Slovenija

Jugoslovanska Coca Cola je pred 70 leti dobila svoj legendarni okus

Martina Lebar, 16.07.23 ob 01:16

“Pijača naše in vaše mladosti” ima za sabo številne vzpone in padce.

Jugoslovanska Coca Cola je pred 70 leti dobila svoj legendarni okus

Le kdo ne pozna legendarnega okusa Cocte, ki še danes velja za Jugosolovansko različico Coca Cole. Zgodba osvežilne pijače, ki jo vsak izmed nas pozna že od otroštva, se začenja leta 1952. Takrat je direktor podjetja Slovenija vino Ivan Deu s potovanja prinesel steklenico Coca Cole.

Prav to je zaposlene spodbudilo, da so že istega leta začeli razvijati skrivno formulo prve gazirane brezalkoholne pijače v Jugoslaviji.

Plakat Cockte iz leta 1952, avtor: Uroš Vagaja.

Legendarni okus poznajo že od leta 1953

Deu je izdelavo prve gazirane brezalkoholne pijače, ki bi bila podoba Coca Coli, prepustil Emeriku Zelinki. Po dveh letih eksperimentiranja v laboratoriju je Zelinka februarja 1953 na osnovi obsežne študije izdelal končno recepturo za Cockto iz šipka, limone in naravnih zelišč. Od takrat velja Zelinki za “očeta Cocte”.

Cockto so javnosti prvič predstavili 8. marca 1953 na prvenstvu v smučarskih skokih v Planici.

Cocta, ki je posnemala zahodnjaški način življenja, v primerjavi z ameriško različico ni vsebovala kofeina in ortofosforne kisline. Pijača se je v tedanji Jugoslaviji hitro razširila in že v prvem letu so napolnili več kot milijon litrov. Tudi v naslednjih letih je bila izjemno priljubljena, kar se je poznalo pri prodaji.

Tako so leta 1967 so v Slovinu, ki je proizvajal pijačo, letno proizvedli kar 80 milijonov stekleničk Cockte. Pijača je kot eden prvih jugoslovanskih proizvodov postala izvozni izdelek in so jo dve leti prodajali tudi na Nizozemskem.

Razpad “Juge” ni dobro vplival na prodajo sladke pijače

Konec 60-ih let prejšnjega stoletja je z odpiranjem jugoslovanskega trga k nam prišla tudi Coca Cola, kar pa je vplivalo na prodajo Cocte. Ta se je zaradi prihoda konkurenta zmanjšala. Prav to je proizvajalca prisililo, da je leta 1975 začel Cockto polniti tudi v litrske steklenice in začel izdelek močneje oglaševati. Oglaševalska kampanja in zanimivi slogan “Cockta, pijača naše in vaše mladosti” je povzročila nov porast prodaje, tako da je konec sedemdesetih let dosegla prodajni višek, 37 milijonov litrov prodane pijače letno.

A kmalu zatem se je sladka pijača znašla pred novim izzivom. Po razpadu Jugoslavije, se je trg ponovno zmanjšal. Nekdanja skupna država pa se je znašla v gospodarski krizi, kar je vodilo v propad številnih podjetij. Med njimi je bilo tudi podjetje, ki je proizvajalo Cocto, a je leta 1996 proizvodnjo nadaljevalo podjetje Slovenijavino.

Kdo je bil oče Cocte?

Ob številnih obletnicah Cocte je seveda pijača v osredju, o njenem izumitelji pa ni bilo veliko govora. Zato so se leta 2013 v Slovenskem etnografskem muzeju in leta 2015 v Zgodovinskem arhivu Celje in v Galeriji Atrij v Tržiču odločili, da bodo razstavo namenili prav njemu.

Posebnost razstave je, da so jo pripravili potomci Emerika Zelinka. “Razstava o Emeriku Zelinki odstira zgodbo inovatorja, svetovljana in vizionarja. Bil je velik optimist, kljub temu, da je bil zaradi svoje ‘širine’ in ‘gledanja naprej’ včasih nerazumljen,” piše na spletni strani emerikzelinka.si

Emerik Zelinka 1958, Foto: Zgodovinski arhiv Celje.

Emerika Zelinka je sprva delal v družinskem podjetju, kjer so proizvajali vina, sladke sirupe, likerje in žganje. Po očetovi smrti je pridobil vedno več nalog, tudi tiste bolj zahtevne. Veliko znanja je dobil v Dunaju, kjer je kupil prenosni laboratorij, in v tovarni likerjev v Zadru. Poklicna pot ga po drugi svetovni vojni vodila v Slovenija vino, kjer se je zaposlil in kjer mu je Deu zaupal izdelavo recepture za Cocto.