pred Polikliniko, boste videli, kakšna frekvenca prevozov je tam. Kako se bodo ti ljudje znašli, če mi ustavimo dejavnost?” je dodal Belopavlovič.
V primeru, da jim vlada ne bo prisluhnila, so taksisti pripravljeni stopnjevati svoje protestne aktivnosti. V Ljubljani je okoli 800 taksistov, od tega jih je danes po ožjem središču mesta po oceni sindikata krožilo okoli 150 ali 200, promet je zaradi tega na več ulicah praktično zastal. “Lahko si predstavljate, kako bo, če nas bo 500,” je dejal Belopavlovič.
STA