Ministrstvo za vzgojo in izobraževanje sporoča, da javne vrtce ustanavljajo občine. V skladu z zakonodajo javni vrtci opravljajo javno službo, občinam pa izvajanje predšolske vzgoje predstavlja eno izmed temeljnih nalog. Z vidika veljavne zakonodaje torej gre pri vrtcih izključno za razmerje do občin, kar vključuje tudi financiranje javnega zavoda.
Občine, kot ustanoviteljice javnih vrtcev, so tudi pretežne financerke programov predšolske vzgoje, ki jih le-ti izvajajo in imajo tudi druge z zakonom določene pristojnosti, kot npr. sprejemanje cen programov vrtcev, odločanje o dodatnih ugodnostih znižanega plačila za vrtec, potrjevanje letnih delovnih načrtov vrtcev v vseh elementih, ki imajo finančne posledice, odgovornost za obveznosti zavoda.
Po Pravilniku o metodologiji za oblikovanje cen programov v javnih vrtcih, se kot elementi upoštevajo:
- Stroški dela, – obračunajo se za število zaposlenih (vključujejo plače, obvezne prispevke delodajalca, dodatno kolektivno pokojninsko zavarovanje, regres za letni dopust, povračila stroškov prehrane med delom, povračila stroškov prevoza itd.)
- stroški materiala in storitev ter – vsi stroški za nabavljeni material in za opravljene storitve (funkcionalni stroški objektov in osnovnih dejavnosti ter drugi specifični namenski stroški)
- stroški živil za otroke. – določijo se na podlagi števila obrokov, ki jih vrtec zagotavlja na otroka v posameznem programu
“Pravilnik o metodologiji za oblikovanje cen programov v vrtcih, ki izvajajo javno službo določa, da se uskladitev cen po elementih opravi 1-krat letno glede na letne rasti elementov, lahko pa se predlaga uskladitev cen tudi v vmesnem obdobju, ko se ti bistveno spremenijo,” razloži MVI.
Usklajene cene po več letih bistveno višje
V primerih, ko občine niso usklajevale cen programov vrtcev v skladu s pravilnikom, je uskladitev cene po več letih bistveno višja, kot bi bila sicer zgolj zaradi povečanja plač zaposlenih v vrtcih v letu 2023, sporoča MVI. Prenos plač vzgojiteljev na državno raven pa bi pomenil popolno spremembo sistema financiranja vrtca, sistema določanja plačil staršev za vrtec, prav tako pa tudi sistema financiranja občin.
MVI poudarja, da je vpis drugega otroka, ki je v vrtec vključen hkrati s starejšim sorojencem, za starše brezplačen. Prav tako so starši oproščeni plačila vrtca tudi za tretjega in vsakega nadaljnjega otroka, ne glede na to, ali je v vrtec vključen hkrati s svojim sorojencem. Plačilo staršev za vrtec v višini znižanega plačila vrtcem zagotavlja državni proračun. Upravičenih otrok, ki imajo vrtec zastonj, je slabih 30 odstotkov, torej kar ena tretjina otrok v državi obiskuje vrtec povsem brezplačno. Starši zanje ne plačajo niti stroškov prehrane kot je to denimo ponekod v tujini kjer izpostavljajo brezplačne programe, izpostavlja MVI.
Sistem določitve plačila staršev temelji na lestvici, ki starše razvršča v 9 dohodkovnih razredov, v razponu plačila za vrtec od 0 do 77 odstotkov cene programa, kar omogoča, da so starši za vrtec enako obremenjeni glede na dohodkovni položaj. Iz tega izhaja dejstvo, da niti najbolj premožni starši, ki se umeščajo v deveti dohodkovni razred ne plačajo celote temveč država vsakemu doda 23 odstotkov, torej skoraj eno četrtino plačila.
Vsi starši, ki so umeščeni v prvi dohodkovni razred, torej povprečnega mesečnega dohodka, ravno tako za vse svoje otroke, ki so vključeni v vrtec, ne plačajo za slednje ničesar. Dodatno pa zakon omogoča, da pristojni Center za socialno delo v izjemnih primerih pri določanju znižanega plačila vrtca na podlagi podatkov iz uradnih zbirk poleg dohodka in premoženja upošteva tudi druga dejstva in okoliščine, ki odražajo dejanski socialni in materialni položaj vseh oseb v družini, zaradi česar bi plačilo vrtca ogrozilo njihovo socialno varnost ali iz drugih pomembnih razlogov jim lahko določilo nižje plačilo programa za vrtec.
Občine lahko staršem priznavajo dodatne ugodnosti
Dodatne ugodnosti pri plačilu vrtca staršem priznavajo tudi občine z različnimi oblikami popusta za prvega otroka in enako drugega, tretjega… Tudi starši, ki imajo otroke v rejništvu so zanje oproščeni plačila. Z navedenimi rešitvami je tako omogočeno v največji možni meri določiti plačilo staršev za vrtec, ki v celoti upošteva socialno komponento, sporoča MVI.
“Ko obravnavamo plačilo staršev za vrtec moramo izpostaviti tudi dejstvo, da je v Republiki Sloveniji sistem predšolske vzgoje eden izmed najbolj kakovostnih sistemov v EU,” izpostavi MVI. Starši lahko vključijo otroke v različne programe, pri čemer cca. 94 odstotkov otrok obiskuje dnevni program, ki traja od 6 do 9 ur. Program se izvaja v skladu s Kurikulom za vrtce, strokovni delavci v oddelku pa so vzgojitelji predšolskih otrok ter pomočniki vzgojiteljev. Ti izvajajo program v oddelkih 1. starostnega obdobja skupaj 6 ur in v oddelkih 2. starostnega obdobja skupaj 4 ure. Otrokom so v času bivanja v vrtcu zagotovljeni tudi štirje obroki.
Dejavnost predšolske vzgoje predstavlja eno izmed izvirnih nalog občin, za katero v skladu z zakonodajo, ki ureja financiranje občin, skozi povprečnino pridobijo sredstva iz državnega proračuna. Povprečnina je v preteklih letih iz leta v leto ustrezno rastla, prav tako pa je v zadnjih letih pri financiranju dejavnosti predšolske vzgoje viden tudi naraščajoči delež države. Tako v strukturi virov financiranja predšolske vzgoje za leto 2022 predstavlja delež javnih sredstev iz občinskih proračunov 55 odstotkov, delež iz državnega proračuna 13 odstotkov ter delež plačil staršev 32 odstotkov.
Podrobnejše podatke o dvigu posameznih elementov cen v mariborskih vrtcih si lahko preberete v Sklepu o določitvi cen programov javnih vrtcev na obmocju Mestne občine Maribor ali na tej povezavi.
V mariborski občini plačila staršev med najnižjimi
V spodnji tabeli (najdete jo na omenjeni povezavi) je primerjava najnižjih in najvišjih plačil staršev za programe prvega in drugega starostnega obdobja, pri čemer so razvrščene od najvišjega do najnižjega zneska. lz pregleda izhaja, da ostajajo v MO Maribor, zaradi izdatnih občinskih subvencij, plačila staršev med najnižjimi.