Vsaka spletna prodaja ali nakup ima svoja tveganja, saj na spletu preži veliko goljufov, ki želijo prodajalce ali kupce izkoristiti. Na Facebook Marketplace v zadnjem času vedno več slovenskih uporabnikov poroča o prevari, s katero poskušajo spletni goljufi oškodovati prodajalce. Pretvarjajo se, da želijo izdelek kupiti in da bodo prodajalcu na dom poslali kurirja, ki bo izdelek prevzel ter jim dal denar. Na tak način poskušajo pridobiti osebne podatke, prodajalca pa poskusijo prepričati, da je pred dostavo potrebno plačati.

Če prodajalec zavrne plačilo, začnejo prihajati grožnje

Zasledili smo, da vedno več slovenskih uporabnikov Facebook Marketplaca poroča o prevari, kjer jih poskušajo domnevni zainteresirani kupci prepričati, da bodo prodajalcu poslali kurirsko službo. Kot pojasnijo na Nacionalnem odzivnem centru za kibernetsko varnost SI-CERT, spletna goljufija poteka tako, da prodajalca prepričajo, da želijo izdelek kupiti, ampak ker sami nimajo časa ali iz kakšnega podobnega razloga, bi k njemu poslali kurirsko službo. Pri tem poskušajo prodajalca običajno prepričati, da morajo plačati nek znesek, običajno 50 ali 100 €, najpogosteje pod krinko zavarovanja, ki bi ga naj kasneje kupec povrnil prodajalcu.

Goljufi žrtvi pošljejo tudi lažno sporočilo dostavne službe s povezavo na spletno stran za nakup Paysafecard kode. Ta spletna stran je sicer legitimna, vendar če na njej žrtev kupi kodo in jo pošlje goljufom, jo ti unovčijo in s tem žrtev oškodujejo. V primeru, da prodajalec ne želi plačati zahtevanega zneska, ga goljufi na različne načine izsiljujejo ter grozijo s prijavo na policijo oz. Interpol, pojasnjujejo na SI-CERT.

Primer poskusa spletne goljufije

Na SI-CERT so v zadnjem letu prejeli 10 prijav poskusov takih prevar.

Nevarno je tudi, če denarja niste nakazali

Pri takšni komunikaciji je nevarno tudi, če domnevnemu kupcu niste nakazali denarja, ampak ste mu morda posredovali naslov ali kakšne druge podatke, s katerimi postanete izpostavljeni za morebitne grožnje. Če npr. zahtevajo kopijo osebnega dokumenta, jo lahko zlorabijo na različne načine, ukradejo vam identiteto, v vašem imenu ponujajo kredite, oddajajo stanovanja in podobno. Nato se začnejo na vaše ime vezati stroški, ki so povezani s kreditom.

Z osnovnimi podatki, kot je naslov, lahko goljufi tudi na primer prestrežejo pošto, ki bi prišla na vaš naslov. Na tak način lahko hitro pridejo do ključnih podatkov, da vas oškodujejo – še prejemate na naslov pošto s podatki o vašem bančnem računu? Pri tovrstnih prevarah torej ni nevarno samo, da jim nasedete in posredujete denar. Z vašimi osebnimi podatki vas lahko oškodujejo tudi, če jim sami denarja ne nakažete. 

Na Facebook Marketplace je sicer pogostejša ta goljufija

Na SI-CERT so nam povedali, da sicer v povezavi z Facebook Marketplace pogosteje prejemajo prijave, pri katerih je cilj goljufov prodajalce prepričati, da na lažni spletni strani dostavne službe vpišejo podatke o kreditni kartici. O prevari smo že poročali, ker so nanjo že opozarjali tudi mariborski policisti, ko se je nanje obrnila ženska, oškodovana za več sto evrov. Toda na kratko izgleda tako.

Domnevni kupec izrazi zanimanje za izdelek in prodajalcu pošlje povezavo do spletne strani, kjer naj bi z vpisom podatkov o kreditni kartici na kartico prejel plačilo za izdelek. Povezava v sporočilu vodi na lažno spletno stran, ki uporablja grafično podobo Pošte Slovenije. Pod krinko nakazila kupnine je potrebno vpisati podatke o kreditni kartici in potrditveno kodo iz SMS sporočila. S temi podatki lahko napadalci ukradejo sredstva z računa žrtve v znesku do limita na računu, opozarjajo na SI-CERT.

Spletne goljufije je vedno težje zaznati. Lažne spletne strani v primeru te goljufije so na primer prirejene za vsako žrtev posebej, vsebujejo podatke o prodajalcu in izdelku, v nekaterih primerih tudi sliko iz malega oglasa. Napadalci na portalu celo nudijo klepet kot podporo uporabnikov. Zato se lahko tudi tisti najbolj previdni na spletu znajdejo kot žrtev prevare.

Tako se lahko zavarujete pred ali po spletni goljufiji

Če ste prevari nasedli in vnesli podatke kreditne kartice, nemudoma kontaktirajte banko in kartico prekličite. Če je prišlo do oškodovanja, to prijavite na policiji. Enako storite tudi, če ste jim posredovali kakšne osebne podatke. Nujno je tudi, da takoj prekinete vso nadaljnjo komunikacijo s spletnim goljufom, tudi če vam grozijo.

Uporabnikom svetujemo, da neobičajne zahteve domnevnih kupcev ignorirajo. Če izdelek pošljejo po pošti, je najbolj varno, da ga odpošljejo šele, ko je denar že na njihovem bančnem računu. Če pa je prišlo do oškodovanja, naj goljufijo prijavijo na policiji,” so še sporočili iz Nacionalnega odzivnega centra za kibernetsko varnost.

Za varnost prodaje na Facebook Marketplace se sicer vedno držite osnovnih nasvetov, kot so:

  • Da se s prodajalcem oz. kupcem srečate na javnem mestu
  • Izdelek, ki ga kupujete, preglejte pred nakupom, da se prepričate, da deluje oz. je takšen, kot je opisan
  • Uporabite varne plačilne metode
  • Kot prodajalec izdelka ne pošiljajte pred plačilom
  • Bodite pozorni na lažna imena, preverite lahko tudi, kdaj je bil narejen Facebook profil osebe – če je narejen pred kratkim, gre zagotovo za lažen profil
  • Ohranite dokaze o nakupu …