Sistem plačila cestnine z nakupom vinjete, ki se v Sloveniji uporablja od leta 2008, je v veljavi tudi v drugih evropskih državah, a ne vseh. Ponekod se cestnine še vedno plačuje glede na prevoženo razdaljo, pri čemer so nekatere države uvedle predplačniški sistem. Marsikje je uporaba avtocest brezplačna, a lahko voznike čakajo druge dajatve.
STA v nadaljevanju objavlja pregled sistemov plačevanja cestnin po Evropi za osebna vozila. V nekaterih navedenih državah je treba dodatno plačati za uporabo določenih predorov, mostov in drugih cestnih odsekov.
Vse več držav z digitalnimi vinjetami
Poleg Slovenije je običajna vinjeta edina možnost še v Švici in na Češkem. Na Češkem desetdnevna stane 310 kron (12 evrov), mesečna 440 kron (17 evrov), letna pa 1500 kron (57 evrov). V Švici je na voljo le letna, ki stane 40 frankov (36 evrov), je razvidno iz spletnih strani Avto-moto zveze Slovenije (AMZS).
V Avstriji vinjeta, na Madžarskem le elektronska
V Avstriji je za vožnjo po avtocestah in hitrih cestah potrebna vinjeta, vendar ne na odseku od mejnega prehoda Karavanke do prvega izvoza na avstrijski strani (St. Jakob im Rosental – Šentjakob v Rožu) in od mejnega prehoda Ljubelj do Celovca. Desetdnevna vinjeta stane 9,2 evra, dvomesečna 26,8 evra, letna pa 89,2 evra. Vinjeta je lahko običajna ali digitalna, pri čemer je treba digitalno naročiti vsaj 14 dni pred predvideno uporabo avtocest v severni slovenski sosedi.
Obe možnosti sta na voljo tudi v Moldaviji. Tam je vinjeta obvezna za vozila, registrirana v tujini. Tedenska stane štiri evre, 15-dnevna osem evrov, mesečna 16 evrov, četrtletna 45 evrov in polletna 85 evrov.
Na Madžarskem je mogoče kupiti le elektronsko vinjeto. Desetdnevna za osebna vozila stane 3500 forintov (10,5 evra), mesečna 4780 forintov (14,4 evra), letna pa 42.980 forintov (129,4 evra). Na voljo so tudi regionalne vinjete, ki veljajo le na določenem avtocestnem odseku.
Tudi v Bolgariji je cestno omrežje mogoče zakonito uporabljati le z elektronsko vinjeto. Na voljo so tedenska (15 levov oz. 7,6 evra), mesečna (30 levov oz. 15,2 evra), četrtletna (54 levov oz. 27,3 evra) in letna vinjeta (97 levov oz. 49 evrov). Možen je tudi nakup t. i. vikend vinjete, ki velja od petka od 12. ure do nedelje do polnoči. Cena takšne vinjete je 10 levov oz. 5,1 evra. Letna vinjeta ni vezana na koledarsko leto, temveč velja eno leto od izbranega datuma začetka veljavnosti.
Izključno elektronske vinjete imajo tudi na Slovaškem in v Romuniji. Na Slovaškem desetdnevna stane 10 evrov, mesečna 14 evrov, letna pa 50 evrov. V Romuniji je treba za tedensko odšteti tri evre, za mesečno sedem evrov, 90-dnevno 13 evrov in za letno 28 evrov. Letna vinjeta tam velja 12 mesecev od dneva nakupa.
Plačevanje glede na razdaljo večinoma mogoče tudi elektronsko
V Italiji je treba cestnino plačati na skoraj vseh avtocestah, večinoma glede na prevožene kilometre. Plačilo je mogoče tudi elektronsko. V starem mestnem jedru Rima je območje omejenega prometa, v katerem je promet v določenih časovnih terminih dovoljen prebivalcem in vozilom z dovolilnico. Za vožnjo po središču Milana pa morajo nekatera vozila plačati dodatno ekološko takso.
Tudi na Hrvaškem se cestnina plačuje glede na prevožene kilometre. Cestnina na avtocesti v Istri je od 1. oktobra do 31. maja cenejša za 10 odstotkov. Cestnino je mogoče plačati tudi z elektronskimi karticami. Hrvaška vlada z letom 2022 načrtuje uvedbo novega elektronskega sistema, ki bo temeljil na mikrovalovni tehnologiji in samodejnem prepoznavanju registrskih oznak. Plačevanje z gotovino naj bi po uvedbi novega sistema odpravili.
Na večini francoskih avtocest se cestnina prav tako plačuje glede na prevožene kilometre. Plačevanje cestnine je mogoče tudi prek elektronske kartice. V nekaterih francoskih mestih so za vozila obvezne t. i. ekološke vinjete; cena nalepke je 3,7 evra. Na Norveškem se plačujejo običajne cestnine, lahko tudi prek elektronskega sistema. Vsa vozila, ki prečkajo cestninske postaje na območju prestolnice, so cestninjena glede na ekološki razred. Cestnina se plačuje tudi za vstop v nekatera mestna središča. Omeniti velja, da norveško cestno omrežje sestavljajo tudi trajektne linije prek fjordov. Na Portugalskem veljata za plačilo cestnine dva sistema. V osrednjem delu Portugalske se plačuje po klasičnem sistemu, na večini avtocest na severu države ter na avtocesti v osrednjem in južnem delu pa se cestnina plačuje le z elektronskim sistemom, ki zahteva vnaprejšnje plačilo. Elektronsko plačilo cestnine je mogoče tudi v Španiji, v Turčiji pa je cestnine in mostnine mogoče plačati le prek predplačniške cestninske kartice. Tudi v Veliki Britaniji se plačuje le avtocesta M6 pri Birminghamu, in sicer po dnevni in nočni tarifi. Za vožnjo po središču Londona in nekaterih drugih območjih pa se plačujejo posebne pristojbine.
V Severni Makedoniji se cestnina plačuje z gotovino ali kartico, na avtocesti Tabanovtse-Gevgelija pa tudi elektronsko. Tudi v Srbiji se cestnina plačuje z gotovino ali kartico, na avtocestnem odseku Šid-Beograd-Niš pa so uvedli predplačniški sistem brezgotovinskega cestninjenja. V Belorusiji se cestnina plačuje elektronsko glede na število prevoženih kilometrov. V Bosni in Hercegovini se cestnina plačuje na nekaterih avtocestnih odsekih, enako velja za Grčijo, Irsko, Črno goro in Poljsko.
Marsikje po avtocestah še vedno brezplačno
V Belgiji uporaba avtocest za osebna vozila ni plačljiva. Na celotnem območju Bruslja pa od oktobra 2018 velja območje omejenega prometa, pred vstopom vanj pa je obvezna registracija prek spletnega obrazca. Za določene euro standarde motorjev je obvezen nakup posebne dnevne dovolilnice, ki stane 35 evrov. Tudi v Nemčiji se cestnina ne plačuje, je pa v večini mest vstop vozil v mestna jedra omejen. Za vstop na ta območja je treba kupiti ekološko nalepko. Nemška vlada je na avtocestah želela uvesti vinjetni sistem, a je Sodišče EU presodilo, da bi rešitev, po kateri bi nemški državljani celoten znesek plačila vinjete dobili vrnjen v obliki olajšave pri davku na motorna vozila, pomenila diskriminacijo na podlagi državljanstva ter kršitev načel prostega pretoka blaga in svobode opravljanja storitev.
Na Švedskem se cestnina za osebna vozila ne plačuje, plačuje pa se mestna cestnina v Stockholmu in Göteborgu. Prav tako se cestnina ne plačuje na Kosovu, a se pa pri vstopu zaračuna dodatno zavarovanje za vozilo v višini 15 evrov za 15 dni, 20 evrov za en mesec ali 35 evrov za dva meseca. V Latviji se cestnina plačuje le za vozila z največjo dovoljeno maso nad tremi tonami. Od aprila in septembra je tam plačljiv vstop v mesto Jurmala.
Cestnine ni treba plačati tudi v Albaniji, Andori, na Danskem, v Estoniji, na Finskem, Islandiji, v Lihtenštajnu, Litvi, Luksemburgu, na Malti, v Monaku, na Nizozemskem, v Rusiji in Ukrajini.