Govorili smo z Dejanom Rojkom, podjetnikom, ki je skupaj s Primožem Zajškom zasnoval rešitev za parkirne hiše – senzorje, ki zaznajo ali je parkirno mesto zasedeno ali prosto. Eno izmed takih najdemo v nakupovalnem središču Europark Maribor. Uspešna ideja je prodrla tuji na tuje trge, kjer danes v večini podjetje deluje.

Kdaj in kako se je porodila ideja senzorjev, ki zaznavajo prosta/zasedena parkirna mesta?

Ideja se nama je s kolegom Primožem Zajškom porodila leta 2008. Takrat sva po končani Fakulteti za strojništvo v Mariboru postala člana Univerzitetnega inkubatorja Tovarna podjemov Maribor. Področje parkirnih hiš je bilo še dokaj nerazvito, zato sva se odločila, da začneva tukaj.

S kakšnim namenom?

V osnovi je namen sistema povečati kapaciteto parkirni hiši. Enostavno je mogoče izračunati, da ljudje prej najdejo parkirno mesto in ga tudi prej zapustijo. V plačljivi parkirni hiši pomeni, da se povprečen čas parkiranja, ki je še vedno v povprečju krepko čez 1 uro, s sistemom vodenja mirujočega prometa v parkirni hiši zmanjša za cca. 4 minute. Če to številko pomnožimo s številom obiskovalcev, ki je lahko nekaj tisoč dnevno, vidimo precejšnje povečanje kapacitete, ob tem, da lastnik parkirne hiše v povprečju še vedno dobi plačani 2 uri.

Pri trgovskih centrih pa gre po mojih izkušnjah v prvi vrsti za prijaznost do njihovih strank in prvi vtis (to je namreč prvi stik z obiskovalcem), v ozadju pa je prav tako matematika; če stranka potroši manj dragocenega časa na parkirišču, ji privarčevan čas ostane za nakupe v trgovskem centru. Zamislite si število obiskovalcev trgovskega centra in le-to pomnožite s številom minut, katere interes lastnika je potrošiti v trgovinah in ne v parkirni hiši.

Kako je potekala realizacija?

Začela sva z osnovno idejo, katero sva predstavila pred potencialnimi investitorji in nekateri so se odločili vstopiti s kapitalskim vložkom. Sistem smo razvili „from scratch“, torej svoj elektronski del, ohišje za senzor, sistem hitre montaže, programski paket itn. Idejo smo skozi čas z ekipo nadgrajevali z dodajanjem dodatnih funkcionalnosti k osnovnemu sistemu kot npr. inteligentno vodenje, ki popolnoma samodejno usmerja uporabnike (voznike) na proste sektorje garažne hiše, ne glede na to, v katerem delu garaže se uporabnik trenutno nahaja. Bilo je veliko neprespanih noči tako na razvojnem, kot tudi na prodajnem področju.

Dejan Rojko

Kje je potekala prva vgradnja?

Prva vgradnja sistema je potekala v parkirnin hiši UKC Maribor, kjer smo sprva opremili eno nadstropje, nato pa so nam obiskovalci, saj se jim je zadeva zdela zelo uporabna, pomagali prodati še preostali del dvoetažne parkirne hiše. Prvi sistem smo v celoti zmontirali in vzpostavili sami, tako smo dobili občutek, kaj pomeni montaža takšnega sistema – to nam je veliko pomagalo, ko smo morali izobraziti zastopnike v tujini, katere smo začeli iskati takoj za pridobljeno prvo referenco.

Kje vse Mariboru so nameščeni omenjeni senzorji?

V Mariboru imamo dva sistema, v UKC in nakupovalnem središču Europark Maribor.

Na kakšen princip delujejo?

Vsaka enota zraven periferne elektronike vsebuje ključni element – ultrazvočni senzor. Če popolnoma poenostavim zadevo: z ultrazvokom merimo razdaljo, ko se razdalja spremeni, to pomeni da je pod senzorjem parkiran avtomobil. Sicer so za senzorjem zapleteni logični algoritmi, s katerimi kolikor se da zmanjšujemo možnost napak v različnih situacijah, ki se lahko pojavijo na parkirišču.

Ali delujete tudi v tujini? Kje vse?

Da, delujemo v glavnem v tujini. Naših sistemov je največ v ruskih mestih, v Moskvi, Petrozavodsku, Kazanu, Arhangelsku, Krasnodarju), prav tako smo prisotni v Savdski Arabiji, Ukrajini, Mehiki in ZDA.

Kakšen je strošek vgradnje?

Konkretno je strošek vgradnje težko oceniti, saj je odvisna od mnogih dejavnikov, kot so na primer število parkirnih mest, konfiguracija sistema, zahteve kupca, natančnost inteligentnega vodenja, tloris objekta itd. Se pa, proporcionalno na velikost garažne hiše in števila parkirnih mest, investicija povrne v letu in pol, tako da je sistem zelo rentabilen. Sistem ponavadi dodatno podraži nadgradnja – aktivno vodenje s prikazovalniki, kot ga lahko vidite v parkirni hiši v Europarku v Mariboru, je pa res, da tudi dodatno pripomore k učinkovitosti upravljanja s prometnim tokom v parkirni hiši!