Država se je in se bo v bližnji prihodnosti še lotevala velikih infrastrukturnih projektov, ki pa se v zadnjem času močno dražijo. Aneksi k pogodbam se podpisujejo tako pri gradnji cest kot tudi nadgradnjah železniške infrastrukture. Razlogi so pogosto precej kompleksi in med seboj povezani. Med glavnimi, ki jih pogosto navajajo izvajalci so predvsem povišanje cen gradbenih materialov, nepredvidene težave med samo gradnjo, včasih pa so projekti preprosto slabo načrtovani, kar lahko privede do dodatnih stroškov med gradnjo. 

Med zadnjimi projekti, ki so bili deležni podražitev, so vsi vezani na železniške postaje. Med drugim se trenutno prenavlja železniška postaja Nova Gorica, kjer je vrednost s 30 narasla na dobrih 50 oziroma 60 milijonov evrov, prenova železniške postaje Jesenice z nekaj deset potniki dnevno je poskočila na 170 milijonov evrov, prenova železniške postaje Ljubljana pa na 260 milijonov evrov.

100 milijonsko odstopanje za železniško postajo Ljubljana

Ko so na Direkcijiv RS za infrastrukturo novembra lani objavili razpis za težko pričakovano prenovo ljubljanske železniške postaje, so sporočili, da znaša ocenjena vrednost projekta slabih 167 milijonov evrov. Za osrednji del prenove ljubljanske železniške postaje, ki obsega gradnjo nadhoda in nove postajne dvorane, pa sta v januarju prispeli dve ponudbi. Nižja je znašala 260,8 milijona evrov z DDV, tako je bila ta za skoraj 100 milijonov višja od ocenjene

Ponudbi na prvem razpisu sta sicer oddala konzorcij SŽ - Železniško gradbeno podjetje Ljubljana, Kolektor Igin, CGP in GH Holding ter VOC Celje. Koliko sta ponudbi znašali, ni razkrila, kot je nedavno pisal časnik Dnevnik, pa je ponudba konzorcija znašala 260,8 milijona evrov z DDV, ponudba VOC Celje pa 295,2 milijona evrov z DDV. Brez davka to pomeni 203,4 milijona evrov oz. 230,3 milijona evrov.

Po informacijah portala so največje razlike nastala pri nekaterih postavkah cen materialov. Na direkciji naj bi tako vrednost kubičnega metra betona ocenili na 90 evrov. Viri iz gradbenih krogov so mediju zatrdili, da ta številka v ponudbi konzorcija znaša 130 evrov, torej skoraj polovico več. 

Direkcija RS za infrastrukturo je obe ponudbi za osrednji del prenove ljubljanske železniške postaje v začetku februarja kot nedopustni zavrnila in postopek zaključila brez oddaje naročila. Saj, da ponudbeni ceni v obeh prejetih ponudbah presegata naročnikova zagotovljena sredstva za naročilo, zaradi česar ponudbi v skladu z zakonom o javnem naročanju nista dopustni, je v odločitvi, na portalu javnih naročil objavljeni 1. februarja, navedla direkcija. 

V četrtek, 7. marca 2024 je tako direkcija objavila nov razpis. Če je ob objavi razpisa novembra lani kot ocenjeno vrednost del navedla 136,6 milijona evrov brez DDV oz. 166,7 milijona evrov z davkom, je zdaj ta v razpisni dokumentaciji, ki spremlja danes objavljeno naročilo, postavljena pri nekaj več kot 173,3 milijona evrov brez davka, kar pomeni, da je v drugo ocenjena vrednost za petino višja.

Konec lanskega leta je direkcija podpisala tudi pogodbo za nadgradnjo železniške postaje v Novi Gorici. Pogodbo je podpisala s takrat edinim ponudnikom, ki ga je pred tem že zavrnila zaradi previsoke cene. Na ponovljenem razpisu je bil konzorcij podjetij Kolektor Koling, SŽ-ŽGP, GH Holding in Iskra le uspešen, za projekt pa bo prejel okoli 50 milijonov evrov z DDV. To je 18 milijonov evrov več od prvotno ocenjene vrednosti del, ki so jo izdelali na direkciji.  Vrednost posla so na Direkciji za infrastrukturo, ko so razpis konec junija lani objavili prvič, ocenili na slabih 29 milijonov evrov brez DDV.

Najprej z 83 na 120 milijonov, najnižja ponudba za nadgradnjo železniške postaje Jesenice sedaj že na 170 milijonih

Nadgradnja železniške postaje Jesenice, ki je ena večjih v državi in je bila nazadnje prenovljena pred 70 leti, pri podražitvah še posebej izstopa. Predstavnik DRI, družbe za razvoj infrastrukture Marko Movrin je razložil, da je bila leta 2021 investicijska ocena vrednosti gradbenih del 83 milijonov evrov. Ob pridobivanju projektnih pogojev in soglasij pa so se pokazale potrebe po izvedbi dodatnih manipulativnih tirov, novega podhoda in mostu. Na podlagi dodatnih del in dviga cen je projektant ocenil vrednost del na okoli 120 milijonov evrov. Končna ocenjena vrednost gradbenih del ob objavi javnega naročila pa je na podlagi upoštevanja inflacije in stanja na trgu narasla na 137 milijonov evrov.

Na razpis so prispele tri ponudbe, pri čemer najnižja znaša 170 milijonov evrov. Trenutno so ponudbe v fazi ocenjevanja. Po navedbah portala Necenzurirano.si je Riko tisti, ki je nadgradnjo železniške postaje Jesenice pripravljen izvesti za 170 milijonov evrov. Kufner Grupa je skupaj s podjetjem Remont Pruga Matić oddala ponudbo za nekaj manj kot 176 milijonov evrov. Ponudba VOC Celje pa je še za dobre tri milijone evrov dražja in znaša 179 milijonov evrov. 

»Pregledali bomo, kje prihaja do odstopanj in potem bo sprejeta odločitev, ali bo kakšna ponudba sprejeta ali ne,« je pojasnil Jurkovič in ocenil, da ponudbe kažejo na neko novo realnost na trgu.

Golob: Tudi zame ni sprejemljivo, da se lahko neka nadgradnja, ki je ocenjena na nizko vrednost, kar naenkrat poviša

Na 17. redni seji državnega zbora so predsedniku vlade in ministrom vprašanja o podražitvah državnih projektov zastavili tudi poslanci SDS. Robertu Golobu je ustno poslansko vprašanje zastavil poslanec Zvonko Černač, ki je opozoril na »mastno preplačevanje posameznih projektov«.

»Skoraj ne mine dan, da ne beremo o kakšnem aneksu, ki gre vedno navzgor, nikoli navzdol,« je povedal Černač in poudaril, da samo pri prvih treh projektih ŽP preplačilo glede na predhodno oceno znaša 210 milijonov evrov. Preplačilo bo samo pri prenovi treh ŽP znašalo dvakrat toliko, kot bi potrebovali za vseh 348 novih domov za katere vladna služba ocenjuje, da niso več primerni za bivanje, je izpostavil in dodal: »Zakaj teh mastnih preplačil vlada ne prepreči in kaj ste storili doslej, katere ukrepe je vaša vlada sprejela doslej, da do več deset, celo stomilijonskih preplačil posameznih projektov ne bi prihajalo?«.

Zvonko Černač je opozoril, da se dražijo tudi ostali infrastrukturni projekti, aktualna vlada je pol leta po nastopu potrdila skoraj 10 odstotno podražitev projekta drugega tira; vozlišče in ŽP Pragersko se je iz 63 milijonov podražilo na 82 milijonov.

Ker se je Robert Golob izognil neposrednemu odgovoru na vprašanje je Černač nadaljeval: »Prejšnji mesec je bil objavljen mednarodni indeks zaznave korupcije, pod vašo vlado smo na lestvici koruptivnosti v zgodovinskem vrhu, da imate težavo s korupcijo v lastnih vrstah, ste na neki način pred mesecem dni priznali sami, ko ste ob obisku visoke predstavnice Unicefa izjavili, da imate na pol krizo v koaliciji zaradi korupcije in to zaradi mastno preplačane neuporabne podrtije, za nakup katere ste tudi sicer sami na vladi glasovali, ampak glejte, tam je šlo za 7,7 milijona evrov, v teh primerih pa gre za desetine, še več, gre za stotine milijonov evrov preplačil projektov. Železniška postaja Jesenice, 170 milijonov evrov; a veste, koliko je stala prenova postaje, skozi katere se sprehodi na leto desetine milijonov ljudi v Pragi? 135 milijonov evrov

Premier je sicer napovedal, da bo zahteval poročilo o nekaterih nadgradnjah železniških postaj, pri katerih so ponujene cene močno prekoračile začetne ocenjene vrednosti. »Ko bomo pridobili poročilo, ga bom z velikim veseljem posredoval vsem, tudi javnosti. Tudi zame ni sprejemljivo, da se lahko neka nadgradnja, ki je ocenjena na nizko vrednost, kar naenkrat poviša,« je še dejal. 

Poročilo o dvigu ocenjene vrednosti jeseniškega projekta je ministrstvo tako že podalo predsedniku vlade. Podobno poročilo bodo pripravili še za projekt ljubljanskega potniškega centra in postaje v Novi Gorici, je napovedala ministrica Alenka Bratušek, ki je prepričana, da so jasno obrazložili razloge za dvige cen.

Tudi mi smo se na Ministrstvo za infrastrukturo obrnili z vprašanji, ki se tičejo podražitev projektov, a do danes še nismo prejeli odgovorov.