V Sloveniji so se v zadnjih letih razpasli številni reklamni panoji, mnogi tudi na kmetijskih površinah in na kulturni dediščini kot so denimo kozolci. Mnogi so postavljeni v nasprotju z zakonskimi predpisi in pravili, na kar že več let opozarjajo v iniciativi Očistimo Sloveniji reklamnih panojev.
“Reklamni panoji dušijo primestje na vsakem koraku. Vpadnice in ulice postajajo komercialne izložbe raznoraznih barv in oblik, ki bolj ko na predmestje spominjajo na obrtno-trgovsko cono,” izpostavljajo ob tem.
“Reklamni panoji mnogokrat stojijo na kmetijski zemlji, kar je z zakonom sicer prepovedano, nadzoruje pa se jih le preredko. Prav tako se jih brezsramno postavlja na kozolce, ki imajo velik kulturni pomen in jim tovrstna zloraba nikakor ne pristoji, postavljalo pa se jih je celo že v krajinskih parkih. Reklamni panoji tako kazijo naravno kot tudi kulturno krajino Slovenije,” že opozarjajo tudi v Piratski stranki.
Poleg kulturnih, estetskih in turističnih pomislekov se zastavlja tudi vprašanje prometne varnosti. V Nemčiji in Avstriji je ureditev, za katero se zavzemajo tudi sami, tovrstna, da so reklamni panoji ali kakršnakoli druga oblika oglaševanja, izven strnjenih naselij praktično prepovedani, saj zaradi motenja voznikov povečujejo tveganje za nesreče, še navajajo.
Objektov za oglaševanje se iz avtocest ne bi smelo videti
Pobudniki akcije Očistimo Slovenijo reklamnih panojev so preko portala Predlagam Vladi so tako že pred časom posredovali svoj predlog o odstranitvi reklamnih panojev s kmetijskih zemljišč.
Tudi DARS je na njihovo vprašanje, kakšno je njihovo mnenje glede reklamnih panojev oziroma kakšni so njihovi predlogi glede problematike oglaševanja ob avtocestah odgovoril: “Ker so naše pristojnosti omejene le na obcestni prostor (40 oz. 35 m), so naši predlogi, da se objektov za oglaševanje iz AC/HC sploh ne bi smelo videti – torej prepovedati oglaševanje v »vidnem polju«, kar bi pomenilo, da jih praktično iz AC/HC sploh ne bi več videli,” (Vir: vpliv obcestnih reklam na promet, 2017)
Na kmetijskih zemljiščih prepoved postavitev panojev?
Problematike oglaševanja v prostoru so se lotili na ministrstvu za okolje in prostor, kjer pripravljajo nov zakon o urejanju prostora (ZUREP-3). V predlogu zakona je po njihovih navedbah predvideno, da bi bilo v celoti prepovedano oglaševanje na območjih, ki so po namenski rabi prostora kmetijska, gozdna, vodna in druga zemljišča in se ne nahajajo na poselitvenih območjih (torej v mestih in drugih naseljih), še dodajajo.
“Predlog Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o kmetijskih zemljiščih (SD ZKZ) predvideva prepoved postavitev reklamnih panojev ali izvajanje drugih oblik oglaševalske dejavnosti na kmetijskih zemljiščih, ki se ne nahajajo v poselitvenih območjih. Predlog zakona bo predvidoma konec aprila poslan v soglasje resornim ministrstvom in nato v obravnavo na Vlado RS,” pa so za naš medij pojasili z Ministrstva za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano.